Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

ICT ve výuce českého jazyka
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=167&t=16355
Stránka 1 z 3

Autor:  Lucie Bušová [ sob 30. říj 2010 11:39:41 ]
Předmět příspěvku:  ICT ve výuce českého jazyka

Milí češtináři.
Jak používáte ICT ve výuce ČJ? Chodíte s dětmi do PC učebny? Je pro výuku ČJ přínosná interaktivní tabule, nebo to jde lépe bez ní? Dovedete si představit situaci, kdy bude mít každý žák svůj počítač před sebou? Jsme na takovou situaci připraveni? Má se v ČJ vyučovat práce s textovými editory a tvorba prezentací, nebo je to v kompetence informatiků? Dokončuji práci na téma ICT ve výuce ČJ a budu ráda za každý váš názor i jiný úhel pohledu.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ ned 31. říj 2010 23:57:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: ICT ve výuce českého jazyka

Proč bychom neměli využívat?

Jen těch odkazů co tam je. Např.

digitálně zpracovaná literární díla:
http://www.ekniznica.sk/
http://www.mlp.cz/knihovna_on-line.htm
http://www.mlp.cz/karelcapek/
http://www.dobre-knihy.cz/zdarma
Internetová jazyková příručka
http://prirucka.ujc.cas.cz/

Autor:  Lucie Bušová [ pon 01. lis 2010 7:46:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: ICT ve výuce českého jazyka

Hezký den,
zpracovám průzkum, ve kterém jsem se ptala učitelů, jak zapojují ICT do výuky. I když většina absolvovala školení, ICT nezařazují, maximálně jako motivaci. Nebo využívají výukové programy firmy TS - ale to především na prvním stupni. Tak hledám zde. Dle publikace ICT ve škole - metodická příručka (http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1947) dojde časem k poměru 1:1 (jedna k jedné) – aneb co žák, to počítač, lhostejno, zda velký nebo malý, školou podporovaný či zakazovaný. Fenomén, kterému se, zdá se, nelze vyhnout.
Tak bych ráda ve své práci nastínila, jak se musí výuka ČJ změnit, aby reagovala na aktuální situaci.
Učil byste v ČJ na ZŠ práci s textovým editorem nebo tvorbu prezentací?

Autor:  Petr Koubek [ pon 01. lis 2010 9:02:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: ICT ve výuce českého jazyka

Zajímavé téma! Domnívám se, že až nebudu mít co na práci, zřídím si virtuální literární kavárnu :D

Jinak co se týče využívání technologií obecně, tedy proskribovaných mobilů s kamerou, laptopů, i-cokoliv a podobných vymožeností, je třeba se tomu otevřít: pro studenty a žáky musíme být výzvou, inspirací, vzorem a partnerem - tedy fuj, nenávidím klišé, ale je to tak - proto pracovat s texty a formáty, které jsou výzvou, ale v "jejich" virtuálním prostředí je cesta.

Krásný den a díky za zajímavé téma!!

Autor:  Návštěvník [ pon 01. lis 2010 12:38:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: ICT ve výuce českého jazyka

Téma interakce IKT a českého jazyka je velmi široké. Vejde se do něj například kritický přístup k textům, selektivní separace a eliminace "plevelu", který zbytečně zabírá čas a pozornost čtenářů.
Diskutovat lze o podpůrných berličkách různých kontrol pravopisu v textových editorech a implementovaných tezaurů. Výhoda: hmotnost objemu dat tezauru je daná prostorem na fyzickém médiu datového disku na rozdíl od knižní formy ve které se i pomaleji hledá (i když při hledání se narazí na spusty obohacujících zajímavostí).
Naprostou samozřejmostí je, že se při práci s klávesnicí žáci samostatně naučí znát rozmístění kláves a víceméně rychle na klávesnici psát. U středoškoláků a maturantů by mělo být psaní všemi deseti (ten thumbs typing) a ještě nejlépe hmatovou metodou, naprostou samozřejmostí (viz Suchoradský).
Součástí výuky používání českého jazyka je i komunikace člověk-člověk, člověk-stroj, stroj-člověk, jak správně telefonovat, psát dopisy, číst, hovořit, přijímat sdělení a mluvené informace, třídit je, zpracovat nebo zahodit a ignorovat (duševní hygiena).
A hlavně by žáci měli umět hovořit a nezůstat v moci PC jako solitér komunikující pouze se strojem, kde by postupem času mohl být nejslabší biologický článek nahrazen a komunikovat budou už pouze stroje mezi sebou. To není strašení. Podívejte se na filmy z výroby automobilů s dílnami plnými lidí a porovnejte s automatizovanou výrobou bez lidí. IKT lze používat, ale nenechat se jí nahradit.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 22. úno 2011 17:43:58 ]
Předmět příspěvku:  Tipy na využití IT technologií ve výuce češtiny

Ve vedlejším tématu Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům? se urodil nápad shromáždit tipy, jak využít ve výuce češtiny třeba facebook a další prostředky - zkrátka jak využít IT technologie a vše, co s nimi souvisí, při výuce češtiny.

A první výkop již padl:
- psaní blogu se žáky: např. http://goo.gl/lSBgd

Ne nadarmo se říká, že brzy budeme mít ve škole děti, které jsou "odkojeny" především počítačem - pojďme dát dohromady nápady, jak toho smysluplně využít v hodinách češtiny! ;)

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ úte 22. úno 2011 18:43:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tipy na využití IT technologií ve výuce češtiny

Tuto diskuzi neberu jako ústupek dětem. Využití techologií vidím jako důležitý krok, který pravděpodobně budou v budoucnu využívat nejvíce. Proč tedy psát slohovky jen na papír, když se je mohou učit psát rovnou do blogu, komentovat své příspěvky navzájem, vzájemně se opravovat a hodnotit, pomáhat si. Učíme je tím vytvořit si osobní vzdělávací prostředí. A nemyslím si, že by to zvládli učitelé informatiky sami, stejně jako čtenářskou gramotnost nezvládnou naučit sami češtináři.

Co takhle učit je pracovat s: Google knihami, stránkou Národní knihovny, online čtenářskými deníky (např. Goodreads), Internetovou jazykovou příručkou, komentováním určitého dílka v Crocodocu (podvojný deník online)...

Docela ráda bych věděla např. to, jak lze využít ve vyučování Facebook. (?) (Opakuji se.)

Co vás ještě napadá? Které další aplikace byste využili?

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 22. úno 2011 19:41:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tipy na využití IT technologií ve výuce češtiny

Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Které další aplikace byste využili?


A já dodám: které a JAK? :-)

Autor:  Lenka Říhová [ stř 23. úno 2011 12:24:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tipy na využití IT technologií ve výuce češtiny

Wordle - slovní mraky
žáci mohou tvořit slovní mraky podle zadání
- vybírat z textu (nebo vymýšlet) jednotlivé slovní druhy a dál s nimi pracovat (př. popis pomocí vybraných přídavných jmen...)
- vybírat hlavní myšlenku nebo slova z textu
- vybírat a srovnávat slova a slovní obraty, která jsou typická pro určitý žánr (sci-fi, pohádky, reklama, bulvární zprávy, zpravodajství, slang...)

vynikající sbírka nápadů jak a co s Wordle je v Pepoušově nápadníku

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 23. úno 2011 14:05:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tipy na využití IT technologií ve výuce češtiny

Děkuji, že jste se připojila do diskuze. Na Wordle jsem úplně zapomněla! Takový výběr slov mě ani nenapadl. Jen si vzpomínám na ukázky pohádek v Nápadníku.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/