Na úvod bych rád poděkoval moderátorkám za "umravnění" nás diskutujících. Přiznám se, že také nesouhlasím s názorem Jany P. o nutnosti nevyužívat moderní technologie ve věku do 15 let. Na druhou stranu jsem natolik tolerantní, že mě její názor neuráží ani nerozčiluje.
Proto se připojím k názoru moderátorek ukončit debatu o rodině a osobě Jany P. a pojďme se věnovat např. tématům navrženým výše. A některá jsou tak zajímavá, že dávají pravdu oběma stranám diskutujících.
Citace:
Co tím myslím - zažili jste někdy ten zvláštní pocit, když nejde internet, zlobí signál u mobilu... Nebo pocit, že mobil ani Gmail nemohu vypnout - co kdyby něco přišlo a já nebyl/a online?
V této zajímavé otázce nalezneme hned několik námětů k diskuzi, které mohou sloučit obě strany diskutujících ...
Přidám osobní zkušenost: Mám chytrý telefon, který mi umožňuje být stále online (emaily, FCB, ...) a přesně ten pocit znám, co kdyby napsal někdo něco důležitého ... Proto pravidelně kontroluji telefon... Dělám to již mnoho let, vlastně od doby kdy jsem měl první hodinky, také jsem se díval co chvíli na hodinky a v době "mobilní" jsem jen hodinky vyměnil za telefon.
Obdobný přístup má dle rozličných výzkumů i část mužské populace při sledování televize, kdy přepínáme jeden program za druhým a nejednu ženu vedle nás napadne myšlenka ("Proč si nepřečte program?")
.
Druhá osobní zkušenost: Nedávno jsem se zúčastnil školení manažerů v oblasti Time management a stres. jeden z hlavních bloků byl věnován tzv. metodě GDT (Getting Things Done = Mít vše hotovo). Zásadní roli při této metodě má efektivní práce s časem. Hádejte jakým příkladem byl uváděn špatný přístup ...
no jasně, neustále sledování emailů, ... Proč? Protože tím ztrácíte obrovské množství času a prožíváte stres několikrát.
Příklad: Jedete autem domů z práce a přijde vám email, který je plný problémů (které, ale nejste schopen řešit v autě). Co uděláte? Bude vás to celou cestu domů užírat a jinak fajn cesta domů za rodinou se zvrhne v divokou cestu domů plnou stresu a přemýšlení nad problémy. Nebo zastavíte a začnete naprosto neefektivně řešit problémy na místě, ale bez potřebných materiálů, které v tu chvíli nemáte. Teď si představte, že zprávu přečtete až doma, kde máte všechny potřebné dokumenty k vyřízení a vše vyřídíte za 5 minut práce a bez stresu... Další příklad píšete si přípravu na hodinu, napadají vás nádherné myšlenky, které sdělíte za pár dní žákům a ... blikne na vás nový email, kde po vás ředitel chce vysvětlit výchovný trest z minulého týdne. Všechny krásné myšlenky jsou pryč a jdete řešit nový problém. V této chvíli jste dle výzkumů ztratili nejméně 30-60 minut, protože tento čas budete muset věnovat pro získání inspirace pro další krásné myšlenky při znovuotevření přípravy na hodinu v jiném dni.Jaké z toho plyne aspoň pro mě ponaučení... málo sebe i žáky vzděláváme a vychováváme (že by Jana P. měla částečně pravdu???) v oblasti "Jak efektivně využívat technologie. Osobně si totiž myslím, že pokud by nás někdo řádně vzdělával a vychovával v tomto směru, tak by nám technologie opravdu více pomáhali ...
BTW ...otázku používání technologií (budu se opakovat ... to je ta učitelská profese
) už za nás vyřešili jiní ...