Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: sob 09. led 2010 22:48:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Co kdybychom si připoměli a popsali v čem chceme vidět tu interaktivitu tabulí? Možná by to diskusi pomohlo.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: ned 10. led 2010 9:34:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Mgr. Jan Zouhar píše:
Co kdybychom si připoměli a popsali v čem chceme vidět tu interaktivitu tabulí? Možná by to diskusi pomohlo.
Interaktivní "tabule", tedy klasická s projektorem nebo velkoplošná obrazovka, se může používat několika způsoby:

1. jako polohovací zařízení (tedy jako tablet) bez jakéhokoli speciálního software,

2. jako elektronickou "křídu a tabuli", kdy kreslíme a vpisujeme poznámky buď na prázdnou plochu, do statického obrázku, do prezentace nebo běžící aplikace (ať už výukové nebo obecné),

3. pro ovládání interaktivní lekce vytvořené speciální aplikací (SMART Notebook, Activ Inspire atd.), zde bych rozlišil využití vlastních interaktivních lekcí a využití profesionálních produktů.

4. v kombinaci s dalšími pomůckami jako jsou odpovídací zařízení všeho druhu (SMART Response, ACTIVote atd.).

Samozřejmě každý způsob užívání se obvykle kombinuje s těmi předcházejícími.

To první zvládnou i nejlevnější senzory a prakticky všichni kantoři s využitím "klasických" výukových aplikací, běžných prezentací a běžných ostatních aplikací (tedy i i-učebnic). Téměř stejnou funkcionalitu ale může zajistit i výrazně levnější bezdrátový tablet (samozřejmě v kombinaci s PC a projektorem), se kterým se kantor může pohybovat po třídě.

A také bych rozlišoval interaktivní lekce sloužící jen pro pro prezentaci látky a pak ty, které jsou určeny pro zapojení žáků.


Naposledy upravil Janek Wagner dne stř 13. led 2010 6:43:29, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: ned 10. led 2010 11:06:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Díky. Zřejmě jste odborník a IT používáte. Ale já (a možná i další) bych stejně ještě potřeboval popsat speciálně tu "interaktivitu" a vysvětlit v čem se výuka posune a zkvalitní právě pomocí ní. Můžete mi to vysvětlit? Předem děkuji.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: ned 10. led 2010 11:24:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Mgr. Jan Zouhar píše:
Ale já (a možná i další) bych stejně ještě potřeboval popsat speciálně tu "interaktivitu" a vysvětlit v čem se výuka posune a zkvalitní právě pomocí ní. Můžete mi to vysvětlit? Předem děkuji.
V jednom z předchozích příspěvků jsem označil interaktivní tabule za fetiš. Myslíte si, že jsem skutečně ten pravý pro vysvětlování "interaktivity"? :geek:

Pro mne jsou interaktivní tabule nebo dotykové velkoplošné dotykové obrazovky moderní technické výukové pomůcky, nic víc, nic míň, které mají pro výuku spolu s dalšími informačními a komunikačními technologiemi analogický význam, jaký mají moderní informační a komunikační technologie v životě.


Naposledy upravil Janek Wagner dne stř 13. led 2010 6:43:02, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: úte 12. led 2010 21:09:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Jan Zouhar píše:
Ale já (a možná i další) bych stejně ještě potřeboval popsat speciálně tu "interaktivitu" a vysvětlit v čem se výuka posune a zkvalitní právě pomocí ní.


Osobně bych vyzdvihla několik kladů, které mě těší (a můžeme pouvažovat, nakolik jsou opravdu "interaktivní"):

  • nemám moc kvalitní písmo... a protože učím v 1. třídě, vyhovuje mi, že mohu texty psát na klávesnici v odpovídající kvalitě;
  • zvětšování a zmenšování obrázků podle potřeby... není problém si připravit víc obrázků a pak podle průběhu hodiny využít jen některé;
  • ve spojení s vizualizérem nemám už problém s ukázkou práce s pomůckami (kolečka, peníze apod.) ani s popisem, jaké cvičení se nyní bude dělat (vím, problém elementaristů, ale VELKÝ);
  • využití výukových programů (ano, Janku, LANGmaster opravdu nemám) a didaktických her z internetu... všichni žáci mohou postupně u tabule pracovat, jejich práci vidí celá třída;
  • možnost kdykoli reagovat na vývoj hodiny vyhledáním obrázků, filmů na internetu nebo využití propojených programů, např. Google Earth (dokonalá představa světa pro žáky).

Asi to není vyčerpávající seznam, ale pro začátek by to mohlo stačit. Co z toho považujete za "interaktivní"?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: úte 12. led 2010 21:44:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Pavlína Hublová píše:
nemám moc kvalitní písmo... a protože učím v 1. třídě, vyhovuje mi, že mohu texty psát na klávesnici v odpovídající kvalitě;
Tohle asi není to pravé "interaktivní" ;-)
Pavlína Hublová píše:
zvětšování a zmenšování obrázků podle potřeby... není problém si připravit víc obrázků a pak podle průběhu hodiny využít jen některé;
Jak to souvisí s "interaktivitou"?
Pavlína Hublová píše:
ve spojení s vizualizérem nemám už problém s ukázkou práce s pomůckami (kolečka, peníze apod.) ani s popisem, jaké cvičení se nyní bude dělat (vím, problém elementaristů, ale VELKÝ);
Vizualizér je taky něco samostatného...
Pavlína Hublová píše:
využití výukových programů (ano, Janku, LANGmaster opravdu nemám) a didaktických her z internetu... všichni žáci mohou postupně u tabule pracovat, jejich práci vidí celá třída;
Tak na tohle je interaktivní tabule dobrá.
Pavlína Hublová píše:
možnost kdykoli reagovat na vývoj hodiny vyhledáním obrázků, filmů na internetu nebo využití propojených programů, např. Google Earth (dokonalá představa světa pro žáky).
Tohle se dá s jakýmkoli počítačem s projektorem nebo velkým displayem, k tomu tu interaktivní tabuli taky nepotřebujete.


Naposledy upravil Janek Wagner dne stř 13. led 2010 6:40:56, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: úte 12. led 2010 22:15:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Díky za drsný rozbor :lol:
Hmm, musím na sobě pěkně popracovat...

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: stř 13. led 2010 11:43:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Zdá se, že musíme dále hledat, co za aktivity s žáky lze považovat za interaktivní a co se hodí právě pro interaktivní tabuli.
Něco zde již v diskusi padlo, a co dál?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: stř 13. led 2010 19:15:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Lucie Slejšková píše:
Zdá se, že musíme dále hledat, co za aktivity s žáky lze považovat za interaktivní a co se hodí právě pro interaktivní tabuli.
Něco zde již v diskusi padlo, a co dál?
Tak si to nejprve zkusme trochu rozdělit:
  1. interaktivní tabule nebo interaktivní obrazovka
  2. další interaktivní periférie (tablet, hlasovací zařízení, dotykový display a další)
  3. intraktivní aplikace (či program)
  4. interaktivní výuka
  5. interaktivní aktivita

Začnu tím prvním, tedy interaktivní tabulí nebo modernější velkoplošnou interaktivní obrazovkou: to je zařízení, které pracuje jako tablet (heslo na Wikipedii http://cs.wikipedia.org/wiki/Tablet). Ovládání je podle buď prstem nebo perem, případně obojím. Použití tohoto zařízení může být různé (trochu to ale zjednoduším):
  • jako myši
  • jako "pisátka" přes běžící aplikace (můžeme zvýrazňovat, vpisovat atd. do výukových i ostatních aplikací)
  • jako tabule (píšeme na prázdnou plochu a napsané můžeme ukládat)
  • s použitím speciálních výukových aplikací pro interaktivní tabule (FRAUS, Terasoft a další)
  • s tvorbou lekcí ve speciálních programech pro interaktivní tabule (SMART Notebook, ActivInspire a další)

V podstatě to vše je vlastně "interaktivní", ale interaktivní je veškerá práce s počítačem. Myš, tablet, interaktivní tabule nebo velkoplošná interaktivní obrazovka patří mezi Human interface device (heslo ve Wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/Human_interface_device).


Naposledy upravil Janek Wagner dne pát 19. úno 2010 15:04:07, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Interaktivita s využitím technologií - náměty na činnosti
PříspěvekNapsal: stř 13. led 2010 21:17:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Janek Wagner píše:
Tak si to nejprve zkusme trochu rozdělit:
  1. interaktivní tabule nebo interaktivní obrazovka
  2. další interaktivní periférie (tablet, hlasovací zařízení, dotykový disply a další)
  3. intraktivní aplikace (či program)
  4. interaktivní výuka
  5. interaktivní aktivita


Těším se na pokračování... :P
Bude to napínavé až do bodu 5!

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: