Dobrý den Pavlo.
děkuji Vám za Váš tip na hru, kterou se určitě chystám vyzkoušet, především v počátku školního roku.
A protože stolní hry do výuky zařazuji poměrně hojně, ráda se připojuji do této diskusi.
Pracuji ve speciální škole s nejstaršími ročníky praktické školy, kde je prostor pro stolní hry bohatější než na klasické základní škole, především na jejím druhém stupni, ale také počet žáků ve třídě usnadňuje využití stolních her.
Většinou se k dané hře dostanu tak, že si ji pořídím "domů", pro sebe. Nakonec mě nadchne tak, že ji pořizuji i výuky. Tak to bylo například s karetní hrou " 6 BERE aneb TY KRÁVO", která je založena na principu skládání čísel do početních řad, chcete-li do číselných os. Je třeba u ní užívat logiku s postřehem a také trochu předjímavosti a taktiky. Napětí hry zvyšuje fakt, že vítězství a prohra není až do úplného konce jasná a může se lehce zvrátit. Samozřejmě, že motivací byl pro děti především její název
, ale k mé velké radosti si hra získala takovou oblibu, že si ji žáci často půjčují i k samostatné hře o přestávkách. Její výhodou je, že ji najednou může hrát až 10 hráčů, ale zajímavý souboj jde zažít i při 3 hráčích.
Poměrně novou hrou, kterou jsme prozatím jentak oťukali, je LIGRETTO. Opět hra matematická, ale více zaměřená na postřeh a soustředění než zlepšování matematického výkonu. Rozvíjí především pozornost, postřeh a rychlé jednání. Základní balíček je pro 4 hráče, lze hrát až se třemi balíčky tedy s 12 hráči.
K dalším klasickým hrám, které využíváme je KRISS- KROSS, je u něho výhodou mnoho dalších variant než jen, klasické křížové skládání slov. Varianta této hry v kostkách, tzv. ÁMOS, kdy má hráč k dispozici 6 kostek, hodem vylosuje písmena a má za úkol, ideálně s využitím všech šesti, složit slovo. Když jsme u českého jazyka, pak jsem si opět nejprve pro sebe objevila hru "ČERNÉ HISTORKY", kde si hráč vylosuje kartu s obrázkem a jedinou větou na líci karty, tuto předvede spoluhráčům a sám pro sebe si na rubu karty přečte celý příběh. Ostatní hráči musí otázkami, na které lze odpovědět slovy ANO x NE poskládat co se vlastně stalo a jak se příběh udál. Většinou jde o vtipné detektivní historky. Bylo však třeba karty přetřídít, vzhledem ke komplikovanosti některých historek, tak aby byly pro žáky pochopitelné. Výborná hra do hodin slohu nebo jazykové či řečové výchovy, která nakonec dostála ideálního rozměru, kdy si děti začaly připravovat karty s vlastními historkami.
S radostí se musím ,pochlubit, že si děti na hry zvykly, hrají rády, dokonce jsme se už oprostili od počátečního nešvaru podvádění. Navíc si mnoho herních plánů s dětmi vytváříme vlastní. V hodinách Prac. činností vyrobili chlapci pro třídu zvětšené dřevěné kostky, které si také našly oblibu při hraní v hodinách i o přestávkách.
A určitě nemohu zapomenout na na hru z nejklasičtějších PEXESO. Samozřejmě, už nehrajeme večerníčky, ale je to spíše příroda, historické památky, zeměpisné zajímavosti, vlajky, státy, využitelné v dané přemětu, ke kterému se váží. Děti často objevují, přinášejí a rozšiřují sbírku o "tyhle ještě nemáme".
Trochu jsem se tu
rozvášnila, ale to jistě znáte, když se dotknete oblíbeného téma. Bylo by to ještě na chvíli povídat o hrách, které jsme ve třídě vyzkoušely, ale ty výše jmenované jsou momentálně naše nejoblíbenější. Tak si už jen dovolím malou velkou tečku na závěr, která mě pedagogicky hřeje u srdce nejvíc a to když jsme před vánoci diskutovali o přáních pod stromeček a nebyl to jediný hlas, který už doma rodiče vnadil na oblíbenou hru ze třídy.
IJ