Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak zapojujete FG do matematiky nebo dalších předmětů?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=299&t=1391
Stránka 1 z 2

Autor:  Mgr. Martina Glazerová [ úte 13. říj 2009 19:32:26 ]
Předmět příspěvku:  Jak zapojujete FG do matematiky nebo dalších předmětů?

Dobrý den,

touto problematikou na I. stupni ZŠ /i PŠ/ se zabýváme pouze rámci předmětu Matematika. Kde učíme žáky základním početním úkonům, aby si dokázali spočítat peníze atd.

Martina

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 14. říj 2009 9:17:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Dobrý den Martino,

děkuji za Vaši poznámku. Jaké formou toto probíráte? Můžete uvést nějaký příklad konkrétní úlohy? Standardy FG jsou zpracovány i pro 1. stupeň - objevila byste vazbu Vašich úloh na některé položky ze Standardů FG?

Konkrétně pro 1. stupeň jsou zastoupena tato témata:
PENÍZE
- hotovostní a bezhotovostní forma peněz
- způsoby placení
- banka jako správce peněz
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
- rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti
- nárok na reklamaci
FINANČNÍ PRODUKTY
- úspory
- půjčky.

Zdravím Vás Alena

Autor:  Mgr. Bc. Jaroslava Tenkrátová [ ned 25. říj 2009 17:57:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Mgr. Martina Glazerová píše:
Dobrý den,

touto problematikou na I. stupni ZŠ /i PŠ/ se zabýváme pouze rámci předmětu Matematika. Kde učíme žáky základním početním úkonům, aby si dokázali spočítat peníze atd.

Martina


Dobrý den,

učím na I. stupni základní školy. Finanční gramotností se zabýváme také v rámci předmětu Matematika. Snažíme se, aby děti porozuměly hodnotě peněz, aby si dokázaly spočítat, kolik peněz co stojí, jak dlouho se musí pracovat na určitou sumu, porovnávání cen v jednotlivých obchodech. Kolega připravil pro páťáky projekt s názvem "Cestovní kancelář." Děti měly kromě jiného za úkol připravit vizitky, propagaci kanceláře, nabídku výletů, propočítání ceny, prezentaci ostatním týmům. Projekt je nadchl. Psaly, počítaly, vyhledávaly informace, prezentovaly místa výletů, malovaly, vytvářely propagační materiály, mapky, snažily se získat klienty právě pro tu svoji cestovní kancelář. Zabývaly se i tím, jaké náklady bude právě ta jejich cestovka mít, kolik bude stát výlet.
Jakou zkušenost máte vy s finanční gramotností?

Autor:  Mgr. Martina Glazerová [ sob 31. říj 2009 17:04:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Dobrý den,

já učím také na I.stupni ZŠ /dříve ZvŠ/, 3.-4.tř. Finanční gramotnost probíráme v předmětu Matematika, prostřednictvím slovních úloh."Hrajeme si" na obchod, používáme papírové peníze.Jde hlavně o to, aby si žáci uměli spočítat peníze, nákup, vrácené peníze ..atd.
Pojem banka nebo další fin. instituce je pro ně vzdálený! :roll:

Martina

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 03. lis 2009 18:29:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Dobrý den, Martino,
a děláte to ve výuce jen Vy sama, nebo to máte nějak zakotvené v ŠVP a vyučují tak i ostatní?

Dnes mne zaujal článek Budování finanční gramotnosti v matematice od Oldřicha Odvárka, objevil se na portále, je určen pro 2. stupeň a zdá se mi zdařilý.

Zaměřujete se ve škole na FG také na 2 stupni?

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ úte 03. lis 2009 18:41:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Dobrý den, milé kolegyně,

děkuji za Vaše postřehy k výuce na 1. stupni. Zatím zde máme zkušenosti z výuky matematiky, ale témata finanční gramotnost lze na 1. stupni zařadit i do Vlastivědy. Začleňujete finanční témata i do tohoto předmětu? A napadá mě ještě další otázka - jak žáci reagují, když se učí o penězích?

Zdraví Vás Alena

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ úte 03. lis 2009 20:09:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vedete ve Vaší škole žáky k finanční gramotnosti?

Tak samozřejmě i na druhém stupni se minimálně v matematice (za tu mohu mluvit já) k finanční gramotnosti dostáváme

mimo jiné k tomu vhodnými tématy procenta a základy finanční matematiky. Probíráme aktuální nabídky finančních ústavů, co se týče úrokové míry vkladů, výše hypoték, výše úvěrů .. jak to bude se splácením, kolik přeplatíme při splácení atd. atd.

S mnohým se setkávají díky reklamám a letákům, upozorňujeme, že je třeba číst i malá písmenka kdesi dole .. zjišťujeme jak strašně "výhodné" jsou nabídky rychlých půjček bez ručení ..

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 11. úno 2010 21:39:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojujete FG do matematiky nebo dalších předmětů?

Dobrý den,
dobrá aktivita pro 4. - 5. ročník je zápis do bankovního lístku. Žáci si procvičí rozklad čísel (tisíce, stovky, desítky, jednotky), přesné zapisování (sloupce tisíců,...), násobení (ukládám do banky 3 tisícikoruny, 4 pětistovky...) a perličkou na dortu je právě motivační (nebo závěrečná) diskuze o bankovních úřadech (výhody/nevýhody).

Paní Jaroslava předložila nápad na projekt Cestovní kanceláře.
Já přidám další - Divadlo. Součástí práce ve skupině byla role ekonoma, který dostal pracovní list a spolu s ostatními řešil zadané úkoly (viz příloha).
Chci jen upozornit, že tento projekt byl vypracován v době, kdy o nějakém zapojování FG do výuky nepadlo ještě ani slovo. Žáky téma peněz prostě zajímá, vychází ze života a je tedy pro ně motivující.

Autor:  Jan Vaněk [ čtv 17. úno 2011 12:02:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojujete FG do matematiky nebo dalších předmětů?

Dobrý den,
učíme vybrané žáky ze 7. a 8. tříd v zájmovém útvaru Finanční gramotnost (FG) + English live.

Zkušenosti:
1) Vycházíme ze standardů FG z dílny MF ČR, MŠMT a MPO z prosince 2007. Zde FG = Peněžní gramotnost + Cenová gramotnost + Rozpočtová gramotnost (Správa finačních aktiv + Správa finančních závazků). V takové šíři se nedá FG v matematice učit,

2) Statistiky rodinných účtů (které pravidelně vydává Český statistický úřad) svědčí o tom, jaké jsou propastné rozdíly mezi jednotlivými domácnostmi. V našem případě se jedná vesměs o domácnosti, kde je v čele nezaměstnaný a ty vykazují trvalý deficit (podkladem jsou především rodiny s dočasně nezaměstnaným členem, které rozpouštějí své rezervy). Proto musí být výuka FG přizpůsobená finanční situaci rodin (např. výuka o složitém úrokování vkladů je v matematice zajímavá, ale pro jejich život zbytečná. Na druhé straně výpočet umořovatelů je pro ZŠ příliš složitý).

3) Žáci potřebují pro výuku FG pochopit procenta. Ta se učí v matematice v 7. (případně počátkem 8. třídy) a proto seriózní výuka FG by měla patřit do 8. a 9. třídy. Tím se nevylučují hry s penězi na 1. stupni ve stávajících předmětech.

4) Podle mého názoru je nejlepší řešení posílit hodiny Informatiky z disponibilních zdrojů (na 2. stupni na 1 hodinu týdně ve všech čtyřech ročnících). Potom by žáci při výuce FG seděli jeden rok před počítači (v hodinách Informatiky), kde budou čerpat z internetu aktuální data o daních a odvodech, kursech měn, akcií a podílových fondů, smluvním právu, rozpočtu ČR, ekonomických událostech a zákonech atd.

5) Samostatným problémem je rozpočet domácností. Zdánlivě jednoduchý mandatorní výdaj na náklady na bydlení je natolik spletitě účtován systémem záloh, regulovaných cen, SIPa, fyzikálních přepočtů, korekcí měřidel, přeplatků a nedoplatků, že průměrně vzdělaný maturant a řada vysokoškoláků se v tom nevyzná. Při tom je jedna z největších položek rozpočtu ndomácnosti právě náklad na bydlení. Tento skutečný náklad mimo jiné určuje stav hmotné nouze.

Ing. Jan Vaněk, učitel, ZŠ a MŠ Litvínov - Janov

Autor:  Lucie Slejšková [ sob 19. úno 2011 10:42:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zapojujete FG do matematiky nebo dalších předmětů?

Dobrý den pane Vaňku,
díky za moc zajímavé tipy z Vaší školy.

Mohu si ujasnit, jak to je s učením FG u Vás? Učíte ji jen zájmově v předmětě, který je navíc, nebo ji máte zapojenou i do matematiky nebo ICT, jak jste pěkně navrhoval? Zvlášť nápad s propojením do ICT mi přijde velmi efektivní a přitom jednoduchý.

Díky.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/