Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 167 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 20:08:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 20. úno 2011 21:30:55
Příspěvky: 12
Souhlasím s tím, že v současné době být IT samoukem je přepych, který si mladí nemohou dovolit, chtějí-li uspět lépe než jako sekretářky využívající ke své práci Word. Také si nedovedu představit, že by učitel mohl být samoukem, který bude se žáky začínat od nuly.
I když sama jsem tak také začínala. Na MFF UK jsem během studií absolvovala 3 semestry programování na štítcích a děrných páskách. Na praxi na jedné ZŠ a později na gymnáziu u své kamarádky jsem se setkala s IQ 151, také jsem pracovala rok ve Výzkumném ústavu pro stavbu strojů. Pak přišla mateřská a pak už učení na ZŠ. Náhodou jsem se dostala k tomu, že jsem pomáhala s projektem, který tenkrát (v roce 1993) na naši školu dostal 6 počítačů, tiskárnu a internet (mimochodem za půl miliónu korun). A tehdy jsem se skutečně s dětmi pomaličku učila MS DOS, UNIX a Novell. Společně jsme přicházeli na další a další možnosti. Děti zůstavaly po odpoledních. Všechny nás to moc bavilo.
Nezapomenutelný pro všechny byl okamžik, kdy jsme to, co umíme, začali učit kolegy. Největší úspěch měli tehdy moji synové (4 a 5 let), kteří paní učitelkám trpělivě ukazovali, kde najít něco na klávesnici a později i jak pohnout myší. Dodnes na to některé kolegyně vzpomínají.
Tehdy to byla zábava, objevování něčeho nového, co nikdo z nás neuměl. Nedovedu si představit, že bych dnes vystupovala stejně.
Tak jako se dětem snažíme dát všeobecný rozhled v různých vědních oborech, musíme to udělat i v IT oblasti. A rozhodně v té chvíli nemůžeme být začátečníky. Moji synové začínali se mnou a teď jsou na míle daleko. Možná by se ke svým dovednostem dostali i po 14. roku věku, ale takhle měli cestu mnohem snazší. Přestože se spoustu věcí naučili sami, musel tady vždy být někdo, kdo ukázal nějaký směr, kudy se vydat a co studovat dál.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 11:52:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Narazil jsem na informaci o projektu Nové formy výuky s podporou ICT. A tak jsem se podíval na stránky jedné školy, která je v něm zapojena: Střední průmyslová škola strojnická Olomouc. Zřejmě se tam soustavně věnují využívání informačních technologií ve výuce. Rázem jsem si uvědomil: vždyť ten strojař by se již bez dobré znalosti IT neobešel: NC - stroje (tedy pomocí počítače řízené) CAD - program na projektování atd. Také jsem viděl reportáž o kominících, kteří prováděli průzkum komína pomocí IT. Není to dostatečný důkaz nezbytnosti zavádět, využívat, učit IT?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 13:48:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. úno 2011 12:23:43
Příspěvky: 11
Janek Wagner píše:
Jana Petrů píše:
Mimochodem: budete se divit, ale naučí se to sami, jako jsme se to naučili my...
Ono to jaksi nešlo, protože v té době ty technologie nebyly. ... A generaci Lukačovičů dnes válcuje generace, která s PC doma vyrůstala od mala. Tak to v IT segmentu chodí a tak se tam živíme ;-) Jenomže nikdy jsem v tom nebyl sám, stejně jako ten Lukačevič nebo ti dnešní teenageři, protože tento segment žije jako navzájem se vzdělávající komunita.


Ano, jsem přesně ta generace 12 let ZX Spectrum, Lukačovič spolužák z VŠ. Mnohé jsem se naučil a stále se učím sám.
Ale dokud budu učit, budu se snažit, abych děti nové věci naučil já, nebo abych jim alespoň ukázal cestu.

Pokud by bylo čtení nebo psaní novinka, patrně by asi nikdo z nás neřekl, že to učit nebudeme, protože se to děti naučí sami.
A používání techniky dnes mezi takové čtení a psaní rozhodně patří. Miminálně pomocí té techniky toho dnes hodně čteme, a pokud ji nebudeme ovládat, nic si nepřečteme.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 15:18:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Já jsem mluvila o domácnostech, ne o jednotlivcích (inhabitants). Bohužel se mi nepodařilo najít odkaz, mám jen zkopírovanou část statistiky (google hlásí, že stránka byla odstraněna, byla to telekomunikační zpráva z roku 2008, víc nevím - moje chyba). A přiznávám ještě chybu, která se mi vloudila. Mělo tam být POUZE mobil (místo pevné linky).
To je celkem logické, protože historicky bylo u nás málo pevných linek v domácnostech, takže je pochopitelné, že si mobil pořizovali i ti, kteří pevnou linku mít nemohli. To samé bylo u podnikatelů, kterým nebyl Telekom schopný rychle dodat pevnou linku. Nemá smysl vytrhovat jeden statistický údaj bez pochopení souvislostí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 15:30:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Janek Wagner píše:
...sami se to vaši synové nenaučí.
Naučí se to, co potřebují, ale nebudou z nich programátoři a asi ani grafici (i když výborně malují, ale to grafik ani nemusí). Mají jiné zájmy a jiné schopnosti.
ICT nepoužívají jenom grafici (synek ostatně chodil dlouhá léta na ZUŠ na housle a výtvarku) a programátoři (druhý synek dělal na SŠ i státnici z AJ, na VŠ zvládl i matematiku a ekonomii). Spíš je na místě otázka, v jakých oborech se ICT nepoužívá? A druhá je konkrétnější, jak poznají vaši synci, co z ICT potřebují a budou potřebovat?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Digitální škola hrou
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 15:44:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 19. úno 2011 12:23:43
Příspěvky: 11
Jan Novák píše:
Narazil jsem na příspěvek
http://www.inflow.cz/recyklace-komenskeho
kde autor použil termín "Digitální škola hrou" - "Schola ludus digitalis"
Vystihuje přesně a jasně cíl, ke kterému směřujeme.
Termín se mi líbí, odpovídá modelu TPCK, začněme ho používat a naplňovat.
PS: nejsem latiník, nemohu posoudit správný tvar latinsky
...

Děkuji za reakce, paní Petrů i pana Zajíčka.

Pokusím se vysvětlit mé chápání tohoto termínu.

1) Z původního zdroje jsem použil pouze tento termín, nikoli další ve zdroji uvedené věty, k těm mám výhrady. A jádro "Hravá výuka, která vzdělává."
2) Nemyslím si, že laické chápání školy hrou je dezinterpretace, ale že je to zobecnění prostředku, jak jakoukoliv hrou nebo hravou formou (v případě Komenského hrou divadla) něco naučit.
3) Počítače a přenosná zařízení jsou pro děti hračky, hrají si na nich hry, ale také se se jejich prostřednicvím něco učí. Baví je to a je to pro ně zábavné (včetně toho učení). V životě budou muset techniku používat stejně běžně jako tužku. Pokud nenastane nějaká katastrofa, neobejdou se bez ní, jinak budou znevýhoděny.
4) Technika se ve škole bude používat jako v běžném životě. Jako prostředek k dosažení cíle. A ještě lépe, by se ve škole měla technika používat tak, jak se budoucnu teprve začne používat v běžném životě.
5) Nakonec to nejsložitější. Vymyslet způsoby a systémy práce vyučování s technikou je na nás učitelích. Spoléhat na to, že přijde nový Komenský a připraví nám "Orbis pictus digitalis" asi nemůžeme. Tedy nejprve se učitelé musí naučit jak učit v/s digitálním prostředí(m). A to je hodně blízko, viz. např. NoteSlate http://www.noteslate.com/. Pokud ještě neznáte tento český koncept za 99$, tak ho asi většina dětí bude mít doma nejpozději pod stromečkem. Koncepce 1:1 pak nabere úplně jiný směr.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 14. bře 2011 11:52:39, celkově upraveno 2
doplnění citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 16:09:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Dovolím si upozornit na zajímavý článek o vlivu Facebooku na učení.

http://www.ucitelskyzpravodaj.cz/aktual ... fault.aspx
http://www.huffingtonpost.com/2010/12/1 ... 95377.html
Doporučuji i http://www.harrisburgu.net/news/article.php?id=714&cid=1&page=2, ale každou statistiku můžeme vykládat různě:

"25 % of students reported better concentration in the classroom during the blackout week" - tedy 75 % ji mělo koncentraci stejnou nebo horší,

"Nearly 33% of students reported feeling less stressed during blackout week. " - tedy 67 % se cítilo stresováno stejně nebo víc ;-)

Podobné výsledky můžeme predikovat u podobných blackoutů s mobily, televizory, veřejnou dopravou, atd.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 17:39:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
...jak poznají vaši synci, co z ICT potřebují a budou potřebovat?

To vyplyne z oboru, kterým se budou v dané etapě života zabývat. Říká se (a neberte mě zase za slovo, byla na to nějaká evropská konference), že oni už vystřídají za život několik povolání. A když budou přiměřeně připraveni po všech stránkách, tedy hlavně těch lidských, inteligenčních, kompetenčních, budou zvládat krizové situace, budou ctít "vyšší princip mravní", nebudu se o ně bát a odejdu s vědomím, že jsem jim dala vše, co jsem měla (někdy s pomocí školy, někdy jí navzdory).
Z toho plyne: měli byste své úsilí zaměřit na střední a vysoké školy. Na většině z nich je pole neorané.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 17:47:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. Jan Zouhar píše:
... vždyť ten strojař by se již bez dobré znalosti IT neobešel: NC - stroje (tedy pomocí počítače řízené) CAD - program na projektování atd. Také jsem viděl reportáž o kominících, kteří prováděli průzkum komína pomocí IT. Není to dostatečný důkaz nezbytnosti zavádět, využívat, učit IT?


Ano, jistě máte pravdu. Ale každý z nich potřebuje jinou úroveň úsudku a úplně jinou technologii. Kterou z nich budeme "učit" na základce? (Jak psal p. Wagner, co povolání, to technologie.)

Takže s lobbyingem vzhůru na střední!!!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: ned 13. bře 2011 17:47:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Z toho plyne: měli byste své úsilí zaměřit na střední a vysoké školy. Na většině z nich je pole neorané.
Vůbec nechápu souvislost?!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 167 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: