Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Mediální výchova
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=18567
Stránka 2 z 4

Autor:  Mgr. Jana Elbelová [ úte 09. srp 2011 6:22:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Definovala jsem dílčí výstupy. Inspirovala jsem se při tom různými zdroji. Některými učebnicemi MV i osnovami jiných škol. Teď s odstupem času mi přijde, že jich je možná zbytečně moc. Budu ráda, pokud mi poradíte, co případně upravit. Ještě je myslím čas na úpravy.

Okruh: Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
Dílčí výstupy:
Žák:
• využívá médií jako zdroje informací a smysluplného naplnění volného času,
• kriticky přistupuje ke zpravodajským a reklamním obsahům,
• orientuje se v odborném textu, odliší podstatné od nepodstatného,
• rozliší různé typy psaných a mluvených jazykových prostředků, vybírá vhodné tvary pro různé komunikativní styly,
• přiřadí vhodný titulek k novinovému článku
• pracuje aktivně s denním tiskem
• uvede rozdíl mezi bulvární a významnou mediální informací, vyhodnocuje obsah a věrohodnost,
• objasní pravděpodobný cíl sdělení a
• rozšiřuje si znalosti o současném dění, vhodně argumentuje, zapojuje se do diskusí.

Učivo: Druhy médií, Zpravodajství (novinové,rozhlasové, televizní), Časopisy (pro mládež,odborné, bulvární, internetové),
Nástroje ověřování věrohodnosti informací (Relevance a hodnota informací, Hodnotící prvky ve sdělení)

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Dílčí výstupy:
Žák:
• hodnotí a srovnává fakta, dbá na správnost a přesnost získaných i vytvářených dat,
• popíše rozdíl mezi reklamním, zpravodajským a zábavním obsahem mediálních sdělení ,
• zapojuje se do mediální komunikace,
• srovnává získané informace z reklamních sdělení s praktickými zkušenostmi a teoretickými znalostmi a
• rozlišuje realitu od fikce, zaujímá vlastní postoj a názor k příslušné problematice.

Učivo: Nástroje ověřování věrohodnosti informací (Relevance a hodnota informací), Reklama (Rada pro reklamu), Manipulace v komunikaci (přesvědčovací techniky, předsudky a stereotypy), Média a zábava (chat, reality show)

Fungování a vliv médií ve společnosti
dílčí výstupy:
Žák:
• uvede příklady historických mezníků v lidské komunikaci,
• interpretuje vliv médií na sebe a svou rodinu,
• chápe význam Internetu v životě jedince, organizací, uvědomuje si celosvětovou provázanost a důležitost tohoto média,
• vytváří si představu o roli médií v každodenním životě regionu, v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti,
• uvede klady a zápory vlivu médií na uspořádání dne,
• na příkladu ilustruje vliv médií na kulturu (role filmů, jazykového projevu postav, co je in a out) a
• zdůvodní existenci reklamy

Učivo: Historie médií(vznik knihtisku, vynález telefonu, první rozhlasové a televizní vysílání, počátky internetu), Společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce), Regulace a autoregulace médií (etický kodex, nevhodné obsahy pro děti a mládež, cenzura), Vliv médií na lidskou kulturu (globalizace, komercionalizace)


Tvorba mediálního sdělení
dílčí výstupy:
Žák:
• popíše části zprávy (žurnalisticky zpracované informace),
• volí při mluveném i psaném projevu vhodné výrazové prostředky,
• sestaví věcně správné a komunikačně (společensky i situačně) vhodné sdělení k dané běžné životní situaci,
• popíše účinek reklamy na člověka ve vztahu k osobnímu prožitku
• rozeznává manipulativní chování v oblasti komunikace a
• přebírá odpovědnost za práci svou i za práci kolektivu, odhaduje a rozděluje si čas do jednotlivých etap.

Učivo: Základy počítačové produkce (textový editor,WWW), Zpravodajství (stavba zprávy, tvorba tiskové zprávy, infotainment), Reklama (funkce reklamy, zásady tvorby reklamy, reklamní slogany)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 09. srp 2011 9:16:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Vidím, že o celé věci přemýšlíte důkladně. Smekám.

Ale je to opravdu splnitelné? Máte hodinu týdně. A jak bylo naznačeno výše, vše ve volitelném semináři splnit ani nemusíte. Pozor! Napsané se stává závazným.

O některých výstupech mám pochybnosti. Např. žák chápe význam Internetu. Není to příliš obecné? Jak poznáte, že žák chápe význam Internetu? Chápeme význam Internetu všichni stejně? Existuje nějaké jednotné chápání Internetu? Nebo: žák pracuje aktivně s denním tiskem. Co to vlastně znamená? Jaký přiřadíte k tomuto výstupu indikátor? Do třetice: žák využívá médií jako zdroje smysluplného naplnění volného času. Jak definovat onu smysluplnost? Pro tuto síťovou generaci to může znamenat něco zcela jiného, než chápeme my (já určitě, vy jste samozřejmě této generaci blíže). Doporučoval bych ve formulaci výstupů menší košatost a větší konkrétnot.

P.S. Věcně pochybný se mi zdá výstup: vybírá vhodné TVARY pro různé komunikativní styly, v mediální výchově nadbytečný: orientuje se v odborném textu.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 09. srp 2011 10:24:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

(zcela a velmi nenápadně pod čarou, abych nerušila: JSTE DOBŘÍ, že jdete do této výměny zkušeností; Jano, také smekám a díky všem, kdo Vám i Vašim kolegům dají svoje podněty a tipy! Výsledek by si pak zasloužil svoje místo ve wiki :-))

Autor:  Mgr. Jana Elbelová [ úte 09. srp 2011 13:56:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Děkuji za připomínky. To se celkem shodujeme. Většinu Vámi zmiňovaných výstupů jsem si vypůjčila z jiných škol a nedoupravila, jak by si zasloužily.
Žák chápe význam Internetu v životě jedince, organizací, uvědomuje si celosvětovou provázanost a důležitost tohoto média - by šlo nahradit "žák posoudí význam Internetu v životě jedince i společnosti"

S pojmem "aktivně pracuje s denním tiskem" problém nemám. Po probrání učiva o novinách lze uskutečnit formou domácích úkolů typu: V tisku vyhledejte do příštího týdne zprávu, obsahující buď určitou informaci (např. stejné jméno jako je vaše, jméno obce) nebo z určité oblasti (kultura, sport...), která vás zaujme. Poznamenejte si název novin, vydavatele, den, stranu, rubriku, titulek zprávy, autora,..)
Ve škole pak společně projdeme všechny titulky článků, nejzajímavější mohou žáci přečíst. Případně zvolit formu soutěže "nejkurióznější článek vyhrává" třeba bonbón.

"žák využívá médií jako zdroje smysluplného naplnění volného času." Toto lze myslím bez obav vypustit. To je sice pěkný cíl, ale jak to prokázat, když je nemohu kontrolovat ve volném čase. Rozhodně je to ale dobré téma k třídní diskusi. Co je a není ještě smysluplné.

"žák rozliší různé typy psaných a mluvených jazykových prostředků, vybírá vhodné tvary pro různé komunikativní styly." U tohoto bodu se přiznám, že se tam objevil proto, aby plán vypadal víc vědecky. Už dlouho přemýšlím, že ho vyškrtnu. Zjistila jsem, že v případě naší školy to nemusí vypadat vysoce odborně.

Ohledně odborného textu jsem to myslela tak, že si povíme trochu o tom co se odborným textem myslí a jak vypadá. Bývá častým zdrojem. ... Aby žáci věděli co je anotace, co by mělo být v úvodu a co v závěru.

Autor:  Jitka Rambousková [ stř 10. srp 2011 5:38:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Jano, máte to pěkně nachystané.
Víte, taky si na začátku roku řeknu, co všechno zvládnu, co skvělého udělám, jak to letos bude lepší a budu mít celý červen na opakování. Ale už předem spíš vím než tuším, že do poslední hodiny pojedeme jako fretky, že půlku věcí musím vypustit a budu si ještě něco přesouvat do dalšího roku.
Je prostě spousta věcí, které neovlivním. Přijdou chřipky a 14dní mi chodí stěží půlka třídy a neudělám nic. Přijde nějaká akce (divadlo, soutěže, exkurze,...) a je pryč celá třída. Taky můžu být nemocná já. Nebo je to prostě třída, kterou neznám a neodhadnu postup práce.
Budete chtít určitě samostatnost, vlastní práce, prezentovat výsledky. Možná varianta je jedna hodina nějaký výklad a vysvětlit zadání, další hodinu vlastní práce (nebo doma) a pak prezentovat - to je další hodina, pokud budou ve skupinách. A je to skoro celý měsíc.
Prostě, buďte ve svých očekáváním střízlivá. Své plány v realitě vydělte dvěma. Předpokládám, že vaše mediální výchova má jednu hodinu za týden, spočítejte, kolik je to hodin za rok, čtvrtina odpadne. Nic moc, že. A teď se na své plány zkuste podívat znova.

Nechci vám brát vaše obdivuhodné nadšení, ale připravte se na to, že "šedivá je teorie a zelený strom života".
Držím palce!

Autor:  Mgr. Jana Elbelová [ stř 10. srp 2011 5:44:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Máte určitě pravdu. O nestíhání v hodinách jsem informovaná ze všech stran. Jen si to zbývá připustit. :lol:

Autor:  Radek Sárközi [ stř 10. srp 2011 20:03:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Četl jsem si Vaše očekávané výstupy a přijdou mi příliš teoretické. Odborníci na mediální výchovu doporučují 50% tvorby textů a 50% analýzy textů. I ve výuce žáky tvorba víc baví než teorie... Obzvlášť markantní je to u okruhu Tvorba mediálního sdělení (nenašel jsem okruh Práce v realizačním týmu), který by měl být spíše tvorbou, než analýzou. Doporučuji si stanovit několik málo cílů, kterých chcete dosáhnout (třeba 5), a ty se snažil opravdu poctivě se žáky naplnit. Například: "žák... rozpoznává manipulativní komunikaci v médiích i mimo ně, nenechá se zmanipulovat a nemanipuluje ostatními" nebo "...přemýšlí o smysluplnosti času stráveného s médii a svůj volný čas věnuje důležitějším činnostem".

Autor:  Mgr. Jana Elbelová [ ned 14. srp 2011 14:19:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

První pokus o stránku předmětu Mediální výchova.
https://sites.google.com/site/28rijnamedialka/

Předem je mi jasné, že mi vytknete hned úvodní stránku, kde je jen zkopírován RVP. Dětem to nic neřekne, já vím. Později vyměním za vlastní text.

Autor:  Radek Sárközi [ ned 14. srp 2011 17:11:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Super nápad udělat webové stránky k volitelnému předmětu mediální výchova :-)

Autor:  Jitka Rambousková [ ned 14. srp 2011 18:41:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mediální výchova

Možná by portfolio mohli žáci tvořit rovnou jako web. :D

Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/