Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: stř 10. srp 2011 5:57:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. čer 2011 13:20:35
Příspěvky: 55
Jak si poradit s předmětem pěstitelské práce, zvláště, když doma nemám ani kytku???
Obecně by mne zajímalo v jaké četnosti se tento předmět na základních školách vyskytuje.
Konkrétně bych potřebovala asi nějaký kurz, ale snad postačí i pár teoretických rad.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: stř 10. srp 2011 6:02:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. čer 2011 13:20:35
Příspěvky: 55
Abych to ještě doplnila: V mém případě se jedná o předmět PRAKTICKÉ ČINNOSTI - jež se skládá ze 3-4 podpředmětů : Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, Práce s technickým materiálem a v 8.třídě ještě Příprava k povolání.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: stř 10. srp 2011 7:49:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Moc toho o praktických činnostech na 2. stupni nevím, ale na 1. stupni se mi osvědčila učebnice Praktické činnosti od Fortuny. Možná, že by pro Vás byla podobná učebnice inspirací.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: stř 10. srp 2011 8:36:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
V tomto směru je dobré začít dotazem ve škole, jak tento předmět řeší (např. jak je zařazován do rozvrhu .. hodina každý týden, dvouhodinovka jednou za 14 dní ap., jaké jsou podmínky - má škola pozemek, sad, skleník, vybavené dílny?) a také nad ŠVP (co všechno a va jaké míře je v něm obsaženo v jednotlivých ročnících).
Pak bych při plánování zohlednila to, že podzim a jaro je třeba plánovat část pěstitelskou, přes zimu se lze věnovat ostatním částem

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: sob 13. srp 2011 16:56:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. čer 2011 13:20:35
Příspěvky: 55
V mém případě je jedna hodina týdně. Pozemky jsou u školy rozlehlé, je tam sad a dva skleníky. Učitelka, kterou střídám měla pěstitelské práce přímo jako svou aprobaci, takže to vedla ve velkém stylu. Je mi to líto, ale budou si muset zvyknout na jiný režim.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: sob 13. srp 2011 17:42:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. čer 2011 13:20:35
Příspěvky: 55
Předem upozorňuji, že s formulací výstupů nemám nic společného. Jsou dány z předchozího roku a bylo mi řečeno, že v prvním roce po nástupu na školu je nemohu změnit. Až tedy od příštího školního roku.


Dílčí výstupy v ŠVP pro pěstitelské práce jsou definovány takto:

- používá správné pracovní postupy při práci na pozemku
- dokáže poskytnout 1. pomoci při poranění
- správně zachází s pomůckami a nářadím
- provádí údržbu pracovních pomůcek
- poznává vybrané skupiny ovocných rostlin
- získává základní znalosti o způsobu pěstování ov. rostlin
- nacvičuje v praxi některé způsoby rozmnožování


K tomu je psáno učivo:

Bezpečnost práce na pozemku, 1. pomoc při úrazu
Péče o kompost
Sklizeň jablek
Posklizňové práce v sadu
Posklizňové práce na pozemku
Ovocné rostliny
Posuzování jablek ze sklizně
Teorie, roubování a očkování ovocných stromů
Nácvik roubování a očkování
Řízkování muškátů pro potřeby školy
Přípravné práce na pozemku


Dílčí výstupy bych ještě pobrala. Problém vidím jen v praktickém nácviku rozmnožování. Nikdy v životě jsem neroubovala ani neočkovala rostlinu a obávám se že jen tak z brožury to nevyčtu. A pokud bych se o to pokusila, byla bych pro smích celé třídě.
V učivu pak těch "háčků" vidím víc. Netuším, co obnášejí posklizňové práce a jablka dělím na červená a zelená :cry:
To sice trochu přeháním ... ale obavy z toho mám.

Musím se držet i učiva, které je v plánech psané? Mám v plánu se na to zeptat osobně ředitelky, ale můžete mi říct svůj názor?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: sob 13. srp 2011 17:45:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. čer 2011 13:20:35
Příspěvky: 55
Potřebovala bych nějaký intenzivní kurz. Nebo zaškolení. Bohužel , učitelka kterou střídám se k tomu nemá, ačkoli jsem jí o to žádala.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: sob 13. srp 2011 18:26:22 
Neberte "pozemky" tak strašně vážně :)Než se vybatolíte ze školy, než začnete něco dělat, tak už skoro budete končit. Co půjde, to uděláte. Docela by mne zajímalo jak takové honosné výstupy naplnila sama autorka. Občas oslnivý výstup na papíře je krátká zmínka v hodině. Takže klídek!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Pěstitelské práce
PříspěvekNapsal: úte 23. srp 2011 6:33:18 
Zapojte rodiče, jsou to zkušení(é) zahrádkáři(ky), kuchařky, domácí kutilové. A hlavně neřízkujte muškáty. Dětem to smrdí, je to nepříjemné a znechutí jim to "pozemky", skleník a všechno, co se dělá z hlínou (paní učitelka říká zeminou).
Naučte děti přesadit kytku do většího květináče (kořenáče), nechat zakořenit voděnku, šáchor ( viz např. http://www.google.cz/search?q=%C5%A1%C3 ... d=0CD8QsAQ ), nebo scindapsus ( http://www.google.cz/search?q=%C5%A1%C3 ... 80&bih=632 ) zasaďte si ve třídě do květináčů nebo do truhlíku cibuli na nať (výborná místo pažitky na chleba s tvarohem), pěstujte domácí bylinky (pažitku, petržel naťovou, mátu, dobromysl, levanduli, mateřídoušku, atd) a naučte je děti poznávat i po vůni.
Naučte děti kytky ve třídě pravidelně zalévat a pečovat o ně. Zasaďte s dětmi ve škole každý rok nějaké stromky a keře (na podzim lépe zakoření), například ořech (děti mají vždy radost, když najdou něco k jídlu), lísku (třeba i jen pro stín a pro veverky), šípek (na šípkový čaj), lípu, šeřík (je třeba ho hodně stříhat a děti se nebudou bát vzít nůžky na větve do ruky, protože sám zase obroste i při opižlání).
Hrabejte listí, trávu, pozorujte hmyz (berušky v listí), žížaly a brouky pod kameny a děti pochopí, proč nebudou listí s beruškami pálit, ale udělají z něj hromadu ze které pak bude kompost (musí se přehazovat). Ve skleníku můžete předpěstovat sadbu salátu, kedluben, atd...... pokračujte další.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: