Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Projektové dny
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=835
Stránka 4 z 4

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 29. bře 2010 14:31:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Lucie Slejšková píše:
Přesto ale - jak se postavit k námitce, že projektové dny berou mnoho času z normální výuky a "pro samé projekty už není čas učit" (to je opravdu skutečná citace učitelů)? Možná to celé spočívá ve špatné organizaci projektů nebo kdoví v čem - jak tedy na to, aby projekty sloužily, a ne škodily?


Myslím, že hlavní je, aby to nebyl jen "projekt pro projekt", ale aby byl prostředkem k naplňování toho, čeho chceme dosáhnout (obsah, dovednosti, ...). A aby tohle fungovalo, je třeba důkladná příprava a promyšlení celé akce = hodně času = kámen úrazu.

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 11. dub 2010 9:44:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Přidala bych, že je nezbytně nutné, aby se zapojil do tvorby projektu aktivně každý učitel, kterého se projekt týká.

Aktivní učitel, který byl jedním z organizátorů, možná vidí chyby, ale dívá se na ně úplně jinýma očima - snaží se je rozebrat a vyvodit z nich nějaké poučení pro sebe.

Aktivně zapojený učitel má také snahu o to, aby projekt dopadl dobře, aby se žákům líbil. S dobrým naladěním a snahou přistupuje k jednotlivým úkolům. Nezdar a nezájem žáků se ho pak osobně dotýká.

Aktivní učitel už při tvorbě projektu prosazuje praktické využití projektu v rámci výuky svého předmětu/svého ročníku. Zajistí tak smysluplnost projektu pro své žáky.

A proto se tak děsím celoškolních projektů.
Zde není dost dobře možné, aby byly akceptovány připomínky všech učitelů (zvlášť na druhém stupni). Také načasování projektu může být pro někoho nevhodné apod.

PS: Čeká Vás Den Země? Už máte povinný rozkaz?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ ned 11. dub 2010 11:19:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Ahoj Pavlíno,
zaujalo mne Tvoje tvrzení "je nezbytně nutné, aby se zapojil do tvorby projektu aktivně každý učitel, kterého se projekt týká."
Zajímalo by mne jak chápeš roli učitele v projektu? Mění se nějak jeho činnost ve srovnání s běžnou výukou?

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 11. dub 2010 18:59:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Mgr. Jan Zouhar píše:
Zajímalo by mne jak chápeš roli učitele v projektu? Mění se nějak jeho činnost ve srovnání s běžnou výukou?


Aby nedošlo k nedorozumění - psala jsem o aktivní účasti při tvorbě projektu. Důvody jsem se pokusila popsat už v předchozím příspěvku.

Kdybych však měla popsat své představy o činnosti učitele během projektu, pak bych asi nejčastěji opakovala slova jako pomoc, kontrola, nápověda, instrukce, opora a podpora....

A měla bych tu i slova pro žáky - účastníky projektu: aktivita, samostatnost, tvořivost, spolupráce, zodpovědnost... Pro tahle slova má smysl projekty organizovat, ne?!

Musím se přiznat, že jsem ještě neabsolvovala žádný projekt ve smyslu slova, jak ho chápu já. Většinou šlo o jakousi variaci na projekt, tematické vyučování spojené s kooperativním nebo skupinovým vyučováním. Takže jsem nikdy nedosáhla toho, že by žáci sami tvořili projekt. Vždy byl přesně dán nejen obsah, ale i má představa závěrečného výstupu, ke kterému jsem žáky cíleně směrovala.
Většinou se vymlouvám na to, že pracuji s žáky 1. stupně, takže je to s tou samostatností trochu těžší. Ale jak tuším, dlouho mi tato výmluva nevydrží - mám teď jedinečnou šanci podpořit žáky v jejich růstu už od 1. třídy, takže na tom pilně makáme :P Heslo naší první třídy je SPOLUPRÁCE A SAMOSTATNOST. ;)

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 29. dub 2010 22:19:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Materiály na problémové a projektové vyučování nabízí na této adrese.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 15. črc 2010 16:45:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Podělím se o komunikaci, kterou jsme ve třech vedly k našemu poslednímu projektu. Vše probíhalo v on-line programu Google Waves... Třeba z toho půjde pochopit proč říkám, že musí být v přípravě zapojeni všichni učitelé účastnících se tříd... zde.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 15. črc 2010 17:10:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Pavlína Hublová píše:
Musím se přiznat, že jsem ještě neabsolvovala žádný projekt ve smyslu slova, jak ho chápu já. Většinou šlo o jakousi variaci na projekt, tematické vyučování spojené s kooperativním nebo skupinovým vyučováním. Takže jsem nikdy nedosáhla toho, že by žáci sami tvořili projekt. Vždy byl přesně dán nejen obsah, ale i má představa závěrečného výstupu, ke kterému jsem žáky cíleně směrovala.
;)

Pokud si vzpomínám, učíš na prvním stupni. Je vůbec možné dělat projekt u takových maláčků? Vždýť než začneme projekt, musíme je naučit spoustě věcí. Nepřeháníme to?

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 13. zář 2010 17:38:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Mgr. Jan Zouhar píše:
Pokud si vzpomínám, učíš na prvním stupni. Je vůbec možné dělat projekt u takových maláčků? Vždyť než začneme projekt, musíme je naučit spoustě věcí. Nepřeháníme to?


Možná právě proto tvrdím, že jsem žádný projekt v pravém slova smyslu neabsolvovala - většinou to nazývám opatrně tematickým vyučováním.
Ale abychom ty děti zase nepodceňovali - ve 4. nebo 5. třídě už nejsou zas tak malí, aby si nedokázali naplánovat akci, připravit vše potřebné, vypracovat závěrečný výstup. Problém bude jistě i u mne, protože nemám ještě tolik zkušeností (sice se to zlepšuje, ale před těmi 2 - 3 lety, kdy jsem měla takto "velké" děti, jsem uměla o něco méně), abych "spáchala" opravdový projekt.
A pak - jsem spíš improvizující učitel než pečlivý plánovač, takže projekty u mne nemají na růžích příliš ustláno.

Na druhou stranu tematické vyučování si užívám plnými doušky.
Zrovna jsme ukončili téma Afrika (měli jsme návštěvu z humanitární organizace, podporujeme jako škola holčičku z Keni) - stručný popis aktivit (včetně odkazu na DUM 8-) ) ve wiki Druháčci.
Dnes jsme skočili přímo po hlavě do tématu Všechno lítá, co peří má aneb Naši ptáčci - ve středu jdeme do Kunratického lesa na akci Ptačí trylkování.

Raději se tedy věnuji tomu, co mne oslovuje a myslím, že jsem v tom dobrá. I když... kdo ví, časem budu třeba psát/mluvit jinak...

Autor:  Návštěvník [ pon 18. bře 2013 14:53:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Dobrý den,
my zase na škole máme parlament. A vněm různé akcičky vymíšlejí děti učitelé akorát děti trochu popostrčí a nebo poradí. Ale nějáká ta akcička občas chybí tak potřebuji poradit.

My jsme mněli Heloweenskou párty tak akorát stačilo sehnat výzdobu muziku a děti a bylo hotovo na to, že jsme to zkoušeli poprvé tak se to celkem povedlo.

Mněli jsme i barevný den tak se vylosovali barvy tříd a soutěž mohla začít parlameňtáky jsme poslali počítat kdo mněl na sobě co nejvíc barevných věcí tak vyhráli.

Autor:  Radek Sárközi [ pon 18. bře 2013 17:40:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Projektové dny

Návštěvník píše:
My jsme mněli Heloweenskou párty tak akorát stačilo sehnat výzdobu muziku a děti a bylo hotovo na to, že jsme to zkoušeli poprvé tak se to celkem povedlo.

Mněli jsme i barevný den tak se vylosovali barvy tříd a soutěž mohla začít parlameňtáky jsme poslali počítat kdo mněl na sobě co nejvíc barevných věcí tak vyhráli.


Tyto dvě akce bych určitě nenazýval "projekt". První je podle mě slavnost. Druhá mi nedává žádný smysl...

Stránka 4 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/