Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Hospitace
PříspěvekNapsal: úte 15. zář 2009 17:42:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den,
zajímalo by mne, jakým způsobem na vaší škole probíhá hospitace. Hlavně, zda ředitel sleduje či s vámi například analyzuje plnění očekávaných výstupů, směřování ke kompetencím apod. Děkuji

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: čtv 17. zář 2009 13:16:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jaj, Petro, to je tedy téma!
A což jestli hospitace nedělá jen pan ředitel, ale také třeba kolega učitel?
Jaké jsou s tím zkušenosti?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: čtv 17. zář 2009 21:30:27 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý večer,
zatím mohu hovořit pouze o bývalém vedení školy.
V plánu činnosti školy na celý rok byl i oddíl Hospitace. Zde bylo rozepsáno, do kterých tříd (a kdo) přijde na hospitaci. Chodil ředitel, zástupkyně, ale také vedoucí metodička pro 1. stupeň.

Hodnocení po hodině bylo VŽDY. Klasický rozbor, jak to známe ještě z dob studií.

Osobně dělám často ukázkové hodiny pro učitele z jiných škol v rámci lektorské činnosti, takže zápisů v třídnici mám vždy dostatek.

Nejhorším mým zážitkem byla ukázková hodina pro kolegyně ze školy. Dostaly to příkazem, takže jistě tušíte, s jakou radostí strávily hodinu ze svého volna v mé třídě. Navíc - jako vždy - nic nešlo tak, jak by mělo. To byly potom pohledy od "kolegyň"! Z toho jsem si vzala jasné poučení: NIKDY NEDĚLAT UKÁZKOVOU HODINU PRO KOLEGYNĚ ZE STEJNÉ ŠKOLY, KTERÉ NEMAJÍ OPRAVDU ZÁJEM.
Něco jiného je, když za mnou přijde paní učitelka, že by se ráda podívala...

Jen nechápu smysl hospitací, které jsou nahlášeny předem. Myslím třeba dva až tři dny předem, když je oznámena přímo vyučovací hodina. Chce hospitující vidět vyučování nebo cirkusové představení? Oznámení by stačilo ten den ráno, že hospitující přijde druhou nebo třetí hodinu. Jaký je váš názor?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: čtv 17. zář 2009 21:41:48 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
u nás děláme hospitace dvojí
a) "přepadovou" .. oznamujeme ráno před vyučováním
b) "zvanou" .. necháme se od učitele pozvat na libovolnou vyučovací hodinu

rozbor je po hospitaci vždy
k "náslechovým" hodinám u kolegů vyzýváme .. zatím marně a nutit někoho, kdo nechce, nelze

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: sob 19. zář 2009 19:11:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Dobrý večer,
jako zástupkyně ředitele jsem pochopitelně vykonávala hospitační činnost (podle plánu hospitací) podobně jako Hanka ("přepadovka", pozvání). Kromě klasicky sledovaných jevů jsem měla ve svém formuláři rozepsány školní výchovně vzdělávací strategie, doplněné předmětovými. Mimo jiné jsem tedy sledovala, zda námi pojmenované postupy k rozvoji KK žáků fungují, zda jsme je nejen pojmenovali, ale také zda jsme schopni je ve svých hodinách používat. V pohospitačním rozhovoru jsem s kolegyní diskutovala o důvodech zařazení strategie,které KK byly z pohledu učitele rozvíjeny a k jakým cílům strategie směřovala. Pochopitelně celkový obrázek o uplatňovaných výchovně vzdělávacích strategiích jsem u jednotlivých učitelů získala až na konci školního roku. Podrobná analýza nám umožnila zamýšlet se nad tím, zda máme VVS (školní i předmětové) napsány pouze formálně nebo jsme opravdu schopni je realizovat v horizontu jednoho školního roku...
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: úte 22. zář 2009 9:33:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Mgr. Dana Svobodová píše:
Mimo jiné jsem tedy sledovala, zda námi pojmenované postupy k rozvoji KK žáků fungují, zda jsme je nejen pojmenovali, ale také zda jsme schopni je ve svých hodinách používat. V pohospitačním rozhovoru jsem s kolegyní diskutovala o důvodech zařazení strategie,které KK byly z pohledu učitele rozvíjeny a k jakým cílům strategie směřovala.
Dana


Dano, to je věc, která by zajímala řadu z nás - jak jste to dělala? Měla jste na to nějaký pozorovací arch? Nějaké jiné pomůcky? Jak to vypadalo?

Díky za sdílení zkušeností!

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: úte 22. zář 2009 16:00:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Ano, Lucko,
měla jsem připravený arch s rozpracovanými KK - VVS, které byly v souladu se školními VVS. Ve druhé polovině archu jsem obodovala učitele (VVS použita cíleně - 1 bod, VVS naznačena - 1/2 bodu, VVS nepoužita - 0 bodu). Jedna KK byla rozvíjena několika VVS. Celkové hodnocení učitele v používání VVS byl poměr získaných bodů / celkovému možnému počtu. I takovéto "bodování" učitele posloužilo jako součást hodnocení učitele (vím, zní to příšerně!). Nutno podotknout, že na hospitacích se podílel širší tým: vedení školy, koordinátorka, vedoucí týmů - předmětové komise a metodická sdružení. O jednom učiteli jsme získávali hodnocení z několika pohledů...Navíc, podobný arch také sloužil k sebehodnocení učitele (např. Na začátku hodiny seznámím žáky s cíli hodiny, na konci hodiny provedu s žáky hodnocení dosažených cílů: 80%-100%, 60%-80%, 40%-60%, 20%-40%...). Učitel přemýšlel nad svoji práci, kdy, jak a proč co dělá. Ve finále (na konci roku) jsme porovnali sebehodnocení učitele se sledovanými hodinami. Opravdu, zajímavá zjištění...
Tímto způsobem se nám podařilo "objektivně" zmapovat např. nejčastěji používané metody a formy práce na škole, nejčastěji používané pomůcky, nejčastěji používané techniky hodnocení žáků apod...V pohovoru s učitelem jsme na závěr roku společně stanovovali směr jeho rozvoje (potřeby organizace).
Dana

PS: ukázku nabízím v příloze


Přílohy:
hospitační záznam-vzor.doc [52 KiB]
1163 krát
Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: úte 22. zář 2009 16:15:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
...ještě si dovoluji podotknout, že to určitě není jediný možný způsob. Záleží vždy na znalosti prostředí, podmínkách školy....Mně to pomohlo poznat své učitele i z jiných pohledů. Jak jste dosahovali objektivnějšího hodnocení pedagogických pracovníků na vašich školách? Byly a jsou hospitace stále "strašákem" českých učitelů?
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: stř 23. pro 2009 14:02:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 16:19:32
Příspěvky: 38
Dobrý den, Dano,

píšete o Vašich hospitacích a archu, který jste k tomu používala. Je možné ho přidat jako přílohu, abych si mohla udělat přesnější obrázek, jak takové zaznamenávání a bodování probíhalo? moc by mi to pomohlo v hospitační činnosti.
Děkuji, Jitka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hospitace
PříspěvekNapsal: stř 23. pro 2009 14:33:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. zář 2009 13:21:21
Příspěvky: 88
Postřeh k hospitacím na naší škole:

Naše šéfová zcela změnila tradiční schéma hospitace a už několik let u nás máme zavedeny tzv. ukázkové hodiny, kdy si jednotliví kolegové ZVOU šéfovou na hospitaci - do třídy a hodiny dle vlastního výběru a kdy chtějí. Takže odpadá "stres" jestli a kdy ke mně přijde hospitovat.
Samozřejmě, musíme předložit plány, konzultovat hodinu předem i poté atd...
Musím říci, že se to ujalo a hned se lépe pracuje.... :lol: a jak je to u vás?

PS. stejně, jako správný profesionál šéfová pozná, zda je hodina "nacvičena" nebo tímto stylem pracuji běžně...

Dáša


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: