Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Stolní hry - ano či ne?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=15781
Stránka 2 z 4

Autor:  Jana Kneřová [ pon 18. říj 2010 9:22:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Pavlo,
ve Sluníčku teď vyšlo "demo" hry Umí prase létat?. Označila bych ji jako výkovou pro prvouku. Děti mají přiřazovat vlastnosti zvířatům. Sočástí návodu je i řešení, taže ji mohou děti hrýt samostatně bez dohadů, jestli zvíře klade vejce nebo ne.

Uvažuji teď ještě o hře Záhadný hrad. Je určena pro melé děti. V první i druhé třídě si ji umím docela představit. Není přímo výuková, ale rozvíjí prostorovou představivost. Je určena pro jednoho hráče, což může i nemusí být přednost.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 18. říj 2010 9:39:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Na rozvoj jemné motoriky, logiky, odhadu, spolupráce, .. doporučuju Jenga věž

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ pon 18. říj 2010 9:41:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Zde si můžete přečíst o vznikající didkatické stolní hře do environmentální výchovy.

Autor:  Lenka Říhová [ pon 18. říj 2010 10:17:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Znáte hru , která vychází ze známého kresleného seriálu Byl jednou jeden život?

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 18. říj 2010 12:56:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Osobně po ní koukám už nějakou dobu, protože Honzík "bojovníčky" miluje .. ale zas mi na hru přijde ještě malý. Líbila by se mi i do školy, ale když to bychom ji zase potřebovali ve vícerém vydání. Uvidíme ..

Autor:  Jana Kneřová [ úte 19. říj 2010 13:03:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Dnes jsem si přečetla článek o "Figurce" a uvědomila si, že vlastně doma hrajeme několik průpravných šachových her, které se dají použít i ve škole. Stačí k tomu čtvercové plátno ( čtvrtka) a pár figurek. Taková "pěšácká halekačka" nebo koníček skákající za svou mrkví, to dá někdy zabrat.

Věřím, že jejich popis se dá najít ve "figurce" nebo nám je časem popíše p. Suchoradský ve Wiki.
Tyto hry pro rozvoj prostorového myšlení bych nejspíš zařadila před nějakou geometrií na prvním stupni.

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 19. říj 2010 18:14:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Když jsem zakládala toto fórum, mým hlavním cílem bylo zjistit, jestli a jak používají učitelé stolní hry ve vyučování.
Je báječné, že jsme si vyjmenovali snad všechny stolní hry, které mají alespoň špetku didaktických cílů (vždyť i to "blbé" Člověče nezlob se můžeme naroubovat na většinu kompetencí, které máme rozvíjet).

Nebyla by teď nějaká odpověď na mou otázku?
Stolní hry: ano... proč? v jaké části hodiny? v jaké fázi výuky? Jakou formou? jak probíhá organizace? Co v tu dobu dělá učitel? všichni stejnou hru nebo různou? ...
Stolní hry: ne... proč?

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 31. říj 2010 19:46:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Mnoho výborných tipů, škoda, aby nějaký zapadl. Proto nabízím shrnutí.
Tak nejprve jaké hry hrajete nebo doporučujete (některé jsou bez odkazu a komentáře, víte-li více, prosím, doplňte!):

MATEMATIKA+PŘÍRODOPIS
VÝLET PO PLANETÁCH  (volně přeloženo) - lze vytisknout a hrát. Kombinuje matematiku (sčítání, odčítání, násobení i dělení) a přírodovědu (téma: vesmír). 


MATEMATIKA
Karetní hra 6 BERE aneb TY KRÁVO - založena na principu skládání čísel do početních řad (číselných os). Najednou může hrát až 10 hráčů, ale zajímavý souboj jde zažít i při 3 hráčích.

LIGRETTO - více zaměřená na postřeh a soustředění než zlepšování matematického výkonu. Rozvíjí především pozornost, postřeh a rychlé jednání. Základní balíček je pro 4 hráče, lze hrát až se třemi balíčky tedy s 12 hráči.

SUPER FARMÁŘ


ČEŠTINA
KRISS- KROSS - je u něho výhodou mnoho dalších variant než jen klasické křížové skládání slov. Varianta této hry v kostkách, tzv. [url=http://www.hrajeme.cz/hrajeme/GameDetail.aspx?id_hry=1061]ÁMOS [/url]- hráč má k dispozici 6 kostek, hodem vylosuje písmena a má za úkol, ideálně s využitím všech šesti, složit slovo.

ČERNÉ HISTORKY - hráč sivylosuje kartu s obrázkem a jedinou větou na líci karty, tuto předvede spoluhráčům a sám pro sebe si na rubu karty přečte celý příběh. Ostatní hráči musí otázkami, na které lze odpovědět slovy ANO x NE poskládat, co se vlastně stalo a jak se příběh udál. Většinou jde o vtipné detektivní historky. Obdoba BÍLÉ HISTORKY.

ACTIVITY – kombinuje ČJ s Dram. Výchovou.
TIK..TAK..BUM! - kombinuje ČJ a cizí jazyk.
ŽAHOUR- strategická slovní hra na motivy „země-město“.


CIZÍ JAZYKY
APPLES TO APPLES - pro výuku angličtiny

Klasika PEXESO


PRO PRVŇÁČKY
CINK! - trénuje postřeh a paměť, obrázky jsou jednoduché (v tomto případě jsou to obrázky ovoce, ale v „dětské verzi" jsou obrázky ještě jednodušší).


PRO DĚTI S SPU
HRA S KAŠPÁRKEM
DIGIT


OSTATNÍ
JENGA VĚŽ - Na rozvoj jemné motoriky, logiky, odhadu, spolupráce.


Na této stránce přehled stolních a deskových her: hrejsi.cz

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 31. říj 2010 19:51:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

Padla také otázka, jak tyto hry (nebo další) zařazujete do hodin.

A tady dva příklady, od Pavlíny Hublové a Jarky Pachlové:

Digit
Hraje celá třída s jednou krabičkou. Nejprve vylosují 3 žáci určené prvky - 1. vylosuje kartu, podle které se poskládají tyčinky na prostřední lavici a současně se tento nákres namaluje na tabuli; 2. (dívka) vylosuje 5 karet, položí je na určenou lavici pro dívky a všechny si tyto tvary namalují do sešitů geometrie (současně jsou tyto tvary namalovány na jednu polovinu tabule); 3. (chlapec) udělá totéž pro klučičí skupinu. Hra začíná.
Skupiny mají za úkol přesunutím jedné tyčinky získat tvar, který mají ve svém sešitě, resp. na své polovině tabule. Žáci mají na svých lavicích náražky tyčinek - nalámanou špejli, takže mohou zkoušet a manipulovat. Kdo první objeví řešení, ten ho předvede na prostřední lavici. Pokud je správně, může zakroužkovat tvar na své polovině tabule - žáci vědí, že je výchozím tvarem pro další kolo právě ten zakroužkovaný (později se tento smaže, jakmile někdo najde další tvar).
Bylo třeba dohlédnout na možnost pravidelného střídání skupin, protože chlapci jsou opravdu v tomhle lepší a rychlejší a dívky prostě nestíhaly...
Hru jsme hráli v hodinách geometrie. Zabrala asi 20 minut, ale 1x za 2 - 3 týdny se to dalo.


Slovní soudce
2 sady karet: 
zelené - adjektiva (žáci mohou sami doplňovat sady o "svá" slova, k adjektivu jsou doplněna jeho synonyma, různé významy a výklady slov, např.: BLÁZNIVÝ - pomatený, pošetilý, nepříčetný, nerozumný, potrhlý, ztřeštěný, posedlý,...)
červené - různé činnosti, jména osobností a postav, povolání, zvířata,... (např. jídlo v restauraci, let letadlem, taneční, zpožděný vlak, pitevna, pletí záhonu, rodiče,..., žáci zase mohou doplňovat sadu podle zaměření apod.)
Při samotné hře se žáci snaží k zelené kartě vyložit ze svých červených tu, která se jim zdá nejvíce výstižná, ale zároveň se musí vžít i do "soudce", kdo kolo "soudí", aby jeho karta byla vybrána.
Hrát může celá třída najednou. (Procvičení čtení, pochopení významu slov, empatie,...)
Doplnění k pravidlům: hráči mají 7 červených karet, po odložení rubem dolů (anonymně) k zelené kartě si po skončení kola - soudu dolíznou (není nevhodných karet, i když se spojení k vyložené "vlastnosti" nehodí, odhodí jakoukoliv kartu, někdy překvapivě i tou zaboduje nebo spoluhráče spojení alespoň rozchechtá...), zelená je uprostřed, ten, kdo soudí neodkládá červenou a vybere jednu z odložených červených od hráčů a ten kdo vyhrál, získává zelenou a stává se pro další kolo soudcem. Kdo má nejvíce zelených, byl nejvíckrát soudcem, vyhrává.

A Pavlína si ještě upravila hru Scrabble:
Verze hry Scrabble na nástěnku - soutěžila dvě družstva, každé mělo na nalezení nejlepšího řešení 2-3 dny (střídavě), takže za týden proběhlo vlastně jen jedno kolo. Kartičky s vylosovanými písmenky byly připíchnuté na nástěnce veřejně a každý mohl přemýšlet.

Používáte taky po svém způsobu některou z her (nebo nějakou jinou)? Jak?

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 31. říj 2010 20:00:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Stolní hry - ano či ne?

A do třetice otázka, zda existují výukové hry na vysvětlení látky a zda a jak je používáte:

- "demo" hry Umí prase létat? - vyšlo ve Sluníčku; děti přiřazují vlastnosti zvířatům, součástí návodu je i řešení, takže ji mohou děti hrát samostatně bez dohadů, jestli zvíře klade vejce nebo ne.

- Záhadný hrad - určena pro malé děti, není přímo výuková, ale rozvíjí prostorovou představivost. Je určena pro jednoho hráče, což může i nemusí být přednost.

- Ekopolis - vznikající didaktická stolní hra do environmentální výchovy.

- Byl jednou jeden život - desková hra, lidské tělo, pro děti od 6 let

Znáte nějakou jinou výukovou hru?


A když jsme u těch stolních her, tak stále leží "na stole" ;) otázky Pavlíny:
Stolní hry: ano... proč? v jaké části hodiny? v jaké fázi výuky? Jakou formou? jak probíhá organizace? Co v tu dobu dělá učitel? všichni stejnou hru nebo různou? ...
Stolní hry: ne... proč?

Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/