Dobrý den,
opravdu řada výborných nápadů
, to je skvělé.
Byla by škoda některý z nich zapomenout, proto zkusím diskusi trochu shrnout.
Jaké varianty držení dozorů se vám tedy osvědčily?Přestávky venkuNa jedné z málotřídek mohou jít děti ven, nebo zůstat ve škole, učitel je s dětmi venku. Dává tím dětem důvěru, že se budou chovat podle pravidel.
Naopak na větší škole s nutností většího dozoru podobnou situaci řešili tím, že ředitelka připravovala "rozpis dozorů v atriu školy", dozory na chodbách zůstávaly. Klíče od atria byli v blízkosti ředitelny a vyzvedával si je "venkovní dozor".
Koho jste navrhovali, nebo dokonce vyzkoušeli místo učitelů?-
posluchače pedagogické fakulty na dlouhodobé praxi,
učitele suplenta,
-
asistenta placeného úřadem práce; mimo dozory by mohl např. vést sbírky - pomůcky, žákovskou a učitelsko knihovnu nebo dohlídávat žáky, kteří v hodinách ohrožují vyučování,
-
paní uklízečky (fungovalo např. na málotřídce, kde se učilo ve dvouhodinových blocích; před velkou přestávkou paní uklizečka uvařila p. učitelkám kávu a ty mohly odpočívat ve sborovně; potíže s autoritou neměly - to se naopak stává u velkých škol, ale v diskusi se objevila i pozitivní zkušenost z plně organizované školy),
-
školnici (na jedné z málotřídek dozoruje paní školnice, jedná se o malou přestávku, kdy se děti svačí v jídelně a paní školnice zde zároveň vydává objednané svačiny.
A jeden tip do budoucna
:
- nábor v komunitě naší školy, třeba mezi dědečky, a vyzvat je k tomu, aby s "dohledy" pomáhali.
A ještě jinak:
-
dozorují sami žáci nejvyšších tříd (střídají se např. po týdnech; na jedné ze škol dozorují osmáci a deváťáci - osmáci ráno u vchodu do budovy, deváťáci o velké přestávce v jídelně, ale vždy k sobě mají dozorujícího učitele)
Do rozhodování o podobě dozorů je možné
zapojit také žáky – nechat je navrhnout, co by se jim líbilo, jak by chtěli využívat přestávky. Výsledky jsou různé návrhy na aktivní využití chodeb. Žáci si mohou také vytvořit pravidla chování na jednotlivých chodbách, která jsou na dané chodbě zveřejněna – vyvěšena. A učitel pak prochází jednotlivé zóny, včetně tříd, je k dispozici všem žákům, kteří se přirozeně rozdělují do skupinek podle momentálního zájmu a chuti.
Kromě chodeb lze o přestávkách využívat i tělocvičnu s možností používat vyhrazené náčiní, koutek na hraní se stavebnicemi (v případě vhodného počasí zahradu) a jídelnu, kde je možnost kreslit si nebo hrát hry. Celý prostor mají rozdělený dva dohlížející učitelé.
A důležité pravidlo, které jste často opakovali: dodržujme sami, co žádáme po dětech.
Zkoušeli jste někdo další do rozhodování o dozorech zapojit žáky? Jak to dopadlo?
Plánujete to někdo? Jak byste to chtěli provést?