Ondřej Skácel píše:
(...)hlavním smyslem češtiny je znalost stylistiky a rétoriky. Pouze s těmito znalostmi se může člověk vyjadřovat přiměřeně situaci a zajímavě. Jen s těmito znalostmi dokáže lidem prezentovat své názory a přesvědčovat je o nich.
Děkuji nejprve kolegovi Skácelovi za příspěvek nepedagoga - bohemisty!
Vyzdvižení stylistiky a rétoriky je velice správné - a přiznám se, že dlouho cítím, že bych se žákům v tom měl věnovat více. Jen bych chtěl dodat, že právě literární historie a vztah k literatuře vůbec dodává schopnost umět mluvit
s něčím v zádech, umět si představit analogii "svého příběhu" - a může to být příběh o agitaci výrobku automechanikova - s příběhy jinými. Čili vidím to komplementárně. Souvisí to i s častou odpovědí
Je přece tolik krásných knížek...! Ano, je, ale proč mluvit zrovna o téhle, to musí být každému učiteli naprosto jasné (což vůbec není samozřejmá věc! kolik pedagogů uvažuje nad pragmatickou přiměřeností výuky různých literárních kánonů?).
Pokud jde o syntaktickou poznámku - v zásadě souhlasím. Výhody valenční syntaxe zatím běžná školní praxe spíše opomíjí. Ano, pořád ještě se mluví o ne - smyslech typu
základní skladebná dvojice, event. dichotomii
věta dvojčlenná - jednočlenná, když je k dispozici tisíckrát logičtější (a praktičtější!!) dichotomie
věta podmětová, bezpodmětová.
Mám praxí ověřeno, že žáci snadno porozumí pojmům predikát a predikátor, což jim vysvětlí záhady typu
Jaký je předmět ve větě Karel chytal lelky.? Jistěže se jedná o poučení o těchto pojmech na úrovni základní!
Byl bych jinak k syntaxi vstřícnější. Je pravda, že existence syntaktických a sémantických pádů při hledání závislostí větných členů způsobuje problémy, ale!! To, co je důležité, je, že si žák mj. při syntaxi osvojí takříkajíc
cit pro materiál. Pro každé řemeslo je důležité, abychom ctili vlastnost dřeva, kovu, kamene; jinak nic nedosáhneme. A dobrý rétor a stylista se prostě bez citu k materiálu neobejde.
Pokud jde o tzv. povinnou četbu, to je složitá kapitola. Sám zadávám (na vyšším gymnáziu) skutečně nejčastěji pasáže (abychom mohli mluvit a společně provnímaných textech), málokdy dílo jako celek. Budu rád, když vás to zaujme, ale neužasnu, když se k tomu vrátíte po čtyřicítce, říkám žákům.
U klasiků typu Erben, Němcová, Mácha nejvíce záleží na schopnosti přiblížit text jako
aktuální. Zrovna jsem se vrátil z hodiny u sekundánů (anal. sedmáků), kde jsem mluvil o Vodníkovi. Pokud ten text vnímáme jako pohádku, je to možné, ale je to škoda. Stačilo, abych jim doporučil představit si, že oni jsou Dcera a domů si chtějí přivést kluka - Dje s dredy a tetováním - a hned jsme byli u jinakosti a viditelném podkladu dilematu, kdy Dcera volí mezi Ženichem a Matkou. A hned viděli Vodníka jinak.
S lovem textů netradičních víc než souhlasím!!