Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak by měla vypadat moderní učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 19:12:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Návštěvník píše:
No a já si myslím, že přesně takového žáka s využitím i-učebnice lze "vyrobit". Je ale třeba stále brát v úvahu, že je to je jen jeden z nástrojů, vodítko. Je třeba žáka vtáhnout do děje, přizpůsobit se mu, aby byl uprostřed aktivit. A to je právě nezastupitelná role učitele, to za něj žádná technologie neudělá. Petr
O roli učitele tady asi nikdo nepochybuje.

Pochybuji jen velmi silně o vhodnosti i-učebnice®. Nechci koncept jen pohanět nebo zcela zavrhnout, ale vadí mi jeho mantinely, přes jeho deklarovanou "otevřenost". Problematická je i použitá technologie, která je proprietární, v základě off-line a tedy v rozporu s vývojem.

Pokusím se definovat některé mé požadavky na moderní učebnici (přiznám se, že trochu improvizuji, je přeci jen sobota večer ;-)):

1. Měla by být online s využitím standardů s možností úprav a tvorby vlastní přípravy.

2. Učitelé by měli mít časově omezený přístup k jejímu komplexnímu otestování a vyzkoušení.

3. Součástí by měla být wiki a možnost propojení s LMS.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 0:34:33 
Janek Wagner píše:
Pochybuji jen velmi silně o vhodnosti i-učebnice®. Nechci koncept jen pohanět nebo zcela zavrhnout, ale vadí mi jeho mantinely, přes jeho deklarovanou "otevřenost". Problematická je i použitá technologie, která je proprietární, v základě off-line a tedy v rozporu s vývojem.
Tohle jsou informace, které slýchávám poměrně často a nevím, kde se pořád berou. Perfektní, mám příležitost to opět vysvětlit, pojďme na to :-)

Janek Wagner píše:
Pokusím se definovat některé mé požadavky na moderní učebnici (přiznám se, že trochu improvizuji, je přeci jen sobota večer ;-)):

1. Měla by být online s využitím standardů s možností úprav a tvorby vlastní přípravy.
Proč by učebnice měla být on-line? On-line variantu máme k dispozici, bohužel se ukazuje, že její funkční provoz on-line v prostředí dnešní školy není možný a navazuji tak na to, co jsem napsal již dříve a výše o dostupnosti. Požadavky na stabilitu a rychlost linky na straně školy a požadavky na dostupnost serveru na straně poskytovatele jsou jen velmi těžko splnitelné a v běžném denním provozu neudržitelné. A i tak je komfort práce a odezvy off-line řešení výrazně vyšší než řešení on-line. V posledních verzích jsme skloubili výhody obou přístupů, kdy internet slouží jako distribuční médium pro automatickou aktualizaci obsahu i prohlížeče a pro ověření licence, pro vlastní běh není internet potřeba. Možnost úprav a vlastních příprav je k dispozici již delší dobu.

Janek Wagner píše:
2. Učitelé by měli mít časově omezený přístup k jejímu komplexnímu otestování a vyzkoušení.
Demo verze učebnic jsou učitelům k vyzkoušení k dispozici, kompletní sadu učebnice, příručky učitele a pracovní sešit všech vydaných titulů jsme nabízeli v časově omezené promo licenci zdarma (6 měsíců). Není problém nastavit plný přístup do všech materiálů na určitý časový úsek, ale ukazuje se, že demo verze plní dobře svůj účel a učitelé vědí, co kupují. K přístupu k plné verzi i časově omezené je potřeba registrace.

Janek Wagner píše:
3. Součástí by měla být wiki a možnost propojení s LMS.
.. toto je již ve velmi intenzivní přípravě :-)
Petr


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 7:43:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Návštěvník píše:
Janek Wagner píše:
Pochybuji jen velmi silně o vhodnosti i-učebnice®. Nechci koncept jen pohanět nebo zcela zavrhnout, ale vadí mi jeho mantinely, přes jeho deklarovanou "otevřenost". Problematická je i použitá technologie, která je proprietární, v základě off-line a tedy v rozporu s vývojem.
Tohle jsou informace, které slýchávám poměrně často a nevím, kde se pořád berou. Perfektní, mám příležitost to opět vysvětlit, pojďme na to :-)
V podstatě jste následujícím textem moje výhrady pouze potvrdil ;-)

Návštěvník píše:
Janek Wagner píše:
Pokusím se definovat některé mé požadavky na moderní učebnici (přiznám se, že trochu improvizuji, je přeci jen sobota večer ;-)):

1. Měla by být online s využitím standardů s možností úprav a tvorby vlastní přípravy.
Proč by učebnice měla být on-line?
Protože se online stěhuje vše včetně výukového obsahu. Nevšiml jste si?

Návštěvník píše:
On-line variantu máme k dispozici, bohužel se ukazuje, že její funkční provoz on-line v prostředí dnešní školy není možný a navazuji tak na to, co jsem napsal již dříve a výše o dostupnosti. Požadavky na stabilitu a rychlost linky na straně školy a požadavky na dostupnost serveru na straně poskytovatele jsou jen velmi těžko splnitelné a v běžném denním provozu neudržitelné.
Ono totiž záleží na již zmíněné technologii. Kolik dat může učitel za hodinu postahovat?! On-line verze má pochopitelně význam pro žáka, protože výukový obsah je trvale dostupný (penetrace připojení rodin žáků je už dostatečně vysoká), učitel může dělat přípravy také odkudkoli.

Návštěvník píše:
A i tak je komfort práce a odezvy off-line řešení výrazně vyšší než řešení on-line.
Můžete být konkrétnější?

Vyhýbáte se diskusi o použitých proprietárních technologiích a standardech.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 9:13:16 
Janek Wagner píše:
Protože se online stěhuje vše včetně výukového obsahu. Nevšiml jste si?
No já jsem si hlavně všiml, že se nám diskuze nad tímto bodem posouvá někam, kde ji asi chtít nechceme, ne? Věřím, že si pozorný čtenář udělal svůj názor. Naše řešení je flexibilní, přizpůsobuje se potřebám učitele na dostupnost, rychlost a aktuálnost. Učitel musí být hlavně schopen zrealizovat výuku. Pokud vyvstane v souvislosti s tím požadavek na nějakou technologickou změnu, uděláme ji. Máme připravenou verzi online, jen tvrdím, že v tuto chvíli je naše řešení pro použití ve škole lepší.

Janek Wagner píše:
Můžete být konkrétnější?

Vyhýbáte se diskusi o použitých proprietárních technologiích a standardech.
Nevyhýbám, ale nerad bych tuhle diskuzi vedl o technologii, protože o tu jde až v další řadě. Technologie není cílem. Ano, co se týče i-učebnic, tak je máme ve vlastní technologii, která nám umožňuje chránit obsah a přitom se dodrží výše uvedený požadavek na dostupnost. Učitelé s tím nemají žádný problém. Petr


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 9:23:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Petr píše:
Janek Wagner píše:
Můžete být konkrétnější?

Vyhýbáte se diskusi o použitých proprietárních technologiích a standardech.
Nevyhýbám, ale nerad bych tuhle diskuzi vedl o technologii, protože o tu jde až v další řadě. Technologie není cílem. Ano, co se týče i-učebnic, tak je máme ve vlastní technologii, která nám umožňuje chránit obsah a přitom se dodrží výše uvedený požadavek na dostupnost. Učitelé s tím nemají žádný problém. Petr
Ona ta technologií s tím souvisí. Dovolím si citaci z http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2404:

Bohužel k nám většinou požadavky na změny výukových postupů doléhají ve formě často se opakujících hesel, jako jsou např. „kompetence pro 21. století“, pod nimiž si obtížně představujeme něco konkrétního. Jiným podobným často se opakujícím pojmem je „inovace“. Obecně je logické označit významnou změnu používaných postupů za inovaci. Potíž zásadního významu je v tom, že v našem případě není cílovým stavem jen prosté využití technologií na podporu stávajících postupů. Právě to se však běžně děje. V praxi to vypadá např. tak, že učitel shání výukové programy procvičující či zkoušející konkrétní znalosti a aby je mohl použít, pokouší se zorganizovat výuku 30 žáků v počítačové učebně, kde je mnohem méně počítačů. Nebo převádí své přípravy na hodinu do téměř stejných počítačových prezentací a místo psaní na tabuli je promítá pomocí data projektoru (v horším případě na interaktivní tabuli). Nic proti tomu, bez faktických znalostí se výuka samozřejmě neobejde. Jen je třeba mít neustále na zřeteli, že samotné znalosti nejsou hlavním výukovým cílem. Jsou jen prvním krokem na cestě k potřebným kompetencím, jak dokládá všeobecně přijímaná Bloomova taxonomie výukových cílů (viz Bloomova taxonomie v digitálním světě http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230).

Právě i-učebnice jsou podle mne skutečně "jen prosté využití technologií na podporu stávajících postupů". Čili jsou tak trochu cestou do pekel ;-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 10:06:31 
Janek Wagner píše:
Petr píše:
Janek Wagner píše:
Můžete být konkrétnější?

Vyhýbáte se diskusi o použitých proprietárních technologiích a standardech.
Nevyhýbám, ale nerad bych tuhle diskuzi vedl o technologii, protože o tu jde až v další řadě. Technologie není cílem. Ano, co se týče i-učebnic, tak je máme ve vlastní technologii, která nám umožňuje chránit obsah a přitom se dodrží výše uvedený požadavek na dostupnost. Učitelé s tím nemají žádný problém. Petr
Ona ta technologií s tím souvisí. Dovolím si citaci z http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2404:

Bohužel k nám většinou požadavky na změny výukových postupů doléhají ve formě často se opakujících hesel, jako jsou např. „kompetence pro 21. století“, pod nimiž si obtížně představujeme něco konkrétního. Jiným podobným často se opakujícím pojmem je „inovace“. Obecně je logické označit významnou změnu používaných postupů za inovaci. Potíž zásadního významu je v tom, že v našem případě není cílovým stavem jen prosté využití technologií na podporu stávajících postupů. Právě to se však běžně děje. V praxi to vypadá např. tak, že učitel shání výukové programy procvičující či zkoušející konkrétní znalosti a aby je mohl použít, pokouší se zorganizovat výuku 30 žáků v počítačové učebně, kde je mnohem méně počítačů. Nebo převádí své přípravy na hodinu do téměř stejných počítačových prezentací a místo psaní na tabuli je promítá pomocí data projektoru (v horším případě na interaktivní tabuli). Nic proti tomu, bez faktických znalostí se výuka samozřejmě neobejde. Jen je třeba mít neustále na zřeteli, že samotné znalosti nejsou hlavním výukovým cílem. Jsou jen prvním krokem na cestě k potřebným kompetencím, jak dokládá všeobecně přijímaná Bloomova taxonomie výukových cílů (viz Bloomova taxonomie v digitálním světě http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230).

Právě i-učebnice jsou podle mne skutečně "jen prosté využití technologií na podporu stávajících postupů". Čili jsou tak trochu cestou do pekel ;-)


Dobrý den, ráda bych se pana Wagnera zeptala na nějaký zdroj či odkaz,kde se dovím, co je míněno těmi jinými než stávajícími postupy? Abych byla přesnější, postupy, při nichž učitel nepoužívá žádné texty nebo obrázky, videa či animace... Víte, text mohu nechat žáčka nadrtit nazpaměť .. nebo ho ale na něm mohu naučit logicky uvažovat, třídit informace, používat postupy práce kritického myšlení.. Toto však považuji za stávající postupy!!! Je na učiteli, jak materiály použije. Nebo Vaši poslední větu o postupech a cestě do pekel mám chápat, že učitel používající učebnice jako zdroj ověřených materiálů pro práci žáků v hodině je zpátečník, protože materiály na stejné téma si mohl vysurfovat na internetu? asi mám trochu méně času... je neděle...jdu vařit :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 10:44:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana píše:
Nebo Vaši poslední větu o postupech a cestě do pekel mám chápat, že učitel používající učebnice jako zdroj ověřených materiálů pro práci žáků v hodině je zpátečník, protože materiály na stejné téma si mohl vysurfovat na internetu?
Opravdu nejde o "vysurfovat na internetu" versus "učebnice jako zdroj ověřených materiálů", Jano. Přečetla jste si opravdu odkazované články?

Jana píše:
asi mám trochu méně času... je neděle...jdu vařit :)
Mě uvařil v pátek synek, takže dnes ohřívám v mikrovlnce ;-) Ale paralelně dělám jednu oponenturu a diskutuji o ni na chatu, připravuji dvě přednášky v příštím týdnu a ještě se chystám na redakci webu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 14:00:07 
Janek Wagner píše:
Jana píše:
Nebo Vaši poslední větu o postupech a cestě do pekel mám chápat, že učitel používající učebnice jako zdroj ověřených materiálů pro práci žáků v hodině je zpátečník, protože materiály na stejné téma si mohl vysurfovat na internetu?
Opravdu nejde o "vysurfovat na internetu" versus "učebnice jako zdroj ověřených materiálů", Jano. Přečetla jste si opravdu odkazované články?

Jana píše:
asi mám trochu méně času... je neděle...jdu vařit :)
Mě uvařil v pátek synek, takže dnes ohřívám v mikrovlnce ;-) Ale paralelně dělám jednu oponenturu a diskutuji o ni na chatu, připravuji dvě přednášky v příštím týdnu a ještě se chystám na redakci webu.


Jste úžasnej, jak to všechno zvládáte! :)
Přečetla, ale těch odpovědí, o co vše by mohlo jít je v těch článcích opravdu hodně.. Když už jste si vybral k citaci pouze moji poslední větu bez reakce na předešlé řádky - o co konkrétně tedy jde?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 14:10:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
jana píše:
Jste úžasnej, jak to všechno zvládáte! :)
Přečetla, ale těch odpovědí, o co vše by mohlo jít je v těch článcích opravdu hodně.. Když už jste si vybral k citaci pouze moji poslední větu bez reakce na předešlé řádky - o co konkrétně tedy jde?
Netvrdím, že to zvládám. Ale otázku položím znovu: Přečetla jste si opravdu odkazované články?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 14:17:17 
Janek Wagner píše:
jana píše:
Jste úžasnej, jak to všechno zvládáte! :)
Přečetla, ale těch odpovědí, o co vše by mohlo jít je v těch článcích opravdu hodně.. Když už jste si vybral k citaci pouze moji poslední větu bez reakce na předešlé řádky - o co konkrétně tedy jde?
Netvrdím, že to zvládám. Ale otázku položím znovu: Přečetla jste si opravdu odkazované články?


I za cenu toho, že teď vypadám jako hlupačka.. Přečetla. Prosím krátce shrňte, o co jde... co např. myslíte pod stávajícími postupy do pekel.. ? A nepiště memorování, řadu učitelů byste urazil...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: