Nejdůležitější formativní úlohu ohledně četby hraje podle mne rodina. Začíná to tím, že tatínek nebo maminka dítěti před usnutím čtou (kdesi jsem četl, že pokud se tak děje, působí to nesmírně blahodárně na celkový intelektuální rozvoj dítěte). Pozitivně působí i fakt, zda dítě vyrůstá v bytě, kde je v nábytkovém inventáři dobře vybavená knihovna.
Pokud dítě vyrůstá v nepodnětném prostředí, škola s tím moc neudělá. Láska k četbě se dá prostě těžko naučit, člověk k tomu musí dojít sám. Souhlasím s názorem, že velice přínosná se jeví spolupráce mezi školou a místní knihovnou, knihovníci umí dnes vytvářet hezké motivační programy.
Co se týče mých zkušeností, v poslední době se mi osvědčila podoba deníku publikovaná na DUM na adrese
http://dum.rvp.cz/materialy/ctenarsky-denik.html.
Žáci řadí pracovní listy do vlastních portfolií a knihy prezentují. Samotná forma deníku je hodně postavena na myšlence tzv. podvojného deníku, což je věc, tuším, že z dílny RWCT. Žáci jsou vedeni prostřednictvím četby k vlastnímu sebepoznání. Při prezentaci knihy se mi osvědčila pomůcka publikovaná rovněž na DUM na adrese
http://dum.rvp.cz/materialy/rady-ke-zpr ... knize.html.
Prezentace knihy by měla být víc než jen sdělení obsahu.