Jan Zouhar píše:
Mgr. Dana Svobodová píše:
Odborná literatura uvádí, že projekt je "vlastní dílo žáka". Učitel přijímá jinou roli - koordinátor činností, konzultant, poradce
POdle mých zkušeností je projektová výuka velmi efektivní pro rozvoj klíčových kompetencí, ale na druhé straně je to velmi obtížná metoda pro učitele. Stejně tak i žáci by asi měli být na takovou výuku připraveni. Zajímalo by mne jak jste takovou přípravu dělali a co by měli žáci znát a umět než budou schopni pracovat na projektu.
Počáteční kroky jsem popsala jinde. Příprava mezipředmětových a školních projektových dnů skutečně vyžadovala spolupráci učitelů. I v souvislosti s naším ŠVP (zařazování PT nejen integrací do předmětů, ale také projektovými dny) bylo nutné udělat nějaký systém.Vytvořili jsme jednoduché formuláře, do kterých učitelé vypracovali mezipředmětové, ročníkové projekty (cíle - vzdělávací, sociální.., tématické okruhy PT, činnosti, metody a formy práce, rozvíjené KK, organizace - třída, pracovní dílna.., předměty, jejichž učiva se projekt "dotkne" - velmi důležitá informace pro ty učitele, kteří argumentují, že přijdou o své hodiny a že nestihnou to, co potřebují, pomůcky, přínos pro žáka, výstup ("něco" hmatatelného) a způsob hodnocení.
V prvním roce takováto "příprava" byla náročná, v druhém roce pohoda, protože jsme všichni věděli, že na podzim v 7. ročníku proběhne Den mateřského jazyka...Takže učitelé se naučili přijímat projektové dny jako nedílnou součást našeho ŠVP (tématické okruhy PT a KK). Abych nezapomněla: vše potřebovalo vysvětlování, pochopení, vstřícnost a podporu celého vedení školy, včetně koordinárky ŠVP...A co by měli znát žáci? Jak by měli být připraveni? Jsem přesvědčena, že by měli umět velmi dobře pracovat ve skupinách (přijímat svoji roli, respektovat roli jiného a dodržovat pravidla práce ve skupině), pokud zvládají jednoduché techniky kooperativního učení (např. sněhová koule), je to výhoda, ale i toto jim může přinést a naučit projektové učení. Také by žáci měli umět přijímat zodpovědnost za své učení... Vše ostatní je může "naučit" projekt (vyhledávat a zpracovávat informace, komunikovat, prezentovat, argumentovat, spolupracovat, vzájemně si pomáhat....)
Dana