Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Stolní hry - ano či ne?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=15781
Stránka 1 z 4

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 27. črc 2010 16:13:25 ]
Předmět příspěvku:  Stolní hry - ano či ne?

Narazila jsem na fantastický nápad na stolní hru Výlet po planetách (volně přeloženo) - lze vytisknout a hrát. Kombinuje matematiku (sčítání, odčítání, násobení i dělení) a přírodovědu (téma: vesmír).

A s tím souvisí moje otázka: Používáte stolní hry ve výuce? Pokud ano - jaké? A hlavě JAK?
Děkuji za odpovědi.

Autor:  IVa Jelínková [ stř 28. črc 2010 8:27:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Dobrý den Pavlo.
děkuji Vám za Váš tip na hru, kterou se určitě chystám vyzkoušet, především v počátku školního roku.
A protože stolní hry do výuky zařazuji poměrně hojně, ráda se připojuji do této diskusi.
Pracuji ve speciální škole s nejstaršími ročníky praktické školy, kde je prostor pro stolní hry bohatější než na klasické základní škole, především na jejím druhém stupni, ale také počet žáků ve třídě usnadňuje využití stolních her.
Většinou se k dané hře dostanu tak, že si ji pořídím "domů", pro sebe. Nakonec mě nadchne tak, že ji pořizuji i výuky. Tak to bylo například s karetní hrou " 6 BERE aneb TY KRÁVO", která je založena na principu skládání čísel do početních řad, chcete-li do číselných os. Je třeba u ní užívat logiku s postřehem a také trochu předjímavosti a taktiky. Napětí hry zvyšuje fakt, že vítězství a prohra není až do úplného konce jasná a může se lehce zvrátit. Samozřejmě, že motivací byl pro děti především její název ;) , ale k mé velké radosti si hra získala takovou oblibu, že si ji žáci často půjčují i k samostatné hře o přestávkách. Její výhodou je, že ji najednou může hrát až 10 hráčů, ale zajímavý souboj jde zažít i při 3 hráčích.
Poměrně novou hrou, kterou jsme prozatím jentak oťukali, je LIGRETTO. Opět hra matematická, ale více zaměřená na postřeh a soustředění než zlepšování matematického výkonu. Rozvíjí především pozornost, postřeh a rychlé jednání. Základní balíček je pro 4 hráče, lze hrát až se třemi balíčky tedy s 12 hráči.
K dalším klasickým hrám, které využíváme je KRISS- KROSS, je u něho výhodou mnoho dalších variant než jen, klasické křížové skládání slov. Varianta této hry v kostkách, tzv. ÁMOS, kdy má hráč k dispozici 6 kostek, hodem vylosuje písmena a má za úkol, ideálně s využitím všech šesti, složit slovo. Když jsme u českého jazyka, pak jsem si opět nejprve pro sebe objevila hru "ČERNÉ HISTORKY", kde si hráč vylosuje kartu s obrázkem a jedinou větou na líci karty, tuto předvede spoluhráčům a sám pro sebe si na rubu karty přečte celý příběh. Ostatní hráči musí otázkami, na které lze odpovědět slovy ANO x NE poskládat co se vlastně stalo a jak se příběh udál. Většinou jde o vtipné detektivní historky. Bylo však třeba karty přetřídít, vzhledem ke komplikovanosti některých historek, tak aby byly pro žáky pochopitelné. Výborná hra do hodin slohu nebo jazykové či řečové výchovy, která nakonec dostála ideálního rozměru, kdy si děti začaly připravovat karty s vlastními historkami.
S radostí se musím ,pochlubit, že si děti na hry zvykly, hrají rády, dokonce jsme se už oprostili od počátečního nešvaru podvádění. Navíc si mnoho herních plánů s dětmi vytváříme vlastní. V hodinách Prac. činností vyrobili chlapci pro třídu zvětšené dřevěné kostky, které si také našly oblibu při hraní v hodinách i o přestávkách.
A určitě nemohu zapomenout na na hru z nejklasičtějších PEXESO. Samozřejmě, už nehrajeme večerníčky, ale je to spíše příroda, historické památky, zeměpisné zajímavosti, vlajky, státy, využitelné v dané přemětu, ke kterému se váží. Děti často objevují, přinášejí a rozšiřují sbírku o "tyhle ještě nemáme".
Trochu jsem se tu rozvášnila, ale to jistě znáte, když se dotknete oblíbeného téma. Bylo by to ještě na chvíli povídat o hrách, které jsme ve třídě vyzkoušely, ale ty výše jmenované jsou momentálně naše nejoblíbenější. Tak si už jen dovolím malou velkou tečku na závěr, která mě pedagogicky hřeje u srdce nejvíc a to když jsme před vánoci diskutovali o přáních pod stromeček a nebyl to jediný hlas, který už doma rodiče vnadil na oblíbenou hru ze třídy.
IJ

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 28. črc 2010 10:35:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Milá Ivano,
uff. Jak na takový vyčerpávající příspěvek reagovat a přitom neztratit tvář? ;)

Dovolím si shrnout hry, které jste jmenovala:

Přidala bych hru, kterou hrají moji prvňáčci o přestávkách. Je to Cink!. Vyžaduje postřeh a paměť, obrázky jsou jednoduché (v tomto případě jsou to obrázky ovoce, ale v "dětské verzi" jsou obrázky ještě jednodušší).

Jakým způsobem zařazujete tyto stolní hry do výuky?
Zlobí mne, že pokud děti hrají ve skupinách, nemám kontrolu nad jejich hrou... Když jsem třeba používala hry do angličtiny, tak jsem nemohla zaručit, že opravdu skupina používá anglická slovíčka a instrukce tak, jak jsem potřebovala. Máte na to nějaký fígl?

Autor:  Jaroslava Pachlová [ pát 30. črc 2010 11:26:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Tohle téma se snad ani nemělo načínat :lol:

Jsem vášnivá sběratelka her - mám tři plné skříně deskových a stolních her.
O Černých historkách jsem už psala jinde, už vyšly i Bílé historky!
Vyplatí se:
Activity - ČJ, Dram. vých.,...
Tik... tak... bum! - ČJ, cizí jazyk
Žahour - ČJ

Letos byla hitem hra: Super Farmář - M
Pro děti s SPU se mi při "nápravě" osvědčily: Hra s kašpárkem, Digit atd., atd.

Na této stránce přehled stolních a deskových her: hrejsi.cz

Hry s dětmi vyrábíme a já se chystám do wiki přispět s vlastní hrou, kterou jsem nazvala Slovní soudce a dva roky je nejoblíbenější od prvňáčků po deváťáky. Inspirovala jsem se hrou Apples to Apples (na AJ výborná!!!)

Malý prázdninový střípek ke hrám raději už ukončím (mám i spoustu didaktických her, šachy jsou vždy k dispozici, hlavolamy - např. Tantrix , oblíbené jsou "rovnovážné hry", které jsem využívala při výuce fyziky, ...)

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 30. črc 2010 17:05:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Milá Jaroslavo,
děkuji, opět jste nám rozšířila seznam použitelných her.

Jmenovala jste DIGIT, tuto hru mám taky velmi ráda. Na ní bych ráda ilustrovala, jak jsem ji zařadila do výuky. Aktivně jsme s ní všichni pracovali, nebylo to na bázi "tu máš kohouta, hrej si" - to je ten problém, proč jsem tady toto téma otevřela.


Hraje celá třída s jednou krabičkou. Nejprve vylosují 3 žáci určené prvky - 1. vylosuje kartu, podle které se poskládají tyčinky na prostřední lavici a současně se tento nákres namaluje na tabuli; 2. (dívka) vylosuje 5 karet, položí je na určenou lavici pro dívky a všechny si tyto tvary namalují do sešitů geometrie (současně jsou tyto tvary namalovány na jednu polovinu tabule); 3. (chlapec) udělá totéž pro klučičí skupinu. Hra začíná.

Skupiny mají za úkol přesunutím jedné tyčinky získat tvar, který mají ve svém sešitě, resp. na své polovině tabule. Žáci mají na svých lavicích náražky tyčinek - nalámanou špejli, takže mohou zkoušet a manipulovat. Kdo první objeví řešení, ten ho předvede na prostřední lavici. Pokud je správně, může zakroužkovat tvar na své polovině tabule - žáci vědí, že je výchozím tvarem pro další kolo právě ten zakroužkovaný (později se tento smaže, jakmile někdo najde další tvar).

Bylo třeba dohlédnout na možnost pravidelného střídání skupin, protože chlapci jsou opravdu v tomhle lepší a rychlejší a dívky prostě nestíhaly...

Hru jsme hráli v hodinách geometrie. Zabrala asi 20 minut, ale 1x za 2 - 3 týdny se to dalo.


Jak zařazujete stolní hry do výuky vy?

Autor:  Jaroslava Pachlová [ pát 30. črc 2010 17:59:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Milá Pavlíno,
to je moc pěkná ukázka využití hry!!!

Já převážně pracuji ve školní družině, mnoho her využívám jako didaktické pomůcky v návaznosti na výuku, k procvičení paměti (např. Kuřecí olympiáda), postřehu (např. Mám tě nebo lety ověřenou Jungle Speed, námi řečenou Chňapačka), logického myšlení (např. Da Vinci code), rozvoje prostorové představivosti (např. Pipeline), slovní zásoby (kromě zmiňovaných výše se osvědčila i Boggle)...

Rovnováhu a těžiště jsme cvičili např. ve hře Tier auf tier, "Záchod", Pyramida ze šašků (viz návod: http://kdf.mff.cuni.cz/veletrh/sbornik/Veletrh_05/05_24_Pachlova.html

Využití hry při výuce: Slovní soudce
2 sady karet:
zelené - adjektiva (žáci mohou sami doplňovat sady o "svá" slova, k adjektivu jsou doplněna jeho synonyma, různé významy a výklady slov, např.: BLÁZNIVÝ - pomatený, pošetilý, nepříčetný, nerozumný, potrhlý, ztřeštěný, posedlý,...)
červené - různé činnosti, jména osobností a postav, povolání, zvířata,... (např. jídlo v restauraci, let letadlem, taneční, zpožděný vlak, pitevna, pletí záhonu, rodiče,..., žáci zase mohou doplňovat sadu podle zaměření apod.)
Při samotné hře se žáci snaží k zelené kartě vyložit ze svých červených tu, která se jim zdá nejvíce výstižná, ale zároveň se musí vžít i do "soudce", kdo kolo "soudí", aby jeho karta byla vybrána.
Hrát může celá třída najednou. (Procvičení čtení, pochopení významu slov, empatie,...)

Strategické hry, které trvají déle, vedou žáky v družině ke spolupráci (hrají i ve skupinkách), zlepšení komunikace (směnný obchod), dodržování pravidel,...

Na podzim jedu na seminář, který je zaměřený na využití her při výuce, tak snad budu zase chytřejší.

(Pozn. ... a děkuji za upravení odkazů!!! :P )

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 31. črc 2010 9:51:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Milá Jaroslavo,
díky za další doplnění seznámku her (už nám pěkně nabobtnal).

Hra Slovní soudce vypadá mooc pěkně. Zkoušela jsem ji vyhledat, ale došla jsem k tomu, že je to hra vyráběná. Nebo se pletu?
Pochopila jsem, že uprostřed stolu je jedna červená karta a v rámci jednoho kola může každý žák vyložit jednu kartu, která se podle něj hodí ke kartě červené? Co když nemá žádnou vhodnou? Lízne si?
Role soudce se asi bude střídat...

PS: Váš odkaz je bezvadný. Zvlášť druhý nápad mne zaujal, asi si taky nějakou tu rýži nadlobám :lol:

Upravovali jste si pravidla u nějaké hry, aby byla hratelná ve vyučování?

Autor:  Jaroslava Pachlová [ sob 31. črc 2010 10:58:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Pavlíno,
já se chystám Slovního soudce dát do wiki, až na to bude správný čas, jeho výroba a hratelnost mě těší a baví.
Doplnění k pravidlům: hráči mají 7 červených karet, po odložení rubem dolů (anonymně) k zelené kartě si po skončení kola - soudu dolíznou (není nevhodných karet, i když se spojení k vyložené "vlastnosti" nehodí, odhodí jakoukoliv kartu, někdy překvapivě i tou zaboduje nebo spoluhráče spojení alespoň rozchechtá...), zelená je uprostřed, ten, kdo soudí neodkládá červenou a vybere jednu z odložených červených od hráčů a ten kdo vyhrál, získává zelenou a stává se pro další kolo soudcem. Kdo má nejvíce zelených, byl nejvíckrát soudcem, vyhrává.

Pravidla je někdy potřeba upravit podle potřeby, nikdy ale během hry... teď konkrétně ale příklad neuvedu...
(např. starou Žertovnou věštbu mám celou přepracovanou - užije se s ní, kromě sčítání tří čísel - po hodu třemi kostkami a čtení s pochopením - úkoly spojené s plněním úkolu, spoustu legrace...)

Pavlíno, ten Digit hraný takto v hodině mě "dostal", já podobně hrála Hru s kašpárkem, udělali jsme si i svoji verzi (žabáčka :mrgreen: )

Jaké hry ještě využíváte?

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 31. črc 2010 14:10:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Těším se, až bude Slovní soudce ve wiki. Zdá se, že čas už pomalu zraje - stačí už jen překopírovat Vaše popisky... ;)

Teď musím schlípnout uši, protože si už nevybavuji žádnou stolní hru, kterou bych používala. Snad i proto jsem se zeptala tady v diskuzi, nějak tomu nemůžu přijít na chuť...

Vím, že zajímavých stolních her je hodně (dost jich mám nasbíraných doma), ale pro využití ve vyučování se mi zdají málo výukové - házení kostkou a běhání figurek po hracím poli...

Vytvořila jsem verzi hry Scrabble na nástěnku. Soutěžila dvě družstva, každé mělo na nalezení nejlepšího řešení 2-3 dny (střídavě), takže za týden proběhlo vlastně jen jedno kolo. Kartičky s vylosovanými písmenky byly připíchnuté na nástěnce veřejně a každý mohl přemýšlet.
Ještě ji někde mám uloženou...

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 10. říj 2010 10:18:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Napadá mě k tomuto tématu další otázka:
Používáte nějakou stolní hru také přímo k vysvětlení nějaké látky?
Většinou jsme zde jmenovali hry, které procvičují znalosti/dovednosti. Existuje ale také výuková hra? Jak ji používáte?

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/