Předem rovnou říkám, že s novým způsobem financování škol nesouhlasím, zejména proto, že se dotkne celé řady škol jako je ta naše (včetně)
Do naší školy chodí v současné době 111 dětí. Jsme úplná základní škola, ale již několik let jedeme ve výjimkovém režimu, kdy nám obec doplácí chybějící děti. Z tohoto důvodu máme spojené třídy na 1. st. - druháky s páťáky a třeťáky se čtvrťáky. V současné době nám do limitu chybí 8 dětí a na ty tedy obec přispívá částkou odpovídající krajskému normativu na žáka.
Z těchto 111 dětí, má zhruba třetina vyšetření z PPP, v září jsme psali 14 IVP, 7 dětí má asistenta (asistentek je pět). V posledních letech si naši školu cílěně vybírají rodiče dětí, které mají problémy s integrací ve škole v místě jejich bydliště.
Do školy k nám dojíždějí děti z poměrně velké spádové oblasti. Hustota osídlení ale u nás není příliš velká.
Díky výjimce si každoročně zpracováváme pětiletý výhled počtu prvňáků. Pro následujících pět let, se počet dětí k zápisu pohybuje kolem 20 - 23 ročně.
V uplynulých letech prošla škola rekonstrukcí - zateplení, výměna oken, nová střecha. Areál máme velký, původně byl koncipován na 270 dětí.
Co pro nás může změna financování znamenat?
Vedení obce si uvědomuje, že zrušení nebo omezení provozu školy se projeví odlivem mladých rodin a postupným úbytkem obyvatel. Proto má snahu školu držet v provozu. S novým financováním by ovšem tato snaha znamenala stop jakýmkoliv investičním akcím v místě i ve spádových obcích. Nejsme ale panu starostovi schopni vyčíslit, jak vysoká by tato (likvidační) částka byla. Nejsme škola malotřídní, ale v tabulce pro 1. stupeň není na možnost sloučení tříd pamatováno. Budeme-li se ale držet tabulek pro 1. a 2. st., pak odhadem by musela obec doplácet cca 2,5 mil.
Nebo dojde ke zrušení 2. stupně. Dětem se ještě více natáhne časová náročnost cesty do školy. Podotýkám, že do nejbližší školy je nutný přestup na jiný autobus, což může znamenat i hodinové čekání (nevěřím na školní autobusy). Vzhledem k výhledu počtu dětí mi tato situace připomíná situaci kolem rušení mateřských škol v ltech předcházejících. Máme teď dost míst v mateřských školách? Ve městech, kde je šmahem rušili ne, u nás, kde obec i přes doplácení chybějících dětí šklku udržela v plném rozsahu, tento problém nemáme. Takže za pár let dojde k tomu, že nebudou místa pro děti na 2. st. Kolik peněz bude stát znovuotevření tříd 2. st. tam, kde bude zrušen? A ta vlna přijde.
Co bude s dětmi, které u nás integrujeme? Budou dojíždět do školy, která v uplynulých letech nechtěla o integraci ani slyšet a byla ráda, že se nepohodlných dětí zbavila, tím že přešly k nám? Kdo bude denně vozit do školy dítě s LMP, jestliže rodina nevlastní automobil a autobusové spojení je takové jaké je?
Co bude s budovou, do které bylo v rámci oprav investováno mnoho milionů a kterou dále, díky šablonám vybavujeme? "Čerpejte v rámci šablon, vytvořte materiály, a pak vás zrušíme."
Já chápu, že státní kasa není bezedná. Na druhou stranu mi přijde, že tento návrh na změnu financování nahrává velkým městům, tam není problém ze dvou škol udělat jednu. Díky větší koncentraci obyvatel nebudou mít tyto školy problém ani s optimálním počtem žáků. Ohání-li se pan ministr sjednocením krajských normativů, pak si říkám, že chce zvýhodnit Prahu, kde byl normativ na žáka dosud nejmenší (pokud jsem dobře studovala grafy).
_________________ H.
|