Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Čtenářský deník
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=689
Stránka 4 z 6

Autor:  Svatopluk Mareš [ stř 19. kvě 2010 9:46:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Díky,
každý měsíc máme společné téma, ale děti si tituly vybírají podle svého uvážení.
Některé způsoby prezentace jsem již uváděl dříve. Nyní přikládám jiný příklad prezentace a zpracování knih ze žánru biografie a autobiografie. Děti po přečtení vytvářely plastické portréty osobností a pak je ostatním představily...
Příloha:
DSC00172.jpg

Ještě k digifoliu... Výsledky ankety dětí následně hodnotí formou komentářů - a odpovídají na otázku, která souvisí s obsahem ankety.
Přínosné se mi také zdá, že se děti učí konstruktivně a objektivně hodnotit práce svých spolužáků...
S.

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 22. kvě 2010 16:35:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Svatopluk Mareš píše:
Elektronická podoba našeho čtenářského deníku.


Vynikající, gratuluji. Doufám, že se mi taky zadaří dovést své děti tímto směrem.

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 23. srp 2010 20:51:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Na portále byl opublikován příspěvek, který informuje o "čtenářském deníku" v podobě mp3 na ČRo.
Pokud byste to někdo zkusil, nebo to snad již používáte, přidejte svou zkušenost, prosím.

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 27. srp 2010 13:12:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Několik materiálů, které mne inspirovaly na zahraničních webech (a já je převedla do českého prostředí):
Čtenářská tabulka - hlavní strana "čtenářského deníku", která je tvořen samostatnými listy v deskách
Post-it zápisky - forma podvojného deníku s využitím post-it lístečků: žáci si připraví 4 (nebo více) lístečků přímo do knihy (třeba na zadní stranu) a jakmile ho něco zaujme, zapíše na lísteček a vlepí na příslušnou stranu; po dočtení knihy jen přelepí na připravený list, popř. okomentuje. Moc se mi to líbí, je to takové mobilní, není třeba vždy číst jen doma, stačí mít po ruce tužku.

Plánuji vzhled čtenářského deníku naznačeným směrem, tj, samostatné listy upevněné v deskách - lze pak knihy různě přeskupovat podle žánrů, řadit abecedně podle autorů apod.

Jinou formu jsem vyzkoušela letos - společný čtenářský blog - aby měli všichni přehled o četbě ostatních. Deník je v zárodku (tvořen prvňáky), ale třeba časem bude smysluplný. Uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet.
Možná ale zvolíme jinou formu (blog vyžaduje přihlašovací jméno a to by mohl být v počtu žáků 26 trochu problém)...

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ pát 27. srp 2010 15:00:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Obdivuji ten čtenářský blog, na to nemám odvahu. Post-ity využívám moc ráda, protože umožňují okamžité zachycování myšlenky, které se snadno rozutečou. Hlavně v případě, kdy nemůžou děti podtrhovat nebo se celkově kvůli papíru špatně podtrhuje. Výhodou je, že post-ity pak můžeme seřadit, podle jakého kritéria chceme.
Na čtenářské tabulce se mi líbí hodnocení obtížnosti.
Právě dnes jsme se s kolegou bavili na téma čtenářských deníků. Máme zpracované otázky podle Kritických listů, ale zjistila jsem, že na ně žáci stejně neumí odpovídat. Ale protože dávám přednost výuce čtení podle strategií než čtenářským dílnám, přemýšlím také o využití složek. Tohle mě nakoplo, abych využila i tady post-ity. Ještě jsem si neujasnila, jak by měla vypadat konečná verze nového čtenářského deníku. Asi kombinace záznamů na post-itech a podvojného deníku + shrnutí.
Děkuji za ty nápady!

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 27. srp 2010 20:05:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Milá Lidko,
těším se na konečnou verzi tvého deníku stejně jako na nápady (ať už zde v diskuzích nebo ... však ty víš ;) ).

Autor:  Jana Kneřová [ pát 03. zář 2010 7:07:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Řekla bych, že se nám tu podařilo nashromáždit zajímavé nápady, jak zpracovávat čtenářský deník. Dokonce v různých obdobích čtenářství.
Jsem zvědavá, co se objeví tento školní rok. ;)

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ ned 05. zář 2010 16:52:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Nakonec jsem zvolila takový kompromis mezi tím, na co děti byly zvyklé a mými nároky:
http://www.vyucovani.estranky.cz/clanky/informace-k-cetbe/
Necítím to jako konečnou verzi, ale prozatím to musí stačit.

Autor:  Jana Kneřová [ pát 15. říj 2010 7:18:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Kompromisy nás Ludmilo asi budou provázet neustále, že? :-)
Dělal jste někdo také změnu ve čtenářském deníku? Co jste vylepšovali?

Autor:  Jana Petrů [ sob 19. úno 2011 23:16:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářský deník

Lucie Slejšková píše:
V předešlých příspěvcích se popisovaly přístupy, které připomínají principy tzv. podvojného deníku - jde vlastně o to, že si dítě už při četbě zaznamenává svoje osobní postřehy, otázky, reakce k tomu, co četlo. Zvyšuje to intenzitu prožívání čteného a také si čtenář zapamatuje více detailů.
O podvojném deníku zde psal trochu i Jakub Horálek.



To doporučoval už Komenský (Jak užívati knih).

Výborná je třídní knihovna. Děti do ní půjčují knížky, kniha dostane číslo, zapíše se, vedou se záznamy o výpůjčkách a před prázdninami se vracejí majitelům. Knihovníky jsou samozřejmě žáci.

Klasický čtenářský deník nevedeme. Jednou týdně 20 minut v češtině děti písemně převypráví obsah toho, co přečetly. Kdo chce, může si vést deník tak, že si napíše základní údaje o knize, nakreslí obrázek nějaké scény a k ní napíše citát, ke kterému se obrázek váže. Využívají to hlavně děvčata.

A k povzbuzení čtení jsou dobré dobře volené ukázky. Vždycky se někdo chytne (zpravidla už předem vím, kdo to bude :lol: ).

Stránka 4 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/