Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Je dobré se přizpůsobit technologiím?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=167&t=17399
Stránka 5 z 17

Autor:  Jana Petrů [ sob 05. bře 2011 19:33:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

"... Ani k těmto činnostem (vyučovat a učit se) nepřicházejí lidé náhodou, ale rodí se k nim, protože každému člověku je vrozena touha vědět, a osvojené poznatky zase sdělovat jiným, ba dokonce vábit a získávat pro své názory ..." (J.A.K.)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 05. bře 2011 20:31:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Stanislav Zajíček píše:
To je myslím dobře, že se vznášíme v obecném; tak je autorkou definováno (prvotní) téma diskuse. Tedy ujasnit si základní, obecná východiska. O konkrétních problémech s konkrétními ITvěcmi jsou jiná vlákna jinde.

Tak jsem to nemyslel. Moje chyba. Jen vidím, že se tu pracuje nahodile s pojmy tu technologie, onde média, jednou dokonce interaktivní výuka. V samém východisku diskuse chybí, v čem (konkrétně) spočívá to přizpůsobování se a v čem (konkrétně) zase všechna ta nebezpečí. Podstatné a zcela zjevné je, že se musíme (škola) přizpůsobit době plné technologií. To neznamená podřídit se, nadužívat či zneužívat. Nemůžeme technologie a jejich vpád do života mladých ingnorovat. Jak vysvětlit žákovi, že je výhodnější znát desatero zpaměti, když ho opravdu má v mobilu? Podařilo se vám to? Vaše pojetí kompenzace chápu (i když si myslím, že to není kompenzace ve smyslu toho slova), ale autorka vlákna podobná řešení (zdůrazňuji řešení)zcela odmítá (viz dobře míněné srovnání webové a reálné vycházky).

Autor:  Eva Holá [ sob 05. bře 2011 20:47:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Nějakou dobu jsem diskuzi sledovala jen zpovzdálí a teď si pročetla poslední příspěvky. Snášet další argumenty asi nemá cenu. Jsme s příspěvky na straně 5. Zkuste se vrátit na stranu 1. Máte dojem, že diskuze někam postoupila?
Já myslím, že je tady stále ta jedna nejdůležitější myšlenka - dobrý učitel zůstane dobrým s technologiemi i bez nich. Učitel je ten, který má možnost volby. A to je přeci fajn.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 05. bře 2011 20:51:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Eva Holá píše:
Nějakou dobu jsem diskuzi sledovala jen zpovzdálí a teď si pročetla poslední příspěvky. Snášet další argumenty asi nemá cenu. Jsme s příspěvky na straně 5. Zkuste se vrátit na stranu 1. Máte dojem, že diskuze někam postoupila?
Já myslím, že je tady stále ta jedna nejdůležitější myšlenka - dobrý učitel zůstane dobrým s technologiemi i bez nich. Učitel je ten, který má možnost volby. A to je přeci fajn.


Nepoustoupili jsme ani o slepičí krok. Naopak.

Autor:  Stanislav Zajíček [ sob 05. bře 2011 23:28:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Nepostoupili jsme ani o slepičí krok. Naopak.
Dobře. Nepodařilo se mi najít vhodné argumenty a příklady a vysvětlit tak své stanovisko. To se stává, příště se budu snažit být lepší. Nicméně velmi děkuji diskutujícím za jejich příspěvky - mně pomohly ujasnit si mnohé.

Ale přece jenom bych rád ještě komentoval toto:
Eva Holá píše:
Já myslím, že je tady stále ta jedna nejdůležitější myšlenka - dobrý učitel zůstane dobrým s technologiemi i bez nich.
Pro mě je (pokud jde o učitele) nejdůležitější fakt, že špatnému učiteli technologie výrazně pomůžou jeho neschopnost zmnohonásobit. Znám z praxe učitele jazyků, kteří nekonečné projekce filmů považují za zcela nejlepší výuku. Znám učitele literatury, kteří se smířili s myšlenkou, že prožitek z čtenářství a studium autentického textu se dá zaměnit za podřadnou staženinu tzv. "děje" z netu. Znám češtináře, kteří snahu naučit žáka vnímat strukturu jazyka a rozumět jí zaměnili za důležitější interaktivní zatrhávání -i, y. Navenek se vše dlouho jeví být v pořádku - vždyť přece odstraňují nudnou dřinu, jdou s dobou, užívají moderních didaktických prostředků.
Klopotně prosazená výuka ke kompetencím bude korunována u páťáků a deváťáků "klikacími" testy ze standardů; to, co jsem z nich viděl ze svého oboru (ČJaL) při únorové diskusi, mě docela vyděsilo. Velmi jsem zvědavý na vývoj případu tzv. doporučených osnov (ale to je už velmi off topic).

P.S.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jak vysvětlit žákovi, že je výhodnější znát desatero zpaměti, když ho opravdu má v mobilu? Podařilo se vám to?
Ano. Dnes je v oktávě a patří k mým klíčovým poradcům v oboru IT; spoluvytvářel webovou stránku a diskusní fórum pro náš poslední mezinárodní projekt a spravuje ftp server služící jako datové úložiště pro tento projekt i pro veškerý školní (=tedy třídní) provoz.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 06. bře 2011 9:32:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Stanislav Zajíček píše:
Pro mě je (pokud jde o učitele) nejdůležitější fakt, že špatnému učiteli technologie výrazně pomůžou jeho neschopnost zmnohonásobit.


Tak to souhlasím celým tělem! Technologie (video, PC, internet...) nesmí být náhražkou učení a učitele. Od bývalých žáků teď často slýchám, že na jejich střední je to zcela běžné: prostě se pustí prezentace a žáci pište si. (A zakazuji vám noteboky!) A jsou i horší příklady (teď nemluvím o střední), kdy učitel nechá žáky hrát v hodině stupidní střílečky!

Dík za tento váš postřeh. Takhle jsem myslel ty konkrétní příklady rizik technologií. Teď je to pro mě skok kupředu.

Autor:  Bořivoj Brdička [ pon 07. bře 2011 8:24:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Tedy kolegové, já žasnu! Též jsem se celý týden k diskuzi nedostal. Pravidelný pondělní článek Spomocníka mi většinou zabere celý víkend. Teď při čtení, co jste vyprodukovali, musím konstatovat, že vaše myšlenky jsou mimořádně kvalitní. Zabývám se touto problematikou pomalu 20 let, tak mi dovolte, abych naznačil, kdo šel již před námi stejnou cestou. Vyberu jen namátkou s plným vědomím toho, že se opakuji. Pokud mě někdo z vás sleduje delší dobu, omlouvám se.
Alan Lesgold: "Počítač je jako zesilovač. Umocňuje ty nejlepší výukové metody i ty nejhorší. Je zde reálné nebezpečí, že ty horší mohou převážit a omezit tak schopnosti budoucích dospělých." (http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/hmind/citaty/citaty.htm#Lesgold)
Marc Prensky: „Technologie samotné nikdy nemohou nahradit intuici, dobrý úsudek, schopnost řešit problémy či morální směrování. V nepředstavitelně komplexní budoucnosti však nebude mít sebeinteligentnější jedinec bez přístupu k nástrojům digitálního světa šanci vyrovnat se třeba i méně schopným účastníkům sítě.“ (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10639/TECHNOLOGIE-JAKO-PRICINA-VYVOJOVE-NESPOJITOSTI.html)
Brdička: "Co myslíte, které děti udělají spíše nějakou fatální chybu v oblasti internetové bezpečnosti? Ty, které od všech nástrah dokonale odstíníme (a doma třeba máme online počítač i s web-kamerou), nebo ty, jež podobný učitel jako Julie A. Cunningham dovede k chápání rizik a k osobní zodpovědnosti za své činy?" (viz http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2513)
Pokud byste chtěli reagovat, budu moc rád. Slibuji, že se vrátím. Paní Holá, pan Zajíček i pan Sotolář mi za to stojí!

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 07. bře 2011 20:44:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

I z pohledu moderátora se připojím k panu Brdičkovi - tato debata je jedna z nejzajímavějších za poslední dobu a stojí za to párkrát za den kliknout na F5 ;) .

Autor:  Bořivoj Brdička [ úte 08. bře 2011 10:16:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Skoro to vypadá, že se mi podařilo vaši hodnotnou diskuzi zadusit. Omlouvám se! To jsem opravdu nechtěl.

Autor:  Stanislav Zajíček [ úte 08. bře 2011 10:27:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?

Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. píše:
Skoro to vypadá, že se mi podařilo vaši hodnotnou diskuzi zadusit. Omlouvám se! To jsem opravdu nechtěl.
Ne, naopak!!!!
Vaše reakce byla vynikajícím shrnutím naší diskuse. Citáty, které jste vybral, zcela podepisuji. Pocházejí navíc z textů, které zásadně stojí za pozornost.
Pokud jde o mě, myslím samozřejmě na další příspěvek do této diskuse. Nyní jsem ale zcela zahlcen přípravou cvičných didaktických testů pro maturanty.
Čili - ještě jednou Vám děkuji a těším se na všechny Vaše další příspěvky!

Stránka 5 z 17 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/