Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Prvňáčci, aneb první rady, jak na to
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=561
Stránka 5 z 7

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 30. led 2010 17:25:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Postřehy k třídním schůzkám

  • Třídní schůzky jsou mnohem příjemnější, když mají maminky (i paní učitelka) před sebou hrneček s kávou. Paní učitelce stačí zajistit varnou konvici z kabinetu a nějaké to rozpustné kafe s cukrem. Jedna investice vystačí na celý školní rok. A případně napružená maminka si během míchání a foukání kávy srovná řeč v hlavě a je pak přístupnější vašim argumentům.
  • Najdou se vždy rodiče, kteří by rádi něco změnili, např. značení domácích úkolů. Neodporujte, zeptejte se na názor ostatních rodičů. Nechte JE diskutovat, pozorujte cvrkot. Většinou vše nakonec zůstane při starém :lol: .
  • Přestavte třídu tak, abyste všichni seděli (nejlépe) v kroužku, na stejné úrovni. Triky s vyšší učitelskou židlí si nechte na individuální konzultaci s problémovým rodičem (=poznatek z jiné diskuze). Buďte jedni z nich, bude pak příjemnější něco rozhodnout.

A na závěr to nejdůležitější!
Zjistěte si, co má rád pan školník (kávu, sladkosti,...), protože on bude ten, koho si budete muset udobřit, až bude čekat už jen na váš diskuzní kroužek, aby mohl zavřít školu. A s panem školníkem je vždy nutné mít dobré vztahy (kdo by vám zatloukl ty desítky hřebíčků k výzdobě třídy?)!

Autor:  M. Josefíková [ ned 25. dub 2010 17:06:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Dobrý den, dovolím si otevřít opět tuto diskuzi. Ráda bych se zeptala, jaké učebnice a pracovní sešity se vám v 1. třídě osvědčily, s čím děti i vy rádi pracujete. Používáte i klasické sešity? Můžete doporučit nějaké www stránky na dobré a cenově přijatelné didaktické pomůcky?

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 25. dub 2010 18:24:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Dobrý den,
jeden tip na didaktické materiály byl již v diskusi zmíněn: http://skola.hrou.sweb.cz/index.htm

Přidejme další :!:

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 25. dub 2010 18:48:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Monika Josefíková píše:
Dobrý den, dovolím si otevřít opět tuto diskuzi. Ráda bych se zeptala, jaké učebnice a pracovní sešity se vám v 1. třídě osvědčily, s čím děti i vy rádi pracujete. Používáte i klasické sešity? Můžete doporučit nějaké www stránky na dobré a cenově přijatelné didaktické pomůcky?


Dobrý den,
mohu mluvit pouze za sebe, ale doufám, že se přidají i jiné elementaristky...

Používáme na M učebnice Didaktis, ostatní je Nová škola. Učím 1. třídu prvním rokem, takže nemohu asi moc kritizovat.
Ale např. v M jsme narazili na to, že počítání s přechodem máme zařazeno až v 2. ročníku a zde už se probírá. Navíc metodicky nic moc - takže budeme kopírovat materiály a přeskakovat stránky.
Podle Slabikáře i Živé abecedy se děti naučily číst ("i navzdory snažení paní učitelky", jak s oblibou říkám), takže nemohu říct nic špatného.

Používáme kromě učebnic a pracovních sešitů (Početníček, Písanky) i normální sešity:
  • č. 512 na ČJ - přepisujeme a opisujeme slabiky/slova/věty, píšeme diktáty;
  • č. 512 na M - přepisujeme příklady, počítáme, začínáme psát i slovní úlohy;
  • č. 420 - velký nelinkovaný sešit na cokoli - vlepujeme pracovní listy, obrázky, ilustrujeme četbu, komentujeme učivo apod.
  • č. 5110 - čtverečkovaný sešit s centimetrovými čtverečky na cokoli - tajenky, křížovky, luštění, zobrazování počtu.

Didaktické pomůcky si moc nepořizujeme, většinu tvoříme "na koleni". Pouze jsme na začátku roku koupili 3 sady dřevěných kostek na http://www.eclovicek.cz a karty s abecedou (ale nevím, jestli zrovna z tohoto zdroje, už si to nepamatuji).

Autor:  Jana Kneřová [ pon 26. dub 2010 15:13:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Nechci nijak narušit diskuzi o tom, které učebnice, sešity a pracovní sešity používáte a osvědčili se vám, ale ráda bych upozornila na pomůcku z naší Wiki :D .
Najdete tam list pro nácvik psaní.

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 26. dub 2010 19:38:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Nemáš se za co omlouvat, Jani, s takovými vychytávkami nás klidně přerušuj častěji ;)

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 12. kvě 2010 17:04:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Plakáty a obrázky pomáhají ve výuce. Kdyby nic jiného, tak o nich lze hovořit. Vynikající je, když je použijete i v jiných hodinách (mezipředmětové vztahy) nebo k nějaké hře.
Vynikající stránky, ze kterých jsem v poslední době hodně čerpala (především k matematice):
http://www.sparklebox.co.uk/
http://www.twinkl.co.uk/
Najdete zde kvalitní materiály k volnému použití ve třídě.

Naposledy jsem si tiskla kytičky v květináči k upevnění rozkladů čísla 10. Zalaminuji a budeme:
  • tvořit slovní úlohy na sčítání a odčítání;
  • zakrývat vždy jeden střed květiny na plakátu a doplňovat zakryté číslo;
  • vytvářet různá zobrazení plakátů (využijeme kolečka, PET víčka, geometrické tvary, kousky dřevěné stavebnice...).
  • ...
A proč to všechno? Chystáme se na počítání s přechodem přes 10, takže potřebujeme mít natrénováno.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ stř 12. kvě 2010 17:35:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Doufám, že pro tvorbu "vlastních" materiálů se budou hodit obrázky z naší WIKI - postupně doplňované a tematicky se rozrůstající soubory

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 30. čer 2010 13:39:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

...a máme tu závěr školního roku!
Vysvědčení rozdána, slzičky ukáply spíš s odchodem ze třídy než kvůli čemukoli jinému.

Učebnice rozdány. Písmenka a kartičky s čísly vybrány jen částečně, dokončím na začátku 2. třídy - budou se hodit ke skupinovým hrám.

Vedení po nás chtělo, abychom vybrali 1 - 2 děti, které si zaslouží speciální (knižní) odměnu. Nenapsala jsem nikoho, a tak jsem dětem ráno vysvětlovala, aby chápaly, že nikdo z naší třídy nepředstoupí v tělocvičně před všechny žáky a nedostane z rukou pana ředitele knihu. Snad mne pochopily, proč to tak být muselo:

"Kdo z vás uměl už číst, než šel do školy? Držte ruce nahoře. A kdo z vás umí číst teď na konci roku?" (všichni mají ruce nahoře)
"Kdo z vás uměl počítat příklady do 20, než šel do školy? (asi 5) A kdo umí teď na konci?" (všech 18 přítomných)
"Kdo uměl psát psací písmenka, když nastupoval do školy? (nikdo) A teď?" (všichni)
"Kdo uměl pracovat ve skupince a plnit úkoly podle zadání? (asi 2) A co teď na konci roku?" (všichni)
"Tak teď vidíte, že nemohu vybrat 1 - 2 žáky, protože jste každý udělal takový pokrok, že by na to ani jedna kniha nestačila. Já s vámi tu radost sdílím a připojuji malinkatou sladkou odměnku, aby ta radost byla ještě větší."

Pak jsme se mohli vydat do tělocvičny a pozorovat hemžení.

PS: Tímto uzavírám své vyprávění, které trvalo celý školní rok. Třeba po mně někdo převezme štafetu... ;)

Autor:  Jana Kneřová [ pát 02. črc 2010 22:48:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prvňáčci, aneb první rady, jak na to

Pavlo díky za sbírku všeho "prvňáčkovského".
Budeme otvírat v září v diskuzi druhou třídu?

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/