Dobrý den,
pozorně jsem si přečetla, jakou máte starost s hodnocením v předmětu Základy přírodních věd. Podobný problém by asi nastal vždy tam, kde by byl předmět podobně organizován, jak to popisujete Vy.
Osobně doporučuji, abyste si s kolegou sedli a vymysleli kritéria pro hodnocení... v obecné rovině, abyste je mohli uplatňovat v obou částech.
Trochu mě zaráží, že hned v první řadě uvažujete o známce nedostatečné, to by měla asi být poslední instance. Na druhou stranu nevidím nic nespravedlivého, pokud žák dostane špatnou známku z jedné poloviny předmětu( z jednoho pololetí), vždy hodnotíme žáka za jeho výkony v průběhu jednoho pololetí. To že se jedná zrovna o tu část předmětu, nebo jinou je zástupný problém. I pokud se jedná o předmět klasického typu, je známka z jedné části a z druhé části učiva.
K těm kritériím : Navrhuji stanovit limity pro dosažení určitého stupně známky (procenta, body). Pokud zůstanete pouze u klasických známek, neměli byste vždy hodnotit pouze jeden typ výkonu (ústní zkoušení, písemka, test, praktické cvičení), ale měli byste umožnit žákovi, aby dosáhl alespoň částečného úspěchu.
Je mi jasné, že pravděpodobně bojujete s časovými dotacemi, ale dobrý plán pro hodnocení by Vám mohl pomoci. Klasický průběh hodnocení (2 - 3 známky za pololetí z testu) může skutečně vést k tomu, že žák jednoznačně nezvládne.
Je dobré vzít Vaše výstupy pro předmět a říct si, jak je budete hodnotit a jak budete vyhodnocovat žákovu úspěšnost v dosažení těchto výstupů.
Každopádně přeji hodně štěstí.
Pokud něco vymyslíte, zkuste se podělit o nápady. Nemusí být ty nejlepší, ale společně to můžeme dát dohromady.
Hezký den.
Andrea