Jsem přesvědčen, že hlavním přínosem existence „průřezových témat“ je skutečnost, že zavazují všechny vyučované obory (tedy všechny vyučující) k převzetí odpovědnosti za výchovu a vzdělávání v oblastech, jež dnešek vnímá jako aktuální. Nemá být tedy mediální výchova nadále doménou češtinářů, environmentální výchova biologů, osobnostní a sociální výchova občankářů – učitelů ZSV atd. atd. Podobné je to u kompetencí, neboť není např. v silách samotného oboru český jazyk (s omezenou hodinovou dotací) dostatečně rozvíjet komunikativní kompetence žáků. Za rozvíjení všech kompetencí jsou odpovědni všichni učitelé. Toto SDÍLENÍ ODPOVĚDNOSTI je novinkou, kterou bychom neměli přehlédnout ani zmařit tím, že budeme lpět na formalitách. Neměla by se tedy podle mého soudu vyčleňovat z ostatního obsahu vzdělávání proto, že jsou svým zaměřením více formativní než ostatní témata (vždyť postoje zaujímáme podle toho, jaké znalosti, resp. neznalosti o určité věci máme), a tudíž pro ně hledat nějaké „zvláštní formy“ realizace, nýbrž proto, že mají prostupovat celé naše působení na mládež a že za to, jak jsou děti v těchto oblastech vychovány a vzdělány, neseme odpovědnost všichni. Souhlasím s tím, že je užitečné rozvrhnout práci na průřezových tématech v tabulce, a rámcově tak naplánovat jejich rozdělení do ročníků, avšak odmítám hlubší konkretizaci jejich realizace. Důvodů je jistě několik: 1. Kde je to účelné, mají být průřezová témata v učivu neustále přítomna – stejně jako kompetence nerozvíjíme zvlášť, ale ruku v ruce s vědomostmi. Angažovaný postoj učitele, jeho osobnost a znalost tématu, formují žáky už jaksi automaticky bez speciální činnosti. 2. V oblasti postojů a hodnot (včetně průřezových témat) je velmi důležité skryté kurikulum školy. 3. V plánu je - podle mého přesvědčení - dostatečnou konkretizací slovo „projekt“. Konkretizovat námět a činnosti je, obávám se, nebezpečné, neboť co je v ŠVP, je zavazující. My například měli v plánu rozvíjet multikulturalitu v primě projektem „Návštěva u … (minority v české společnosti)“, pak se objevil jiný, originálnější nápad, a to „Matematika královna věd.“ Jen volně nadefinovaný ŠVP nám umožnil potřebnou flexibilitu. O maximální aktivitu žáka ve vyučování se musíme snažit v každé vyučovací hodině. To není výsada průřezových témat. Ze všech těchto důvodů bych byl rád, kdyby se kontrola plnění průřezových témat nezvrhla v kontrolu jejich formálního zpracování v ŠVP. Každého, kdo měl strach z kompetencí a průřezových témat, jsem vždy uklidňoval: Nebojme se ani kompetencí, ani průřezových témat - dobrý učitel, který se snaží v maximální míře zavádět činnostní vyučování, rozvíjí spolu s předáváním vědomostí žákovské kompetence, učitel, který má všeobecný přehled a je angažovaný, neopomine při své práci průřezová témata, a tím působí na hodnotový systém a postoje žáků. Nedělejme proto z průřezových témat ani kompetencí zvláštní kapitolu naší práce, nýbrž navažme je přirozeně na svou každodenní práci.
|
|