Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=325&t=9505
Stránka 3 z 5

Autor:  Mgr. Lenka Syrová [ ned 08. led 2012 19:54:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Ondřej Vaverka píše:
Dobrý den,
chci Vás poprosit o Vaše názory na učebnici Matematika a její aplikace pro I. ročník , vydavatelství Prodos


Nebudu konkrétní k 1. ročníku, protože jsem podle této učebnice neučila. Nicméně mám osobní zkušenost s výukou podle Prodosu ve 4. a 5. ročníku a nebyla jsem spokojená. Hodně se opakovaly sloupečky s příklady - (zastaralé) slovní úlohy ... Cvičení mi přišla stereotypní, málo podle mého názoru rozvíjela logické myšlení. Chyběly mi náměty pro tvořivou práci žáků, nápaditější slovní úlohy, úlohy ve větší míře rozvíjející prostorovou představivost apod.

Zarazil mne i fakt, že "nová" Modrá řada je vlastně totéž, co bylo vydáno již mnohem dříve jen s mírnou úpravou (právě zejména ve 4. a 5. ročníku). Čekala jsem od nového vydání rozhodně nějakou větší inovaci ...

Výuku podle Prodosu jsem doplňovala úlohami z frausovské matematiky, což děti (i mne) bavilo.

Letos učím matematiku podle nakladatelství Fraus a jsem opravdu spokojená. Souhlasím ale s tím, co již tady bylo řečeno: je opravdu nezbytné absolvovat sérii školení pro výuku této matematiky, aby touto metodou dokázal učitel správně vyučovat žáky . Podle mne nestačí jen jeden seminář k pochopení celé koncepce.

Autor:  PaedDr. marie janků [ čtv 12. led 2012 22:20:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Dobrý den,
takovéto diskuze jsou výborná věc a mohly by přispět ke zkvalitnění učebních materiálů a tím přispět i ke zvýšení výsledků vyučování. Tato diskuze je velmi solidní, a s naprostou většinou připomínek souhlasím. Sama mám zkušenosti s většinou vydávavaných učebních materiálů (učebnice, pracovní sešity). Po odchodu do důchodu jsem ještě 10 let učila a hodně suplovala a to i na různých školách a tak pracovala s učebními materiály různých nakladatelství. Dosud stále sleduji učební materiály k vyučování matematice a nově vydané si kupuji. Mám celou sbírku těchto materiálů.
Stálo by za to, kdyby zde učitelé vyjádřili své požadavky na učební materiály tj. učebnice, pracovní sešity, prezentace na tabuli a metodiky pro učitele popř. další doplňkové materiály.
Své zkušenosti jsem se snažila uplatnit v DUMECH Prvňáci a matematika, Druháci a matematika, Třeťáci a matematika, k nimž jsem zpracovala i metodické průvodce v sekci články. Pro 1. a 2. ročník jsou v DUMECH publikovány kompletní materiály odpovídající požadavkům RVP. Velice bych přivítala, kdyby učitelé alespoň něco z těchto materiálů využili a napsali své názory a poýžadavky na jejich úpravu.
Děkuji M. Janků

Autor:  Návštěvník [ stř 01. úno 2012 22:39:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Moje dcera se ve škole Matematiku podle Frause BOHUŽEL učí. Podotýkám, že je nejlepší žákyně tříy, velmi chválená paní učitelkou, s učivem nemá nejmenší problém. Matematika se podle mne touto metodou učí naprosto chaoticky, děti v první třídě se učí počítat do 20ti, dcera došla 1.února k číslu 16. Je jasné, že děti sčítání a odčítání do čísla 16 naprosto zažité, téměř všechny počítají ještě na prstech. S hrůzou jsem dnes objevila v domácím úkole tyto typy příkladů ? - 4 = 7. Myslím, že rovnice o jedné neznámé nemají v této chvíli v učebnici co dělat. Dcera byla zoufalá, naprosto nevěděla, jak příklad řešit, učitelka je žádá, aby prsty pro počítání již nepoužívali. Většina dětí ve třídě řeší příklady intuitivně, což zrovna v tak exaktní vědě jako je matematika nepovažuji za vhodné. Rozhodně Frause nedoporučuji (i když jsem byla pro novými, hravými způsoby výuky zpočátku nadšená.

Autor:  Návštěvník [ čtv 02. úno 2012 22:57:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Návštěvník píše:
Moje dcera se ve škole Matematiku podle Frause BOHUŽEL učí.

Myslím, že Fraus vydává pro první stupeň dvě řady. Pokud se diskutuje o učebnicích prof. Hejného, chtěl bych podotknout následující. Jako gymnazijní učitel jsem si celou řadu koupil a občas (spíš zřídka) se podle nich učím se svými dětmi (1. a 3. třída, obě dcery také premiantky). Obě to baví víc než normální matematika. Příklad ? - 4 = 7 není rovnice o jedné neznámé. Jde o příklad na to, zda děti rozumí vztahu mezi sčítáním a odčítáním. Když jsem svého prvňáčka zeptal, jaké číslo si myslím, když z něj seberu 4 a zbyde sedm, bez problémů odpověděla, že 11 (k žádným takovým příkladům jsme ještě v učebnicích nedospěli, máme je měsíc).
Váš příspěvek dobře ilustruje jeden ze základních problémů výuky matematiky. Většina učitelů má pocit, že by měli zabránit tomu, aby dětem bylo kdykoliv cokoliv nejasného. Děti tak dostávají předem připravené situace a s nimi jasné návody, co mají dělat. Nikdy se tak nedostanou do situace, kdy neví, jak mají příklad řešit. Možná to upevňuje jejich pocit jistoty, ale zároveň to spolehlivě zabraňuje tomu, aby se naučily matematiku. V podstatě nepotřebují přemýšlet, někdo všechno vymyslí a posrovná za ně a zároveň zajistí, aby bylo vždycky jasné, který z naučených postupů mají použít. S nejstarší dcerou (prima) bojujeme každou chvíli. Vždycky když neví, radši se 5 minut vzteká, že jí to mám říct, než aby si na to sama za minutu přišla.
Důsledkem je skutečnost, že čtyři pětiny prváků nerozeznají přímou a nepřímou úměrnost, protože "učitel přece musí říct, jestli je to přímá nebo nepřímá".
Nechci učebnice prof. Hejného úplně bránit, dobře je neznám, po zkušenostech s Heurékou (Fyzika kolem nás) by mě nepřekvapilo, kdyby tam trochu chyběla výstavba systému, ale pořád je to obrovský pokrok proti tomu, z čeho se učí moje holky (tedy proti tzv. klasickým učebnicím).

Autor:  rodič [ stř 08. úno 2012 21:56:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Kéž bychom všichni měli doma premianty.To je jen povzdech. Moc se mi líbí tato diskuze a ráda bych přidala svůj názor. Víte, mě jako rodiči je vcelku jedno, dle jaké učebnice učíte naše děti. Jediné co mě zajímá je, aby dítě látku pochopilo a v klidu ji stihlo zvládnout- tedy bez stresů - ty jak víme se podílí na vzniku nemocí a dítě nemá přeci jen jeden předmět. Byla bych ráda, kdyby učitel, pokud vidí, že mu dítko nerozumí a nezvládá danou metodu, přistoupil okamžitě k metodě jiné, tak, aby bylo úspěšně dosaženo cíle.Vím, že povolání učitele je velmi náročné a proto ho nemůže vykonávat každý.Je to poslání a to velmi zodpovědné, hlavně v prvních třídách, kdy se podílíte na vztahu dítěte k vzdělávání a k tomu, s jakou chutí se bude chtít učit. A zbytečně děti nepřetěžujme, dopřejme jim jejich dětství a přirozený rozvoj. Stejně nic z donucení nefunguje, to známe všichni určitě z vlastní zkušenosti.

Autor:  Návštěvník [ ned 19. úno 2012 12:27:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Dobrý den, jen bych chtěl vědět kolik lidí kromě úředníků MŠ si myslí, že učebnice od Frause jsou dobré??? Protože jsem nucen s mým synem dost často dělat úkoly a občas mu něco vysvětlit...Ovšem použít k tomu jakoukoliv učebnici z nakl. Fraus je dle mého "selského rozumu" naprosto nemožné...Je to příšerné!!!! Jinak syn chodí do 5. třídy....Díky...

Autor:  Jana Kneřová [ ned 19. úno 2012 16:11:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Návštěvník píše:
Protože jsem nucen s mým synem dost často dělat úkoly a občas mu něco vysvětlit...Ovšem použít k tomu jakoukoliv učebnici z nakl. Fraus je dle mého "selského rozumu" naprosto nemožné...Je to příšerné!!!! Jinak syn chodí do 5. třídy....Díky...


Souhlasím. Učebnice Fraus nejsou stavěny na to, aby z nich doučovali rodiče a ani na to, aby sloužily pro zadávání domácích úkolů.
Myslím, že jsou výborné pro vyučování jako takové, které vede proškolený pedagog, který ví, jak s učebnicí zacházet.

Autor:  Simona [ pon 20. úno 2012 17:23:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Syn od druhé třídy (teď třeťák)
chodí do školy kde vyučují podle FRAUSe. Nejsme spokojeni s matematikou. Nevím proč dětem stěžovat výuku příklady tipu autobus,pavučina,děda leson, nově jakésy groše a pod. Děti by měli hlavně ovládat klasické počty, tyto rébusy kde je více možností výpočtu u kterých vám učitel řekne,že je to metoda pokus omyl patří spíš do kroužku ,nebo jako spestření výuky, ne jako hlavní učivo. V učebnici rodič nenajde vysvětleni ani ukázky postupu.Děti které učivo nepochopí ,nebo kterým dělá problém, nemají šanci se ho za pomoci rodičů doučit,nemluvě co dělat po 14dnech nemoci.

Autor:  Návštěvník [ pon 20. úno 2012 17:59:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Dědu Lesoně bych bránila- to je příprava na řešení rovnic, je u toho i příloha s kartičkami, u nás to baví i trojkaře a kluka, který ročník opakuje. Ostatní je na přístupu učitele. Metoda pokus omyl má také svůj význam, ale musí někam vyústit.

Autor:  Jitka Rambousková [ pon 20. úno 2012 19:20:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Matematika na 1. stupni ZŠ - vhodná učebnice?

Určitě je chvályhodné, když se rodič zajímá o výuku a s dítětem se doma učí.
Ale na druhou stranu se škola vyvíjí a mění se výuka, takže těžko může předpokládat, že se dítě bude učit úplně stejně, jako se učil on. A učebnice je nástrojem pro učitele, takže je na něm, aby výuku s ní zvládl. Učitelé k nim mají metodické příručky, ta opravdu není součástí žákovské učebnice. Takže řešením je zakoupit ji a nastudovat metodiku výuky. Pokud jde o učebnice prof. Hejného, pak je doporučované školení zaměřené přímo na práci s ní.

Stránka 3 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/