Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: čtv 15. říj 2009 14:04:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:31:06
Příspěvky: 50
Na konferencích, které tým projektu Metodika II organizoval v jednotlivých regionech, jsme vystupovali (a budeme vystupovat) s přednáškou na téma Umění se učit. Prezentaci najdete v příloze tohoto příspěvku.
Toto téma jsme zvolili především pro jeho naléhavost. Jednotlivé poznatky o funkcích lidského mozku jsou sice známy, ale jejich aplikace při rozvoji umění se učit v našich školách je poněkud rozpačitá. Někteří žáci mají štěstí, jiní si koupí brožurky a absolvují placené kurzy proto, aby zvládli testy studijních předpokladů. Něco je špatně.
V naší přednášce se snažíme ukázat, že s využitím toho, co o učení víme, že je možné naučit žáky skutečně využívat celý potenciál svého mozku k efektivnímu učení. Co z toho, o čem je v naší přednášce řeč, se vám osvědčilo? Jaké máte zkušenosti? Co by pomohlo ostatním? S čím se rádi pochlubíte? Co by nemělo zapadnout? Která z prezentovaných teorií se vám zdála natolik praktická, že ji využíváte?


Přílohy:
Umění učit se mozkem.ppt [856 KiB]
170 krát
Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: sob 17. říj 2009 19:22:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 14:24:46
Příspěvky: 639
Dobrý den,
na vaší přednášce jsem byla 12. října v Praze a velmi lituji toho, že přednáška nemohla být delší, protože na vás obou bylo vidět, že nám toho máte hodně co říct, ale čas byl neúprosný. Také se mi velmi líbil, způsob přednášky málo kdy se vidí, že se o slovo dělí dva přednášející a ve vašem pojetí to bylo opravdu velmi zajímavé. Moc děkuji. :P
A teď k Vašim otázkám:
:arrow: pracuji v MŠ a myslím si, že při naší práci je propojení obou hemisfér a podporování všech typů intelegence u dětí snazší při výchovně vzdělávacím procesu než u učitelů na ZŠ a jiných druzích škol. My neřešíme osnovy v jednotlivých předmětech a vlastně ke každému tématu přistupujeme celostně.
Velmi se klaním učitelům na ZŠ, kteří takto dokážou pracovat s dětmi ve škole. Je to náročné, ale nejhorší je, že nás co hledáme, chceme se zlepšovat a to co děláme, děláme především pro děti, je stále jenom hrstka. Proto si myslím, že váš požadavek, který se objevil na konci vaší prezentace je nesplnitelný :( , nikdy to nebudou dělat všichni učitelé a nebude to probíhat ve všech třídách a tím se vše komplikuje, ale myslím si, že pro dítě je výhra, když má možnost se setkat alespoň s jedním takovým učitelem, který se bude snažit ve svém předmětu rozvíjet celý mozek dítěte /žáka :)
Přeji hezký den :P

_________________
Míša G.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 19:00:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý večer,
mohu jen souhlasit s Míšou.
Ač mne Vaše přednáška zaujala, smutně jsem v závěru poznamenala, že podle mne "pláčete na špatném hrobě." Kdo přišel na konferenci portálu? Troufám si říct, že z 99 % to byli učitelé, kteří mají zájem o svou práci, berou ji vážně a stále se snaží na sobě pracovat.
A tak nám nezbylo nic jiného než pokyvovat, souhlasit a litovat nePEPOUŠe.

Bohužel netuším, jak dostat Vaše myšlenky mezi širokou populaci učitelů :-(

PS: PEPOUŠ = PEdagog POstižený Učitelským Šílenstvím (to jen pro neznalé; PEPOUŠové se mezi sebou už poznají na dálku).

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: ned 25. říj 2009 22:53:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:31:06
Příspěvky: 50
Původně byla v přednášce věta: "Ještě pár let špatného učení a škola se stane nejen zbytečnou, ale přímo škodlivou!" Zdálo se nám to zbytečně emotivní a provokativní. Je to sice málo pochopitelné, ale pořád jsem přesvědčen o tom, že má smysl se snažit prosadit myšlenky, které považuji za rozumné. Táma Učit se učit je všude kolem nás velmi významné. Síť expertů z celého světa sdružuje velké množství lidí, kteří si vyměňují zkušenosti v této oblasti. Je sice smutné, že u nás se tak jasná věc tak těžko prosazuje, ale pokud pomůžeme ke kvalitnějšímu vzdělání alespoň některým dětem, stojí to za to. ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: stř 04. lis 2009 15:39:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 17. kvě 2009 22:16:49
Příspěvky: 37
Zkusím nakousnout jedno téma, které si z přednášek řeším. Hodně jsem pracoval v oblasti prožitkové pedagogiky. Zde se pracuje s teorii tzv. komfortní zóny. Jejím základem je, že se účastník vystavuje novým podnětům, které rozšiřují jeho zónu pohodlí, ve které se pohybuje. Je nutné zvolit učící krok dostatečně přiměřený, aby nedošlo k opaku. To teď souznění s přednáškou a otázkou, kdy přestává učení (viz část o S. Kovalikové). Jenže v prožitkovce, kdy můžeme mluvit i o tzv. dobrodružné pedagogice se pracuje hodně s momentem rizika, překonání sebe sama apod. Ne že bych byl skalným zastáncem adrenalinových aktivit, ale přijde mi zajímavé se podívat na to, že zde prostě nějaké učení funguje, ač to porušuje svým způsobem to o čem se na přednášce mluvilo. Jen připomínám, že je nutné dělat přiměřený krok. Ale velmi živě si vzpomínám na euforii lidí, kteří si skočili na hrazdičku a jak je to dostalo o level výš minimálně v sebedůvěře. Co vy na to? Jaké vysvětlení pro tento typ výzvy a učení se skrze ní zde uplatnit?

_________________
Dan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: sob 07. lis 2009 22:51:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Dobrý den,
přednášku jsem slyšela v Praze a zdá se mi, že Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci udělala v této oblasti jedinečný krok. Jsem přesvědčená, že pak se to učí samo. :-)

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: stř 18. lis 2009 21:48:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 14. lis 2009 17:55:38
Příspěvky: 17
Zdravím Vás účastníky Konference v Plzni, kam jsem dorazila, i když to mám blíž do Prahy, ale v termínu té pražské jsem musela být ve škole, neb nám přijela metodická návštěva z PPP, a protože jsem kromě TV, ČJ (dokonce mám na tuto aprobaci i diplom a nestudovala jsem ji odděleně na 2 fakultách, ale úplně regulérně tenkrát ještě na VŠP v Hradci Králové a nedám na kvalitu i kvantitu - uf, tohoto studia dopustit...) na 2. stupni - jsem i VP a protože jsme malá škola, tak i TU. Nezděsila jsem Vás už tím úvodem? Konference mě nejen zaujla, ale asi jsem dosud nevstřebala všechny podněty a cesty a tak. Ale první krok jsem udělala registrací na tomto portálu a už asi 3 nesmělé kroky v diskuzích...
Opravdu jsem ještě nestačila vstřebat potřebné informace, ale v každodenní praxi mi možná občas svitne, třeba dnes, jsem s deváťáky mořila mozkové závity VELKÝMI PÍSMENY, tak je tak mořím a vidím to zděšení v jejich očích... Vyžaduji od nich, aby byli schopni se orientovat v jednoslovných názvech všeho druhu s důrazem na regionální názvy (ty většinou i víceslovné), Ale víte, jaké je moje učitelsko-herecké vrcholné "číslo" tohoto učiva?
Když už zděšení v očích žáků dosahuje vnějšími projevy velikosti očních bulv toho zvířete, které je vyvaluje v nějaké TV reklamě, nevím na co a nejsem si jistá ani druhem toho zvířete - odpusťe biologové...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: stř 18. lis 2009 22:06:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 14. lis 2009 17:55:38
Příspěvky: 17
...asi jsem to napsala moc dlouhé, nebo prostě jen špatně klikla, až si budu i v této komunikaci jistější, snad se zlepší i technika odesílání...
Prostě jim řeknu informaci, bez které neopustí žádný deváťák práh naší školy (pokud tedy projde mou výukou ) : "A jak to napíšete a nemůžete se splést a promýšlet všechna pro a proti, co si musíte zapamatovat PRO ŽIVOT a ne pro známku z "velkých písmen"?" - sem vkládám dlouhou, asi 10 sekund- dramatickou pauzu - "Napíšete to prostě celé, třeba v adresách, na obálkách a vlastně i jinde... VELKÝMI TISKACÍMI PÍSMENY. A ze zkušenosti vím, že mnoho mých žáčků/žákyň (ach gender, gender...) bude šťastnými a snad dobrými lidmi a neuříznou si ostudu, až budou nadepisovat obálky se svatebními oznámeními, oznámeními o promocích..., protože nepůjdou-li studovat oborově jazyk český, kdo z nich vzpomene na pravidlo "po předložce je i 1. písmeno velké"? Ale snad po mém hereckém výkonu, kdy je držím dost perných minut, někdy to vydržím i těch 20, 25 v napětí než jim řeknu, že si musí umět poradit a PROZRADÍM JIM KOUZLO PÍSMA TISKACÍHO A TO V TOMTO TVARU. Třeba to stojí za to a alespoň někteří nad obálkou vzpomenou a použijou.
Ale nebojte, nejsem prací úplně pomatená úča, dnes jsem právě tuto "moji hodinu VELKÝCH PÍSMEN" odučila, tak je to čerstvé a škoda se nepodělit.
Jsem jen obyčejný / chlap /dosazuji žena, obyčejně se mi vlasy kroutí... a to cituji text písně myslím P. Spáleného, Jan zpívá písně jiné, a nedovolím si použít to, co jsem nevymyslela, bez uvedení alespoň interpreta, autora textu neznám a "vygooglit" ho nemám chuť ani čas, jdu totiž zašít bundu dcerce, která dnes nejspíš v družině prolétla šípkovým trním. Hezký večer. Šárka Eisová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: pon 30. lis 2009 15:37:54 
Toto téma je pro školu úplně zásadní. Prohlížel jsem některé příspěvky (DUMy) a ne vždy jsou udělány tak, aby výuka činnost mozku zohledňovala. Například různé soutěže znevýhodňují ty žáky, kterým chybí určité nadání.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se mozkem
PříspěvekNapsal: pon 30. lis 2009 18:21:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:31:06
Příspěvky: 50
"PROZRADÍM JIM KOUZLO PÍSMA TISKACÍHO A TO V TOMTO TVARU. Třeba to stojí za to a alespoň někteří nad obálkou vzpomenou a použijou."


Bylo by hezké, kdyby takovou výuku mohlo zažít co nejvíce žáků. Je v ní bezpečné prostředí, smysluplnost, praktické vyžití, zkrátka praktická ukázka toho, co mohlo být na konferenci jen naznačeno.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron