Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 22. kvě 2011 16:50:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Místo odpovědi vybírám:
"... Teď konečně asi vím, co mě nutí, abych se pořád znovu vydával na cestu ke škole: Chtěl bych zpátky k oněm minutám na školním dvoře, kdy se od nás odloupla minulost, ale budoucnost ještě nezačala. Čas se zarazil a zadržel dech, jak to později už nikdy neudělal... Nebo je v tom přání...ještě jednou stát v onom bodě svého života, odkud bych se mohl vydat úplně jiným směrem, než je ten, který ze mě udělal toho, kým jsem dnes?..."
"... Proud myšlenek, obrazů a pocitů, který námi neustále protéká, ta bystřina má takovou sílu, že by to byl zázrak, kdyby jednoduše nesmetla a neodnesla do zapomenutí všechna slova, která nám někdo říká, pokud by náhodou, čirou náhodou nesouzněla s našimi vlastními slovy..."
"...Ticho, které ze slov dělalo sochy, pomníky chvály, pokárání či zničujícího odsudku..."
"...žijeme zaměřeni na úplnost a každý okamžik, který se nám zdaří jako živoucí, získává svou životnost z toho, že představuje dílek ve skládance oné nepoznané úplnosti..."


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pon 23. kvě 2011 8:13:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
používáme jako svůj čtenářský deník http://www.goodreads.com/. Nechcete se připojit?)


Díky za tip na nový prostor, jako svůj čtenářský deník používám digifolio na portálu: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3705
Hezký den! P. K.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: úte 24. kvě 2011 12:14:26 
Krásný den všem přeji.
Sice neučím češtinu, ale matematiku, i přesto je mi tahle diskuze nyní dost blízká. Na našem odborném učilišti totiž první rok učíme podle ŠVP a samozřejmě dosti učitelů jen přepsalo do ŠVP svoje dosavadní tématické plány a jinak změna žádná, ač je dosti umožněna. Jednou z takových je i naše češtinářka. Po celou dobu své již dosti dlouhé praxe pravděpodobně učí úplně stejně a tak to i pokračuje.
Nejsem sice v tomto předmětu aprobovaná, myslím si ale, že i tak mohu posuzovat co má a nemá smysl. Protože naše škola vzdělává žáky "speciální", čili z dřívějších zvláštních škol, z klasických základních,a le vyšlé v 8. ročníku nebo i níž, případně při nejmenším žáky s různými dys- poruchami, myslím si, že by u nás ta čeština přeci jen měla vypadat malinko jinak.
Naši učni už nepotřebují vědět, co je předmět a příslovečné určení, ale potřebují si větu s porozuměním přečíst nebo nějakou smysluplnou napsat. Nepotřebují znát životopisy spisovatelů, ale pochopit, o čem a proč psali. Atd. atp.
Prostě si myslím, že by naše čeština (i jinde) měla vést především ke čtenářské gramotnosti a komunikačním dovednostem. A k tomu přece nepotřebuju vědět, kdy se narodil Nezval a co je přívlastek.
Děkuji za úžasný "návod jak na to" O. Hausenblasovi, takhle nějak by se mi to taky líbilo. S tím, že u náž už asi nemá moc smyslu do našich žáků cpát ty odborné názvy, ale hlavně to pochopení vztahů slov ve větě.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: stř 25. kvě 2011 10:42:13 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Ilono,
je dobré, že si uvědomujete co by se ve vaší škole mělo změnit. Ale co tedy konkrétně udělat na škole, aby nastala změna? Probíráte v pedagogickém sboru na společných setkáních jaké změny konkrétně provést? Pro některé je to spousta nových pojmů, koncepcí, se kterými se musí postupně seznámit, aby pochopili nutnost změny. Ptá se vedení školy co by učitelé potřebovali, aby tu změnu realizovali?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: stř 25. kvě 2011 11:24:48 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Zdá se, že byl Jenda tak zaujat tématem, že pro ně vytvořil nové fórum: Jak dál v našem školství?
Díky.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: stř 25. kvě 2011 11:46:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Pavlína Hublová píše:
Zdá se, že byl Jenda tak zaujat tématem, že pro ně vytvořil nové fórum: Jak dál v našem školství?
Díky.

Pavlíno, promiň, není to moje role, ale možná, že by stálo za to otevřít spíš fórum funkce ředitele školy a podpora zavádění reformy ve vzdělávání nebo nových postupů práce, plánování; JAK NA TO? - ale k tomu by se měl vyjádřit Jeník sám, jak to myslel.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 26. kvě 2011 14:52:01 
Já vysvětluji potřeby učit se různé předměty univerzálně na příkladech ze života. Je třeba vložit trocha filosofie či moudra. Učím sice 1. stupeň ZŠ, ale když supluji druhý stupeň, po mých průpovídkách a argumentech následuje u jedné části spolupráce, u druhé části alespoň klid. Používám styl "Igor Hnízdo" - ale bez té přímé inzultace s poděkováním - fungují prostě nekopromisní argumenty s mnoha životními příklady včetně mé vlastní /na gymplu jsem neměla ráda Aj - byla jsem přesvědčena, že ji nebudu nikdy potřebovat, protože jsem byla studentkou za končící éry komunistické - a ejhle, pak jsem Aj úplně potřebovala; ...ale na to jsou i jiné příklady, např. indiánské příběhy k zamyšlení - ale musí se to umět sugestivně žákům a studentům podat.../. Takže takto.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 13:07:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Moc mě mrzí, že nemohu odpovědět na několik výzev, které se tu objevily (pořád dlužím panu Sotolářovi rozpravu k problémům syntaktickým). Ale doba holt si žádá své a čas maturit je docela bouřlivý.

Ale jednu věc přece jen k těm příkladům ze života. Nedávno jsme se sekundány mluvili o tragikomické situaci dona Quijota (rytíř, který je všem směšný mj. proto, že doba na hodnoty rytířství už dávno zapomněla, vykašlala se na ně). Chtěl jsem, aby ukázali na nějakou tragikomickou situaci dnes. Musím říct, že ty dvanáctileté děti bez námahy přesně formulovaly výmluvné obrazy (Poslankyně vědomě mystifikuje, Prezidentovo pero, Poslanec vydělává pro svoji stranu...), což přesně vystihla jedna mladinká slečna slovy Jsou to takoví donkichotové naruby:

V tomto ohledu si na nedostatek příkladů ze života nemohu stěžovat, ale do smíchu mně nebylo a není.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 13:22:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
A nejsou to spíš pikarové s pikareskních románů? ;-)

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 14:05:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Radek Sárközi píše:
A nejsou to spíš pikarové z pikareskních románů? ;-)

Já bloud na ně zapomněl!!! Velice děkuju za připomínku; teď bude paralela k dnešku dotažena. Pikaro čili šibal...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron