Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Čtenářský deník
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=689
Stránka 2 z 6

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 11. črc 2009 9:14:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Haló, je tu někdo, kdo s nadšením četl povinnou četbu?


Také patřím k těm postiženým. Ale zmoudřela jsem až na střední škole. A stejně jako u Štěpánky se vše odvíjelo od vynikající paní učitelky, která vyprávěla o knížkách s takovou láskou, že jsem si řekla: "Tak sakra na nich asi něco bude!"

Myslím, že si každý čtenář musí projít obdobím objevů. A ne vždy se to hodí do kolonek "doporučené četby".

Proto bych se přimlouvala za volný výběr na 1. stupni (s určitou kontrolou ze strany spolužáků a učitele) a za možnost volby na 2. (a vyšším) stupni. Co vy na to?

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ sob 11. črc 2009 15:05:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Souhlasím. Hlavně ale nesrážet dítě za to, že čte, co se mě, jako učitelce, zrovna nelíbí. Vlastní zkušenost z gymnázia (před mnoha lety :lol: ) - těch pohrdavých řečí, že jsme, tehdy 14 leté, četly např. Něžně háčkovaný čas....

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 12. črc 2009 8:00:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Samozřejmě že záleží na výběru četby. Pochybuji, že normálního žáka ZŠ může bavit Jirásek nebo Němcová. Ale stejně mám pochybnosti, že má smysl nutit středoškoláky do Komenského. Čtenářství má být dovedností, ne seznamem přečtených děl. A dovednost čtenářství se dá rozvíjet stejně na Něžně háčkovaném čase jako na Harry Potterovi.

Autor:  Svatopluk Mareš [ pon 13. črc 2009 11:41:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Dobrý den všem,
připojuji několik svých postřehů k tomuto tématu.

Při práci na čtenářském deníku se snažím neustále obměňovat formy zadávání četby a závěrečné prezentace přečtené knihy.
Důležitou fází je podle mě motivační hodina, při které dětem poodkryji vybranou knihu, spisovatele, či témata atd.
(Viz např. část materiálu Lakomá Barka v metodické podpoře http://www.rvp.cz/clanek/2180)

V průběhu samotné četbě si mají děti za úkol zapisovat zajímavé momenty, myšlenky, situace, které je při čtení zaujmou. Tyto jejich poznámky jsou zdrojem informací při
samotném vyplňování listu do čtenářského deníku. To probíhá již ve škole. (Viz http://dum.rvp.cz/materialy/ctenarsky-denik.html)

V současné době již používám jen jeden list a z druhé strany děti vytváří graf. V grafu zaznamenávají důležité okamžiky v ději a jednání hlavní postavy.
Tento graf pak používají při prezentaci přečtené knihy. Část grafu také mohou zakrýt a nechat tak prostor pro zvýšení zájmu ostatních o knihu.

Autor:  Mgr. Petra Stanjurová [ pon 13. črc 2009 20:16:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Dobrý den, tak ukázka je velmi podnětná. Vytvářel ji žák 2. st.?

Autor:  Svatopluk Mareš [ úte 14. črc 2009 5:58:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Dobrý den,
tato ukázka je jakousi digitální kopií, protože nemám naskenované deníky dětí. Ale odpovídá práci dětí - 6., 7. třída.
S.

Autor:  Mgr. Jaroslava Ševčíková [ úte 14. črc 2009 8:48:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Neučím ČJ, ale spravuji školní knihovnu.
Jsem zastánce čtenářských deníků, pokud učitel/ka dovolí, aby obsahovaly osobní poznámky, myšlenky, nápady, pak mají smysl. Někdy je lepší zachytit dojem z četby, ten nám víc knihu připomene, než oficiální anotace nebo obsah.
Osobně miluji "šustění"papíru, proto bych byla pro sešitové deníky, ale nebránila bych se ani deníkům internetovým, vždyť je to asi pro mládež přitažlivější a vše , co je přiměje číst, je OK. Já mám své deníky od ZŠ uschované již více než 20 let.
Naše škola (ZŠ Vsetín, Sychrov) pořádá už 4.rokem prázdninovou soutěž pro mladé čtenáře z celé ČR "Kniha je kamarád, tuto si přečti" o pěkné knižní ceny darované většinou českými spisovatelkami.
Čtení je třeba podporovat všemi prostředky. Deník by mohl být jedním z nich (pokud z něj učitel neudělá opak-tedy strašáka, který od čtení odradí a "přinutí" žáky opisovat a pokoušet se nad úkolem všemožně vyzrát, ale to není problém jen čtení, že... nakonec žák se učí "řešit problém", takže i to je jakýsi, byť v tuto chvíli pochybný, přínos)

Autor:  Jana Kneřová [ stř 15. črc 2009 1:04:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Dobrý den, děkuji za Vaše příspěvky a postřehy.
Zaujaly mne grafy a možnost zakrýt část příběhu. Myslím, že je to skvělá příležitost pro dramatizaci.
Můžete mi prosím ještě napsat, od které třídy určujete konkrétní knihy k četbě? Máte čtenářské deníky i v Aj ( případně Nj)?
Děkuji Jana

Autor:  Svatopluk Mareš [ stř 22. črc 2009 7:35:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Zdravím,
také se mi osvědčilo, dát na prvních třídních schůzkách rodičům seznam knih, které mohou dětem v průběhu roku koupit (třeba k Vánocům).
Následující seznam obsahuje výběr knih pro 5. - 7. ročník. Připojí někdo další vhodné autory pro inspiraci? :ugeek: S.

Dahl Roald; Danny, mistr světa, Matylda, Čarodějnice/
Drijverová Martina; Sísa Kyselá, Domov pro Marťany/
Goscinny René; Mikulášovy prázdniny/ Mikulášovy patálie
Kahoun Jiří; Školník Kulda je jednička/
Kopietzová Gerit; Agáta & doktor Lupa …/
Oomen Francine; Jak přežít tuhle třídu? Jak přežít první pusu/
Preussler Otfried; Čarodějův učeň/
Procházková Iva; Únos domů, Eliáš a babička z vajíčka/
Steklač Vojtěch; Bohoušek a spol., Boříkovy lapálie, Mirek a spol., Pekelná třída atd./
Werich Jan; Fimfárum/

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ ned 30. srp 2009 8:48:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Hezký den všem, dnes jsem na idnes.cz našla článek o zajímavých programech pro výuku zdarma. Jeden z nich odkazoval i na program My books - čtenářský deník. Najdete ho tady. Možná by i tato forma zápisků mohla některým žákům více vyhovat.

Stránka 2 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/