Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: ned 16. srp 2009 20:34:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. čer 2009 15:52:57
Příspěvky: 34
Zatímco dozorující učitelé se bojí, že ten stůl sestřelí...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: ned 16. srp 2009 21:19:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
ne dozorující učitel má na starosti kromě jídelny také dlouhou chodbu a schodiště, po kterém sprintují závodníci z I. stupně

ano můžeme se tu dohadovat o dostatečnosti dozorů a zda by tedy neměl být posílen dalším učitelem .. ale pokud je budova rozlehlá jako u nás .. hlavní budova, plus dva pavilony, to vše dvoupatrové .. pak v počtu dvanácti pedagogických pracovníků opravdu nelze

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: pon 17. srp 2009 13:53:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Dobrý den,

tato diskuse je velmi zajímavá a padla tu již řada podnětných nápadů, některé jsou dokonce velmi inovativní.
Co kdybychom se je pokusili shrnout a ten, kdo má s nimi zkušenost, by se mohl pokusit je ještě doplnit o co největší podrobnosti - zda to fungovalo, za jakých podmínek, co bylo třeba nejprve udělat, aby to fungovalo...

Prosím, kdo byste měl chuť shrnout zajímavé nápady z této diskuse, můžete se do toho pustit :?:
A ostatní zkusme připojit co největší podrobnosti ;) .

Jsem opravdu zvědavá na další náměty a zkušenosti.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: úte 18. srp 2009 13:57:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Dobrý den,
pokusím se nabídnout naše řešení přestávek (potažmo dozorů). Škola byla zařazena do sítě zdravých škol, ptali jsme se (nejprve sami sebe, později i žáků - všech - od 1. po 9. ročník) jak by měla jejich škola vypadat. Dokonce z tohoto nápadu vznikl projekt "Škola mých snů", kde žáci se svými učiteli vypracovali návrhy na úpravy a vybavení školy (se zapojením mediální výchovy - práce s inzeráty, vyhledávali žáci nutné údaje o finanční náročnosti). Některé návrhy byly zcela reálné, mapovaly možnost zřízení relaxačních zón (prostorné chodby přímo vybízely). Názory žáků 1. stupně se velmi lišily od názorů žáků 2. stupně (což jsme očekávali). Na prvním stupni se nám postupně dařilo vybavit jednu chodbu "sportovně" - přenosné koše na basket, fotbalové branky, kuželky, terčíky...a také namalované "panáky" na zemi. Druhá chodba (u starších ročníků) nabídla i odpočinkový koutek: stoly a židličky (nabídka dětských časopisů, stolních deskových her apod), další chodba (podobně jako chodby na 2. stupni) byla vybavena stoly na stolní tenis a sedací soupravou (možnost setkávání se s kamarády z jiné třídy, možnost diskuse, výměny zkušeností). Žáci si také vytvořili pravidla chování na jednotlivých chodbách, která byla na dané chodbě zveřejněna - vyvěšena.
Šlo nám zejména o to, abychom vytvořili společně s žáky podnětné prostředí i na chodbách.
Jaká tedy byla úloha učitele, který vykonával dozor? Procházel jednotlivé zóny, včetně tříd, byl k dispozici všem žákům, kteří se naprosto přirozeně rozdělovali do skupinek podle momentálního zájmu a chuti.
A tady bych si docela dobře dovedla představit osmáky a deváťáky, kteří by mohli být v roli "asistenta" dozoru. Ale tak daleko jsme to nedotáhli, s tímto modelem nemám zkušenosti..
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: úte 18. srp 2009 14:36:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den, to je skvělý nápad, zapojit do toho děti, stejně jako škola mých snů a pravidla chování na chodbě vyvěšená na stěně. Myslím, že se budu tímto příkladem inspirovat. Kde Vy na ty nápady chodíte, milá paní Dano? :D

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: stř 19. srp 2009 22:33:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
Kromě chodby využíváme o přestávce i tělocvičnu s možností používat vyhrazené náčiní, je tam i koutek na hraní se stavebnicemi (v případě vhodného počasí zahradu) a jídelnu, kde je možnost kreslit si nebo hrát hry. Celý prostor mají rozdělený dva dohlížející učitelé.

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory - SHRNUTÍ
PříspěvekNapsal: pát 21. srp 2009 20:40:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Dobrý den,

opravdu řada výborných nápadů :!: , to je skvělé.
Byla by škoda některý z nich zapomenout, proto zkusím diskusi trochu shrnout.

Jaké varianty držení dozorů se vám tedy osvědčily?

Přestávky venku
Na jedné z málotřídek mohou jít děti ven, nebo zůstat ve škole, učitel je s dětmi venku. Dává tím dětem důvěru, že se budou chovat podle pravidel.
Naopak na větší škole s nutností většího dozoru podobnou situaci řešili tím, že ředitelka připravovala "rozpis dozorů v atriu školy", dozory na chodbách zůstávaly. Klíče od atria byli v blízkosti ředitelny a vyzvedával si je "venkovní dozor".

Koho jste navrhovali, nebo dokonce vyzkoušeli místo učitelů?
- posluchače pedagogické fakulty na dlouhodobé praxi, učitele suplenta,
- asistenta placeného úřadem práce; mimo dozory by mohl např. vést sbírky - pomůcky, žákovskou a učitelsko knihovnu nebo dohlídávat žáky, kteří v hodinách ohrožují vyučování,
- paní uklízečky (fungovalo např. na málotřídce, kde se učilo ve dvouhodinových blocích; před velkou přestávkou paní uklizečka uvařila p. učitelkám kávu a ty mohly odpočívat ve sborovně; potíže s autoritou neměly - to se naopak stává u velkých škol, ale v diskusi se objevila i pozitivní zkušenost z plně organizované školy),
- školnici (na jedné z málotřídek dozoruje paní školnice, jedná se o malou přestávku, kdy se děti svačí v jídelně a paní školnice zde zároveň vydává objednané svačiny.

A jeden tip do budoucna :-):
- nábor v komunitě naší školy, třeba mezi dědečky, a vyzvat je k tomu, aby s "dohledy" pomáhali.

A ještě jinak:
- dozorují sami žáci nejvyšších tříd (střídají se např. po týdnech; na jedné ze škol dozorují osmáci a deváťáci - osmáci ráno u vchodu do budovy, deváťáci o velké přestávce v jídelně, ale vždy k sobě mají dozorujícího učitele)

Do rozhodování o podobě dozorů je možné zapojit také žáky – nechat je navrhnout, co by se jim líbilo, jak by chtěli využívat přestávky. Výsledky jsou různé návrhy na aktivní využití chodeb. Žáci si mohou také vytvořit pravidla chování na jednotlivých chodbách, která jsou na dané chodbě zveřejněna – vyvěšena. A učitel pak prochází jednotlivé zóny, včetně tříd, je k dispozici všem žákům, kteří se přirozeně rozdělují do skupinek podle momentálního zájmu a chuti.
Kromě chodeb lze o přestávkách využívat i tělocvičnu s možností používat vyhrazené náčiní, koutek na hraní se stavebnicemi (v případě vhodného počasí zahradu) a jídelnu, kde je možnost kreslit si nebo hrát hry. Celý prostor mají rozdělený dva dohlížející učitelé.

A důležité pravidlo, které jste často opakovali: dodržujme sami, co žádáme po dětech.

Zkoušeli jste někdo další do rozhodování o dozorech zapojit žáky? Jak to dopadlo?
Plánujete to někdo? Jak byste to chtěli provést?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dozory
PříspěvekNapsal: sob 22. srp 2009 20:37:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Milá Lucie,
i když jsem toto téma založila, musím přiznat, že jsem neměla odvahu to vše shrnout. Moc s tím nemám zkušenosti, spíš jsem se chtěla zeptat a něco nového dozvědět. K tomu mi jistě pomůže i váš "výcuc".
Moc děkuji.
Mě osobně se nejvíc líbí ten poslední odstavec, který mluví o zapojení žáků do rozhodování a navrhování dozorů. Tím se budu určitě motivovat. I mě stejně jako Lucii by k tomu zajímaly další nápady a osvědčené rady. Máte nějaký fígl, jak děti do této zodpovědnosti zapojit, aniž by si dělaly legraci a navrhovaly nemožné. A samozřejmě, aby své nápady dodržovaly. Poraďte!!!!

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 68 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: