Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 18:46:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Jan Zouhar píše:
Ahoj Dano,
z toho, co píšeš vidím, že chápeme projekt stejně. Ale když chodím po školách, tak učitelé nazývají projektem třeba to, co dělají na prvním stupni: Projekt zuby. Kde tam je samostatná činnost žáků? Nehledě k tomu že, na prvním stupni asi mohou děti sami dělat projekt velmi těžce, ne-li vůbec, pokud to má být projekt podle definice, kterou jsi uvedla. Proto bych se přimlouval za odlišení pojmů a ty tzv. projekty učitelů (kde žák je jen přijímatelem učení a nepřebírá proces učení do svých rukou) bych nazýval temtická výuka.

Ahoj Jendo,
určitě to myslíš dobře. Projekt Zdravé zuby je uváděn skutečně jako projekt, s kterým přichází do škol ministerstvo zdravotnictví (tedy alespoň myslím). Může to být projekt, ale rozhodně se nejedná o výukovou metodu. Myslím si, že záleží na tom, jak tento celostátní "projekt" uchopí jednotlivé školy a jednotliví učitelé se svými žáky. Možná někteří vyplní pouze pracovní listy (které min.zdravotnictví rozesílá zdarma na školy),možná jiný učitel zvolí diskusi, malování nebo...Nám se podařilo také domluvit dětského zubaře nejen k besedě, ale i k ukázce důkladného čištění zoubků (pro malé žáčky). Přišel se "zázračnou vodičkou" a po vyčištění zoubků kápl pár kapek do úst žáčkům. Při špatně vyčištěných zubech se ústa zabarvila nachově. To bylo "povyku"!
Ano, zúčastnili jsme se celostátního projektu (z hlediska vyhlašovatele - organizátora se zřejmě o projekt jedná), který jsme prováděli a uskutečňovali různými metodami a formami...
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 18:55:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
...a ještě douška:
30 let jsem učila na 1. stupni, projektově učím - troufám si tvrdit, že projektově - cca 15 let. Žáci na prvním stupni jsou velmi vnímaví, vynalézaví a co je důležité - ještě chtějí! V tomto tvrzení s Tebou skutečně nemohu souhlasit. Bohužel však moji žáci prožívali přinejmenším smutek (rozladění) při přechodu na 2. stupeň nebo víceleté gymnázium. A mám také to štěstí, že občas své žáky,i jejich rodiče, potkávám. A konkrétní vzpomínky žáků na "moje" projektové učení je pohlazením po duši (bez nadsázky).
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: ned 08. lis 2009 16:28:02 
Petro,
nebuďte smutná, s projektovou výukou nelze začít ze dne na den. Děti nejdřív musí získat některé dovednosti, jako např. rozdělit si práci ve skupině, hodnotit sami sebe i práci ostatních, být zticha, když jiný prezentuje svoji práci, sebedůvěru a pod. Tyto dovednosti jdou rozvíjet, trénovat každá zvlášť již od 1. třídy.
Proto se domnívám, že je dobré začínat tak, že většinu věcí předkládá učitel a dává žákům na výběr. Žáci si zvyknou na možnost volby, získají některé výše uvedené dovednosti, naladíte je na potřebnou vlnu, a pak postupně přesouváte rozhodování a tedy i zodpovědnost na ně.
K té terminologii: Je to dost nejednotné, i v zahraničí. Celé prázdniny jsem ležela v knihách pojednávajících o projektové metodě (snažím se stvořit disertační práci na toto téma) a již Vrána roku 1938 rozděluje projekty na
1) spontánní, které se bezděky vynořily z nitra dětí, žák se má podílet i na volbě prostředků a volbě cesty k cíli.
2) učitelovy projekty, k nimž dal popud nebo jež navrhnul učitel a jež žáci přijali za své
A myslím si, že je logické, že na prvním stupni převažují učitelovy projekty a na druhém stupni žákovské.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: pon 09. lis 2009 11:10:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Mileno, díky za povzbuzení. Jako součást závěrečné práce studia koordinátor EVVO musím s dětmi jeden projekt realizovat. Alespoň budu mít možnost vše, co jsem si zde v této diskuzi ujasnila, použít v praxi.
Za sebe musím všem za jejich příspěvky moc poděkovat.

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: úte 10. lis 2009 15:06:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Milena píše:
K té terminologii: Je to dost nejednotné, i v zahraničí. Celé prázdniny jsem ležela v knihách pojednávajících o projektové metodě (snažím se stvořit disertační práci na toto téma) a již Vrána roku 1938 rozděluje projekty na
1) spontánní, které se bezděky vynořily z nitra dětí, žák se má podílet i na volbě prostředků a volbě cesty k cíli.
2) učitelovy projekty, k nimž dal popud nebo jež navrhnul učitel a jež žáci přijali za své
A myslím si, že je logické, že na prvním stupni převažují učitelovy projekty a na druhém stupni žákovské.


Mileno, se zájmem jsem si přečetla, co píšete o chápání projektů - byl by to výborný příspěvek k wiki, nechcete přidat svá zjištění k heslu Projektová výuka ZDE?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: ned 17. led 2010 22:31:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 14. lis 2009 17:55:38
Příspěvky: 17
Nestačila jsem ještě podrobně pročíst všechny Vaše příspěvky, ale pokusím se se svojí "troškou do mlýna". Víte že, 9. 1. by se dožil K. Čapek úctyhodného kulatého věku? Hned v pondělí minulý týden jsem to sdělila žákům, učím Čj a TV 6.-9. třídu. Projekt jsem odstarovala a mám plán do něj "vtáhnout" nejen žáky, ale i ostatní kolegy. Nemám megalomanské plány, navíc jsem na začátku, je pravda, že jsem minulý víkend strávila dost času tím, že jsem si projekt rozfázovala. Začali jsme tento týden nejdříve asociačním papírem na "flipu", je to výtvor každé třídy s diskuzí k tématu, každý musel zdůvodnit proč např. čáp má něco společného s Čapkem, no přece č na začátku, to myslím napsal nějaký šesťák, který neznal opravdu ani jméno, ale pak zjistil, že některé z knih znal. Potom jsem vyhlásila "sběr materiálů", do konce týdne všichni nosili do školy něco, co se týkalo Čapka - knihy, informace - u kterých jsem důsledně vyžadovala zdroj informací, uvedení knihy, www stránky, ze které je to opsané, stažené atd. a učíme se na tom, jak uvádět prameny a jak používat a prezentovat informace, které už někdo zveřejnil, vymyslel..., čtenářské deníky rodičů, obrázek namalovaný šesťákem a na něm psa a kočku...
Tento týden budeme sumarizovat, každá třída má svoji karbici s materiálem, vše označené jménem toho, kdo to přinesl, zajímavé je, když se sešla různá vydání knih, od brožovaných z Levných knih, až po ta, co se dědí po babičkách... Zapíšeme a porovnáme, co je v které karbici - taková inventarizace majetku, jen ať si to užíjí i žáčci, když já inventarizuji taky pořád :roll:
Ač je má zpráva obsáhlá, nezabere to moc času, nenaruší to výuku, dá se to skvěle využít, proč třeba nehledat příd. jm. v povídce K. Čapka než v textu z učebnice. Je to náročnější na přípravu, ale funguje to! A fakt u toho úplně normálně stíhám a učím a nemám zpoždění v tématických plánech...
Ve slohu jsme dokončovali příběh z "kapesní povídky" Šlépěje, přečetla jsem jen začátek, prostě 5 stop a pak nic... Co se stalo? Samozřejmě mám teď v sešitech mimozemšťany, spidermany, batmanny, skokany, obrovitého orla, který chodce unesl... A víte, jak byli žáčci zvědaví, jak to vlastně ten Čapek napsal a vyřešil? Někteří si povídky půjčili a přes můj výslovný zákaz dočetli :P , hurá a pak že naši žáčci nečtou. Projekt doufám nevyšumí a bude dlouhodobý - zařadila jsem poslech, film, adaptace děl, chtěla bych vyrazit s žáčky na VĚC MAKROPULOS do divadla a do památníku K. Č. - Strž... do Lán... No, je toho až až a myslím si, že si naši pozornost zrovna Čapek zaslouží, i tu žákovskou, přesto, že se "bere" v literatuře vlastně až v devítce, ale to taky není tak docela pravda... Myslím že i touto cestou můžu žáky seznámit s tím, že žil, byl, umřel a mezitím napsal, ale taky si to trochu prožijeme, snad. Uf, jdu se na to vyspat, ať jsem ráno jako rybička nebo spíš sněhulák, protože stále sněží a sněží, hurá, aspoň můžeme zase na TV na běžky ;)
Jé, je, to jsem psala já, Šárka Eisová, ale nebyla jsem přihlášená, dokáže někdo smazat toho návštěvníka, když už jsem uživatel, je tady potom ta moje litanie dvakrát. Děkuji za trpělivost a shovívavost...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: stř 17. bře 2010 18:57:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. bře 2010 10:53:56
Příspěvky: 6
V naší škole - ZŠ- pořádáme projektové dny. Máme za sebou například projekt Cesta do historie, Jazykový den a další. Domluva mezi učiteli 2.st. byla dobrá. Naše zkušenost je taková,že nějaký Otec (matka) projektu si vezme na bedra koordinaci a propagaci projektu. Připraví organizaci celého dne (celku), plakáty, články, web....Dohodne se kostra projektu na krátké poradě. Seznámíme se záměrem a kostrou projektu ředitele školy. Připravujeme dopředu: učitelé- 14 dnů, Otec i víc jak měsíc. Pokud projekt probíhá na celém stupni nebo škole je Otec projektu zaměstnán požadavky kolegů na zajištění ( papíry, přístroje, rozvrhy, odměny....). Zatím jsme měli vždycky radost z výsledku a dětem se projektový den také líbil (snad proto do toho jdeme zase znova). ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 18. bře 2010 11:56:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Milá Ivano,

díky za optimistický příspěvek! :)

Občas slýchám stesky na to, že pro samé projekty není čas učit... :shock: Zdá se, že na Vaší škole tato obava nepanuje. Čím to?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 25. bře 2010 22:28:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. bře 2010 10:53:56
Příspěvky: 6
Lucie Slejšková píše:
Milá Ivano,

díky za optimistický příspěvek! :)

Občas slýchám stesky na to, že pro samé projekty není čas učit... :shock: Zdá se, že na Vaší škole tato obava nepanuje. Čím to?


Dobrý večer, myslím, že jsme dobrý kolektiv! Vždycky se domluvíme. Projekty neděláme zase tak často. Jeden až dva celodenní projektové dny ve školním roce. Téma sice určuje učitel, ale náplň vytváří žáci podle svého zájmu. Učitelé zajistí bezpečné prostředí pro práci na projektu. Baví nás to - protože je V TOM celá škola.

_________________
Ivana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: pon 29. bře 2010 12:24:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Díky za odpověď,
to vám můžeme jen přát!

Přesto ale - jak se postavit k námitce, že projektové dny berou mnoho času z normální výuky a "pro samé projekty už není čas učit" (to je opravdu skutečná citace učitelů)? Možná to celé spočívá ve špatné organizaci projektů nebo kdoví v čem - jak tedy na to, aby projekty sloužily, a ne škodily?

Máte na to někdo návod?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron