Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Děti s různými učebními styly
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=9095
Stránka 3 z 4

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 14. pro 2010 12:02:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

ZDravím na Slovensko, jsme rádi, že jste přišla mezi nás. Jak se říká: "Více hlav, více rozumu."
K Vašemu dotazu s dovolím také jedno přísloví:
"Není na světě člověk ten, který by vyhověl lidem všem."
Domnívám se, že cesta je mít dostatečný rejstřík metod, abychom usnadnili učení všem žákům v delším časovém horizontu. Pokud se týká jedné hodiny nemusíme volit zbytečně monoho metod. Nakonec je to jen 45 minut. Ale je dobré s žáky reflektovat jak jsme pracovali, jak jim náš postup práce vyhovoval. Ani v životě není možné dělat pořád činnosti, které jsou nám příjemné. Je dobré aby si vyzkoušeli různé metody a sami vybrali.
Výhodu znalsoti žákova stylu učení ale vidím ještě i v tom, že k němu mohu přistupovat opravdu individuálně. Například: vím, že jeho myšlení tíhne ke komplexnímu pohledu na věc a že mu často unikají detaily. Mé otázky budou tedy směřovat tímto směrem, abychom mu pomohli látku komplexně zvládnout.
Další příklad: připravujeme projekt (ale opravdový projekt!!!!) Je dobré diskutovat role, které žáci budou v jeho průběhu vykonávat. A tady se otevírá prostor. Například lidé s N (typologie MBTI), kteří rádi experimentují a vytvářejí koncepce, budou mít jinou roli než například lidé s J a T, kteří jsou zaměřeni na fakta, konkrétno a navíc mají rádi věci dokončené a uzavřené.
Musíme ale také vhzít v úvahu "vyučovací styl učitele". Nutit se do aktivit, které mi nejsou vlastní a příjemné jenom proto, abych je udělal, může být nakonec kontraproduktivní.
Nevím, zda jsem Vám odpověděl dostatečně. Když ne, tak se klidně ptejte a budeme o věci diskutovat. To je vždy dobré.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 14. pro 2010 18:54:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Milá Kataríno,

to je ale opravdu velmi zajímavý dotaz, díky za něj!
Určený nejen učitelům, ale leccos by nám o tom mohli říci jistě i psychologové.

Máte prosím někdo zkušenost s tím, na co se Katarína ptá?

Autor:  Katarína Rybáková [ stř 15. pro 2010 13:15:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Dobrý deň, Jenda,

Ďakujem za privítanie :) i za odpoveď, myslím, že bola vyčerpávajúca.
Ak mám pravdu povedať, ako budúci učiteľ mám z toho všetkého teraz taký "guláš". Na začiatku štúdia som si myslela, že to bude hlavne o učení a teraz mám pocit, že tých "vecí", čo musí učiteľ zvládnuť je akosi mnoho.
Je to nie len výuka, ale aj problémové či integrované deti, rôzne učebné štýly, individuálny prístup... Kedy stíhate učiť medzi tými všetkými metódami, formami a prístupmi? :)

Lucie, ďakujem aj za Vašu reakciu, snáď sa diskusia rozvedie, takých dotazov by sa našlo aj viac, myslím, že by to pre mňa bolo určite prínosom, počuť rady od skúsených.

K.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 16. pro 2010 9:31:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Ahoj Kataríno!
Máte pravdu je toho hodně, co musíme sledovat. Když to shrneme, tak jsou to tři vrcholy trojúhelníka: obsah - proces - klima ve třídě.
A mimochodem, těch nástrojů na zjišťování učebního stylu je mnoho:
VAK - vizuál - auditiv - kinestetik
Dotazník, vycházející z Kolba
Test mozkových kvadrantů
Test na práci jednotlivých hemisfér
Test Gregoreca - čtyři živly
Test, přeložený Marešem na styly učení
Test na zjištění typu podle temperamentu
Typologický dotazník MBTI
Test vycházející z koncepce Gardnera - vícesložková inteligence

To jen abyste měla ten zmatek ještě větší. :D

Autor:  Katarína Rybáková [ čtv 16. pro 2010 14:53:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Jendo,

tak to ste trafili do čierneho - chaos a zmätok sa rozrástol :) Napadlo mi - robia sa na začiatku roka s novou triedou napríklad takéto testy, aby sme sa o žiakoch niečo dozvedeli?

Nemali by ste nejaký osvedčený recept pre začínajúcich učiteľov, ako najlepšie zvládnuť tento "chaos"? Páči sa mi to vymedzenie činností do trojuholníka, na ktoré by som mala byť zameraná počas hodiny. Určite je to veľmi nápomocné. Ďakujem za tento tip!

Autor:  Helena Lyerová [ stř 19. led 2011 12:50:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Studuji elearningový kurs Roba Plevina, ve kterém je seznam inteligencí podle Gradnera a také aktivit , které jednotlivým typům vyhovují. Tak pokud chcete můžu něco přeposlat,ale vše je to anglicky.LE1

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 19. led 2011 13:15:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Ano, budu velmi rád.

Autor:  Jana Petrů [ sob 19. úno 2011 22:55:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Katarína Rybáková píše:
Nemali by ste nejaký osvedčený recept pre začínajúcich učiteľov, ako najlepšie zvládnuť tento "chaos"?


Jestli se mohu připojit, myslím, že nejdůležitější je otevřené srdce, připravená zásoba, ze které můžete brát podle momentální nálady ve třídě a taky dbát na prostřídání stylu činností(nádech - výdech). A čím méně teorií a více intuice, tím lépe. Alespoň pro začátek.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 23. bře 2011 21:29:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Jana Petrů píše:

Jestli se mohu připojit, myslím, že nejdůležitější je otevřené srdce, připravená zásoba, ze které můžete brát podle momentální nálady ve třídě a taky dbát na prostřídání stylu činností(nádech - výdech). A čím méně teorií a více intuice, tím lépe. Alespoň pro začátek.

Hezky řečeno. Ale chtěla byste, aby Vás ošetřoval lékař jen na základě intuice? :?

Autor:  Jana Petrů [ čtv 24. bře 2011 6:44:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Děti s různými učebními styly

Mgr. Jan Zouhar píše:
Jana Petrů píše:

Jestli se mohu připojit, myslím, že nejdůležitější je otevřené srdce, připravená zásoba, ze které můžete brát podle momentální nálady ve třídě a taky dbát na prostřídání stylu činností(nádech - výdech). A čím méně teorií a více intuice, tím lépe. Alespoň pro začátek.

Hezky řečeno. Ale chtěla byste, aby Vás ošetřoval lékař jen na základě intuice? :?


Pokud by měl onu "připravenou zásobu" medicínských znalostí a k tomu intuici, pak bych mu dala přednost před tím, který tu intuici nemá. U učitele se, myslím, předpokládá totéž. To "čím méně teorií a více intuice, tím lépe" jsem myslela tak, že teorie jsou pomůckou pro přípravu hodiny a pro její zpětné zhodnocení. Přímo ve vyučování není čas na promýšlení teorií, tam často přichází ke slovu právě ta intuice.

Stránka 3 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/