Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: ned 31. kvě 2009 21:05:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Petro,
v podstatě se bavíte o skupinovém vyučování, které může mít různé formy:
- prostá skupinová práce - každý žák pracuje na svojem úkolu, ale jsou ve skupince a mohou se vzájemně inspirovat v tom, jak to dělají.
- kooperativní práce - společná práce je rozdělena na dílčí činnosti a každý se tedy specializuje. tím dosahují větší "produktivity".
- týmová spolupráce - každý se podílí na společném úkolu svými specifickými dovednostmi nebo vědomostmi a nemůže být nahrazen. Pak tam musí být vedoucí, který práci koordinuje.
O jaký typ společné práce se Ti jedná?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: ned 31. kvě 2009 21:31:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den,
teoretický základ, ze kterého vycházím, jsou právě knihy paní Kasíkové. Autorka se věnuje také problému, že skupinová výuka ještě nemusí být kooperativní. Rozdíly, které jste popsal tomu odpovídají.
Já se zabývám kooperativní výukou. Lépe řečeno: co uvádí paní Kasíková v knihách a co jsem se z nich naučila, to zkouším v praxi. Mé výsledky s tím korespondují, takže předpokládám, že nedělám žádné zásadní chyby. A jak už jsem psala, mám výborné výsledky, především v sociálním učení dětí.
Snad jsem Vám odpověděla. Mejte se krásně
Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 19:42:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 25. kvě 2009 7:26:18
Příspěvky: 2
Dobrý den,
zaujala mě Vaše debata na téma KV a hlavně Vámi popsané výsledky. Chtěla jsem se Vás zeptat, jak dlouho dětem trvalo než se naučily takto pracovat a hlavně na jakém stupni učíte? Z kontextu jsem vyrozuměla, že na prvním stupni. Tak jestli máte zkušenosti i s 2. st.?
Děkuji za odpověď,
Romana Novotná


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 19:49:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Dobrý den,
I mě vaše diskuze velmi zaujala. Dalo by se s touhle výukou začít v kterémkoli ročníku, co myslíte? Není při ní problém vysoký počet žáků ve třídě?

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 21:14:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den, Petro, Romano a další
Učím na prvním stupni. Poprvé jsem skupinovou výuku zkoušela už v MŠ, ale velice zjednodušeně, například děti skládaly rozstříhanou postavu člověka na tolik kusů, kolik jich bylo ve skupině, ale každý mohl přídat jen jeden a postupně od hlavy k patě či naopak. Nebo navlékaly korálky a zase po jednom. Nebo práce s obrázky - jeden řekl název zvířátka na obrázku, druhý ze skupiny řekl, kde žije, třetí předvedl jeho zvuk a tak se střídaly apod....To je úplný prvopočátek, tomu se ještě KV nedá ani říkat, ale snažila jsem se o to, aby se naučily pracovat ve skupině, počkat, až budou na řadě, nechat mluvit ostatního. Reflexe jsem nedělala vůbec. To vše jsem prováděla ale velmi krátkou dobu a nenásilně. S těmi stejnými dětmi jsem pak šla do 1. třídy, takže jsem je měla "načaté" a na tuto činnost si zvykly téměř hned, bylo to pro ně automatické, vůbec nikdo nad tím nepřemýšlel.
Prováděla jsem výzkum v rámci SZZ z pedagogiky na téma Jak zavádět KV do 1. třídy. V rámci toho jsem celý rok s dětmi pracovala metodou KV a srovnávala ji s jinými organiz. formami. Ve výzkumu (dotazníky, pozorování, besedy) jsem dospěla jen k jednomu negativu, a to byla schopnost reflexe vlastní činnosti u tak malých žáků. To jim opravdu nešlo. Jinak to pro ně bylo naprosto přirozené.
Co se týče vyšších ročníků, tak s tím zkušenosti nemám, ale myslím si, že je možné začít kdykoliv, ale dle mého názoru, čím později, tím hůře. Ne hůře, ale určitě nastanou problémy než si žáci zvyknou na nový způsob práce. Jak říkám, já jsem si je na to přípravila, tento způsob práce jsem pak s dětmi předvedla rodičům na ukázkové hodině a nikdo to nijak neřešil. Šlo to okamžitě samo. Ta první třída, nebo možná i vstup na 2. stupeň takže šestá jsou takové zlomové okamžiky. V těchto třídách bych začala. Ale rozhodně jsem nikdy neslyšela ani nečetla, že by se nedalo začít i v jiné třídě, ba naopak: nikdy není pozdě. Jen si vybavuji z jednoho semináře KV, že paní učitelky z druhého stupně, které jej absolvovaly se mnou, byly dost skeptické a trdily, že si to neumí představit. Ale každá třída je jiná. To se nedá tak říct. Je možné začít opravdu pomaličku nejprve s jednoduchými technikami.
Co se týče počtu dětí ve třídě, v tom bych vůbec neviděla problém. Jde o to, jak je velká jedna skupina. Doporučuje se 3 až 5 dětí (Já jsem zatím vždy pracovala se třemi dětmi ve skupině.)
Počet skupin ve třídě není tak důležitý, navíc existují metody práce, při kterých nejen, že spolupracují žáci uvnitř skupiny, ale i skupiny mezi sebou. Třeba skvělá technika Bzučící skupiny, Metoda tří barev, která se podle mne daleko více hodí na 2.než na 1. stupeň.(Můžu později popsat podrobněji na příkladech, pokud budete chtít.)
Vůbec bych se toho nebála. Po prázdninách začne nový školní rok, tak proč nepřijít s něčím novým? Rozhodně bych ale doporučovala mrknout na literaturu paní Kasíkové.
Velmi čtivá a srozumitelná je Učíme se spolupráci spoluprací, tam jsem záměry pochopila hned, dále Kooperativní učení a vyučování, kde najdete teorii, ale i přímo techniky KV, mnoho z nich se podle mne svou organizační složitostí více hodi na 2. st. a nakonec Učíme se spolupráci spoluprací 2, kde najdete v "šanonu" uspořádané hry a techniky KV, zaměřené hlavně na sociální učení. Je to spíše metodická pomůcky.
Snad jsem Vám odpověděla a pomohla. :o Zkuste to, za to nic nedáte. Nikomu tím neublížíte. Máte další dotazy? Sem s nimi!
Petra Stan :D

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 21:38:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 25. kvě 2009 7:26:18
Příspěvky: 2
Děkuji za odpověď, učím na 2. stupni a v některých třídách si v současné době opravdu nedokážu představit, jak a zda by to fungovalo. Na druhou stranu je v KV jasně dané, co má kdo dělat, tudíž nedojde k tomu, že se bude celá skupina flákat a jeden poctivec vše udělá za ostatní. Píšete o tomto tématu velmi nadšeně a proto si určitě přečtu knihu od paní Kasíkové. S učením víceméně teprve začínám (učím 2. rokem) a stále mě neopustily snahy dělat hodiny trochu jinak. Proto se nebráním novým metodám, ale nemám s nimi příliš zkušeností. Proto Vám děkuji za širokou odpověď a za doporučenou literaturu. ;)
Romana Novotná


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 21:47:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Romano,
literatura, o které jsem psala je výborná. Opravdu doporučuji. Nejsou to ani nijak rozsáhlé tituly.
Jak jste psala o tom, že je v KV dané, co má kdo dělat, takže nedojde k tomu, aby se flákali, to je sice pravda, ale ty paní učitelky na semináři právě argumentovaly tím, jak vůbec žáky motivovat či donutit, aby vůbec do skupin šli. To byly jejich otázky a zároveň obavy. Sama nevím, co bych dělala. Lektorka radila, nechat ty, kteří nechtějí spolupracovat dělat tutéž práci samostatně. Budou pak něco jako "černé ovce" a příště si to rozmyslí. Ale aby to nedopadlo tak, že nebude chtít celá třída. To pak asi nemá cenu a raději bych zůstala u zažitého způsobu. Opravdu nevím. Chce to předpokládat reakci žáků, dobře je pro KV motivovat a také přihlédnout ke specifice jejich věku.
Mějte se fajn a zkuste to. ;) Petra

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 8:40:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Milá Romano,
ještě něco k té literatuře. Samozřejmě je nutné mít teoretický náhled (zásady, cíle, hodnocení...) o problému a potom bych Vám na druhý stupeň doporučila v knize Kooperativní učení a vyučování od p. Kasíkové kapitolu Metody, techniky a strategie KV od strany 98. Připadají mi pro první stupeň těžké, ale pro druhý bych je využila.

P.S. Včera večer mi to nedalo a odvážila jsem se p. Kasíkové napsat email a představit jí naši diskuzi. Třeba k nám zavítá a potěší nás svými zkušenostmi. Nechme se překvapit.
Hezký den všem
Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 8:44:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Málem bych zapomněla.
Ještě se musím zmínit o knize :Metody aktivního vyučování - Spolupráce žáků ve skupinách od p. Dagmar Sitné, kde také najdete mnoho praktických rad.
Už končím Petra 8-)

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kooperativní výuka
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 20:58:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Milá Petro,
jsem ráda, že jste otevřela tuto diskusi a že jste mě nepřímo vyzvala zapojit se. Ano, patřím do stále zvětšující se skupiny nadšenců, kteří berou KV jako svoji srdeční záležitost. Dobře zvládnutá KV se dá velmi úspěšně využít i při projektové výuce. A víte, co bylo pro mě největší odměnou po jednom bloku projektového vyučování s prvky a technikami KV? Jeden páťák přišel po práci za mnou a řekl mi: Tedy, paní Svobodová, dnes jste se skutečně "nenadřela". Ale my jsme si pořádně mákli!!! A stálo to zato.... Může se učitel dočkat většího ocenění?
S pozdravem Dana Svobodová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: