Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Má být finanční gramotnost samostatný předmět?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=299&t=3089
Stránka 1 z 2

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 20. led 2010 19:13:13 ]
Předmět příspěvku:  Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Jana Kneřová píše:
Dnes ČT24 přináší zprávu o novém předmětu Finanční gramotnost, která mimo jiné říká, že zhruba každý desátý Čech se potýká s exekucí a přibývá nesplácených úvěrů.
Věřím, že výuka žáky povede k tomu, aby v budoucnu dokázali zodpovědně spravovat osobní či rodinný rozpočet.


Jana na jiném místě v tomto fóru dala odkaz na vysílání ČT, kde se mimo jiné říká, že MŠMT zavádí nové předměty Finanční gramotnost a Etická výchova. Nejspíš se tím myslí obory, ale to je vcelku jedno. Každopádně se zde říká, že školy mohou nyní učit nové "předměty" buď samostatně, nebo je s nějakým jiným předmětem spojit.

A tak mě napadá, jak to vnímáte - považujete za moudré, aby existoval na ZŠ samostatný předmět Finanční gramotnost? Mělo by to nějaké výhody? Naopak proč byste to tak neudělali?

Já osobně mám ten názor, že samostatný předmět není moudré řešení, protože stejně se v tomto předmětu budou spojovat znalosti a dovednosti, které žáci získávají jinde a opět se zbytečně dělají škatulky v hlavách dětí. Přitom by se krásně dala témata FG vyučovat v různých předmětech tak, aby bylo vidět, jak "vše souvisí se vším". Ideální jsou podle mě také projekty, kde toto téma bude zahrnuto. Je ale fakt, že se pak musí domluvit více učitelů - že by to byla ta obtíž?

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 06. dub 2010 17:56:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Lucie Slejšková píše:
Já osobně mám ten názor, že samostatný předmět není moudré řešení, protože stejně se v tomto předmětu budou spojovat znalosti a dovednosti, které žáci získávají jinde a opět se zbytečně dělají škatulky v hlavách dětí. Přitom by se krásně dala témata FG vyučovat v různých předmětech tak, aby bylo vidět, jak "vše souvisí se vším". Ideální jsou podle mě také projekty, kde toto téma bude zahrnuto.


Nelze než souhlasit.
Když se podíváme do rvp, tak z toho vyčuhuje právě opačný proces - spojování, prolínání. Tak proč "vyďobávat" podobné směry a vytvářet nové předměty?
Na druhou stranu je tu reálná šance, že tento proces proběhne jen u některých vyučujících (podobně jsou na tom průřezová témata). Kdo dříve dokázal hledat souvislosti a vyžadoval jejich hledání i u žáků, bude to dělat dál (možná snad usilovněji) a kdo měl klapky na očích jen pro ten svůj obor... Co asi? :roll:

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 12. dub 2010 18:31:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Z vlákna o psaní všemi deseti

Návštěvník píše:
Finanční gramotnost na ZŠ? Ale řekněte jasně as zřetelně, na úkor čeho.

Mgr. Hana Pilařová píše:
Jako součást matematiky?? :)

Návštěvník píše:
Prostě na úkor matematiky.


Odpovím tady. Nevím proč by zařazení finanční grramotnosti do učiva matematiky mělo být na její úkor. Část (procenta, jednoduché a složené úročení) bylo náplní matematiky přece celé roky. Stejně tak na prvním stupni se manipulovalo s maketami peněz, tohle téma se objevovalo i v prvouce. Na druhém stupni se v rámci Domácnosti sestavoval rozpočet a možnost zařadit prvky finanční gramotnosti je i v rámci Občanské výchovy.

Samostatný předmět asi ne, ale prolnutí finanční gramotnosti do ostatních předmětů mi přijde zcela přirozené a logické.

Autor:  Návštěvník [ ned 02. kvě 2010 13:54:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Na úkor. Doporučuji pročíst tematické okruhy A SPOČÍAT SI POTŘEBNOU DOTACI.

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 18. říj 2010 17:28:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Patří do cvičení k finanční gramotnosti třeba slovní úlohy s počítáním částky, která se ušetří nebo spotřeby látky a ceny na jeden metr...?
Jestli ano, pak nechápu, čemu se návštěvník tak urputně brání? Copak se v hodinách matematiky podobné slovní úlohy nepočítají? Tak jen prostě zvýším četnost nebo po slovní úloze bude následovat krátká reflexe na téma smysluplnosti právě vypočítané akce...
Nebo se pletu?

Autor:  Návštěvník [ pon 18. říj 2010 17:48:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

V matematice učím o úrocích, procentech apod. Myslela jsem si, že jsem si řekli dost a vše vysvětlili na příkladech z praxe. Letos jsem si vsunula finanční gramotnost do "občanky" v osmičce a zjistila, že jsme vlastně spoustu věcí neudělali, o řadě věcí se opravdu v matematice nemluví a není tam na to čas a prostor. Probrat vše by bylo opravdu "na úkor" matematiky. Doporučuji podívat se třeba na www.financnivzdelavani.cz.
Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný.

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 18. říj 2010 18:30:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Návštěvník píše:
Finanční gramotnost není jenom počítání a patří do víc předmětů, třeba ta občanka je asi docela příhodná nebo Svět práce (nebo jak se to u vás jmenuje). Samostatný předmět asi ne, celý rok by byl asi zbytečný.


Souhlasím. A je dobře, že to tu zaznívá opakovaně.

V článcích jsem našla Jak sestavit rozpočet domácnosti? Myslím, že přesně vystihuje to, o čem tady diskutujeme - zapojení FG do více předmětů. Bylo by to na II. stupni organizovatelné?

Když už jsme probrali formy rozvíjení finanční gramotnosti v matematice, co kdybychom se podívali třeba na výše zmíněný okruh Člověk a svět práce? Nebo vás napadá jiný, kde bychom mohli bez větších obtíží rozvíjet FG?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 14. led 2011 11:17:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

K tomu je hezký materiál mezi články na rvp.cz

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ sob 15. led 2011 16:52:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

Ke všemu, co tady zaznělo, bych se přimlouvala propojit s průřezovým tématem Mediální výchova. Lidé jsou "bombardováni" inzeráty na výhodné půjčky ihned a bez ručitele...A pokud si neumí představit (spočítat) nebezpečí, dostávají se do bludného kruhu, kdy jednu půjčku splácí druhou půjčkou...
A nemyslím, že by musela být finanční gramotnost samostatným předmětem.

Poslední dobou mám příležitost pracovat s dlouhodobě nezaměstnanými se základním (nebo nedokončeným základním) vzděláním. Výše popisovaný "kolotoč" je problémem 70% mých klientů...
Dana

Autor:  Milan Pokorný [ čtv 03. úno 2011 13:53:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Má být finanční gramotnost samostatný předmět?

No vidíte, všichni jsou proti tomu, aby to byl samostatný předmět, a já s ním mám tu nejlepší zkušenost. Zatímco dříve jsem poskytoval v matematice jen kusé a útržkovité informace, teď mám konečně možnost deváťákům podat ucelený výklad. V pvpFG bych mám hodinu týdně, ale klidně bych vyplnil i dvouhodinovku, tolik možností tato problematika skýtá. Pravda, učím to první půlrok, ale já i skupina žáků, kteří si předmět zvolili, jsme spokojeni. A náš názor - měli by tímto předmětem projít všichni! Chvála "Šablonám" - OP VK 1.4.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/