To je jednoduché -
studovat a dále se vzdělávat.
A pokud zrovna nejsou síly nebo peníze na nějaké regulérní školení, pak bohatě postačí setkávání se s kolegyněmi ze školy nebo kamarádkami z branže. A nemusí jít jen o osobní setkávání - různé internetové diskuze nebo i tento
Metodický portál nabízejí možnost setkávání a inspirace.
Čím větší portfolio (nemusí být na papíře, stačí v hlavě) vyučovacích metod bude učitel mít, tím lépe a častěji z nich bude vybírat.
Dalším zdrojem mohou být metodiky k učebnicím. Možná se někdo ošklíbne - metodiky byly povinné v době dávno minulé, teď už jsme jinde, ale musím přiznat, že občas není od věci mrknout do metodiky. Objevíte třeba témata, která byste sami možná přehlédli a nedokázali z nich vykřesat vše, co by si případně zasloužily.
Metodika může být inspirací i v případě, že máte jiného nakladatele. Najednou vidíte jiné postupy, nápady a metody než ty, které vám nabízí vaše učebnice - váš rozhled se tak výrazně rozšíří. Takže nevyhazujte staré metodiky!
A nemohu zapomenout na průběžné vzdělávání se - literatura a časopisy. Knih vychází stále dost (a nakl. Portál, Fraus nebo Grada nás zásobují neuvěřitelným kvantem novinek) a jistě si v nich najde každý to své, co ho zaujme.
Shrnuto:
- vzdělávat se;
- být otevřený k novinkám (pak si mohu přebrat, co z nových metod jsem schopna využít);
- setkávat se s ostatními pedagogy;
- nebát se experimentovat (já vím, děti nejsou pokusní králíci, ale dobrá příprava může ostré hrany příjemně obrousit, a povedená hodina vám pak dodá energii na dlouhou dobu).