Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: stř 02. zář 2009 7:55:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Jan Zouhar píše:
Mgr. Dana Svobodová píše:
Odborná literatura uvádí, že projekt je "vlastní dílo žáka". Učitel přijímá jinou roli - koordinátor činností, konzultant, poradce


POdle mých zkušeností je projektová výuka velmi efektivní pro rozvoj klíčových kompetencí, ale na druhé straně je to velmi obtížná metoda pro učitele. Stejně tak i žáci by asi měli být na takovou výuku připraveni. Zajímalo by mne jak jste takovou přípravu dělali a co by měli žáci znát a umět než budou schopni pracovat na projektu.


Počáteční kroky jsem popsala jinde. Příprava mezipředmětových a školních projektových dnů skutečně vyžadovala spolupráci učitelů. I v souvislosti s naším ŠVP (zařazování PT nejen integrací do předmětů, ale také projektovými dny) bylo nutné udělat nějaký systém.Vytvořili jsme jednoduché formuláře, do kterých učitelé vypracovali mezipředmětové, ročníkové projekty (cíle - vzdělávací, sociální.., tématické okruhy PT, činnosti, metody a formy práce, rozvíjené KK, organizace - třída, pracovní dílna.., předměty, jejichž učiva se projekt "dotkne" - velmi důležitá informace pro ty učitele, kteří argumentují, že přijdou o své hodiny a že nestihnou to, co potřebují, pomůcky, přínos pro žáka, výstup ("něco" hmatatelného) a způsob hodnocení.
V prvním roce takováto "příprava" byla náročná, v druhém roce pohoda, protože jsme všichni věděli, že na podzim v 7. ročníku proběhne Den mateřského jazyka...Takže učitelé se naučili přijímat projektové dny jako nedílnou součást našeho ŠVP (tématické okruhy PT a KK). Abych nezapomněla: vše potřebovalo vysvětlování, pochopení, vstřícnost a podporu celého vedení školy, včetně koordinárky ŠVP...A co by měli znát žáci? Jak by měli být připraveni? Jsem přesvědčena, že by měli umět velmi dobře pracovat ve skupinách (přijímat svoji roli, respektovat roli jiného a dodržovat pravidla práce ve skupině), pokud zvládají jednoduché techniky kooperativního učení (např. sněhová koule), je to výhoda, ale i toto jim může přinést a naučit projektové učení. Také by žáci měli umět přijímat zodpovědnost za své učení... Vše ostatní je může "naučit" projekt (vyhledávat a zpracovávat informace, komunikovat, prezentovat, argumentovat, spolupracovat, vzájemně si pomáhat....)
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: sob 03. říj 2009 9:04:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 03. říj 2009 8:50:54
Příspěvky: 1
Dobrý den,
i já považuji za hlavní kritérium projektu to, že je projektem žáka, vzniká jako jeho nápad, z jeho zájmu o danou problematiku. Žák by měl rozhodovat o většině věcí, a to ve všech fázích projektu. V horší variantě žák témata (postupy, výstupy, kretéria hodnocení) sám nevytváří, nýbrž vybírá z učitelem navržených možností. Pokud tedy definuji projekt takto úzce a přísně, musím přiznat, že se mi zatím podařilo realizovat takové projekty jen 2 (1. problematika sexuality a sexu, 2. Opravdu jíme tak nezdravě, jak nám dospěláci říkají?). Ostatních projektů a projektových dní jsme měli na škole nespočet, ale většinou učitelé vše vymysleli, oznámili předem termín, co má být výstupem, nahnali děti do meziročníkových dílen a pak vše fotili a výstupy dávali na nástěnku ... :mrgreen: Což je dobrý začátek, jak naučit děti odlišně pracovat, ale rozhodně to není vrchol projektové výuky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: sob 03. říj 2009 16:30:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Paní Mileno,
mluvíte mi z duše! Děkuji. Dokonce jsem se setkala s tím, že žáci se zúčastnili "projektu" - návštěva divadla! Učitelé oznámili termín, kolik korun mají žáci donést...Žádná příprava, žádná spoluúčast, vlastní zapojení (ano, po návratu napsali popis nebo vypravování na téma divadlo).
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: ned 04. říj 2009 8:08:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Dobrý den, musím říct, paní Dano a Mileno, že jsem vaše příspěvky v této diskuzi četla několikrát.
Mám z toho takový pocit beznaděje. Řekla bych totiž, že jsem se skutečného projektu nikdy (!) nezúčastnila. Jsem ale ráda, že se u nás na škole daří provádět alespoň ten "předstupeň" projektů. Snad to někdy dotáhneme i dál. ;)

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: ned 04. říj 2009 17:56:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Milá Petro,
omlouvám se, nechtěla jsem vzbudit pocit beznaděje. Důležité je, že máte na škole chuť dělat své učení jinak. Na začátku projektového učení skutečně stojí učitel (nastavuje např. cíle)...Učitelé i žáci by si měli nejprve zvyknout na změnu (přijmout jinou organizaci práce, přijmout jiné role, přijmout jiné procesy - metody, přijmout i změnu v hodnocení). Není to věc jednoduchá. Je to proces dlouhodobý. Pokud Vás to alespoň trochu uklidní, sama jsem začínala s projektovou metodou asi před 15 lety (kde byla kurikulární reforma, PT, KK..?). Držím Vám palce, při Vašem snažení. Výsledky se jistě dostaví.
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: pát 16. říj 2009 20:19:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Milena Pouchová píše:
i já považuji za hlavní kritérium projektu to, že je projektem žáka, vzniká jako jeho nápad, z jeho zájmu o danou problematiku. Žák by měl rozhodovat o většině věcí, a to ve všech fázích projektu. V horší variantě žák témata (postupy, výstupy, kretéria hodnocení) sám nevytváří, nýbrž vybírá z učitelem navržených možností. .

Souhlasím s vámi. Přidal bych ještě jedno kritérium: vztah k praxi.

Co kdybychom se dohodli, že ten "učitelský projekt" budeme prostě nazývat TEMATICKÁ VÝUKA a termín "projekt" si necháme jen na žákovské projekty?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: pon 19. říj 2009 19:00:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jendo, to je zajímavé odlišení, i když bych jej sama nepoužívala, přijde mi to nadbytečné.

Padlo tady ale spoustu postřehů k projektové výuce, a tak mě napadá odkázat na heslo PROJEKTOVÁ VÝUKA ve wiki (pedagogický lexikon) - což se na něj podívat a zkusit jej doplnit nebo upravit podle toho, jak vnímáte projekty vy? Padlo zde spoustu postřehů, tak ať nezapadnou!

Nejspíš to všichni znáte, tak jen pro jistotu - heslo se upravuje úplně jednoduše pomocí lišty nahoře a tlačítka Upravit stránku. Pak lze přidávat, upravovat... I kdybyste přidali třeba jen další odkaz na literaturu, informací není nikdy dost ;) .

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 8:41:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Dobrý den,
přikláním se k názoru Lucky. Myslím si, že když budeme nazývat vše pravými jmény - pojmy, měli bychom se "sejít".
Exkurze zůstane exkurzí, výlet bude i nadále výletem, návštěva divadla je nadále návštěva divadla...Jsou to různé formy vzdělávání a ke vzdělávání jistě patří. Projekt - dílo samotného žáka - je metoda učení (úzce spjatá s praxí, kde žák přebírá zodpovědnost za své učení - mimo jiné). V průběhu projektu žáci využívají různé metody a formy (volí různé strategie učení - které samotnému žáku vyhovují), které jim již dříve učitel nabídl a umožnil.
A víte, co mě na projektové metodě baví? Že nikdy nevím, jaké cesty si žáci zvolí - vyberou, aby došli ke společnému cíli.
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 11:01:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Dano,
z toho, co píšeš vidím, že chápeme projekt stejně. Ale když chodím po školách, tak učitelé nazývají projektem třeba to, co dělají na prvním stupni: Projekt zuby. Kde tam je samostatná činnost žáků? Nehledě k tomu že, na prvním stupni asi mohou děti sami dělat projekt velmi těžce, ne-li vůbec, pokud to má být projekt podle definice, kterou jsi uvedla. Proto bych se přimlouval za odlišení pojmů a ty tzv. projekty učitelů (kde žák je jen přijímatelem učení a nepřebírá proces učení do svých rukou) bych nazýval temtická výuka.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Projektové dny
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 12:24:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jendo,
co je projekt zuby? ;) Z toho názvu toho moc o obsahu nevím.

A proč si myslíš, že děti na 1. stupni nemohou pracovat projektově a nemohou dělat projekt? V čem to nejde? Přece není u projektu zakázáno, aby učitel byl průvodcem, může děti směrovat, objevitelské pokusy pak činí s jeho pomocí. To pak není projekt?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: