Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: pon 17. srp 2009 14:18:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Oldřich SUCHORADSKÝ píše:
Vzpomenu na své osvědčené recepty:
1. Kdo si hraje (učí) a zajímá ho to, ten nezlobí! Z toho plyne, že učitel s dobrou kázní je dobrý učitel
2. Učitel se nikdy nesmí nechat žákem vytočit.Musí být nad situací a nepřistoupit na styl komunikace provokujícího žáka (třídy).
3. Prohřešky jednotlivce musí učitel řešit pouze s ním, mezi 4 očima. Prohřešky třídy řešit naopak vždy s touto třídou a nikdy ne ve sborovně a už vůbec ne v ředitelně. Tam to za vás nikdo nikdy nevyřeší a pokud se o to pokouší, snižuje jenom vaši autoritu u žáků.
4. Učitel musí důrazně trvat na přijatých opatřeních k nápravě žáka (i třídy) a nedovolit z nich žádné výjimky ani ústupky.
5.A poznámku by měl dát až jako nejkrajnější řešení. Je to jenom pouhé přenášení zodpovědnosti učitele na někoho jiného, který o vzniklé situaci ví málo, nebo vůbec nic.


Dobrý den,

existuje určitě nekonečné množství situací, ke kterým může dojít, a každá vyžaduje jiné řešení, dokonce "pokaždé jiné" podle situace.
Ale přijde mi velmi dobrý nápad, který nakousl pan Suchoradský, zkusit zde dát dohromady nějaké náměty na to, jak si u žáků budovat respekt.

Co funguje vám? Jak u žáků budujete respekt, aniž byste museli sahnout ihned po direktivnějších řešeních?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 16:10:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Dobrý den,
ráda bych se zde zmínila o Robertu Čapkovi, který se kázeňským problémům a trestům věnuje ve své knize Odměny a tresty ve školní praxi. Na toto téma pořádá i semináře.
Z obsahu:
O autorovi
1. Úvod
2. Školní prostředí, autorita a kázeň
2.1 Škola jako první pracovní místo dětí?
2.2 Kázeň ve škole a autorita učitele
2.3 Příčiny nekázně
3. Odměny a tresty jako regulátory chování
3.1 Regulace, modifikace, zpětná vazba
3.2 Lidský faktor
4. Odměny
4.1 Proč odměňovat?
4.2 Jak odměňovat?
5. Tresty, kázeňská opatření a strategie
5.1. Je učitel školním dozorcem?
5.2. Zásady trestání
5.3. Druhy a posloupnost trestů
5.4. Fyzické a psychické tresty
5.5. Kázeňské události a strategie řešení

6. Hodnocení
6.1 Jak hodnocení chápou jeho účastníci
6.2 Jak a co hodnotit?
6.3 Je nutné být objektivní a spravedlivý?
7. Mravní výchova ve škole
7.1. Cíle mravní výchovy, mravnost a morálka
7.2. Morální vývoj
7.3. Obsah morální výchovy
8. Klima školy a třídy
8.1. Klima třídy a nástroje na jeho měření
8.2. Sociometrie
9. Suportivní vyučování
9.1. Suportivní výukové metody
9.2. Jak být dobrým učitelem?
10. Na závěr není nikdy úplný závěr

12. Literatura

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 16:49:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Prosím, napiš bibliografické údaje.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 16:51:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
9. Suportivní vyučování
Co to je? to mi nic neříká! Prosím, vysvětli mi to.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 17:14:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Jan Zouhar píše:
Prosím, napiš bibliografické údaje.

Jendo,
vydavatelství: Grada, 2008, počet stran 160,
kniha je k dostání např. zde.

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 23. srp 2009 17:18:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Jan Zouhar píše:
9. Suportivní vyučování
Co to je? to mi nic neříká! Prosím, vysvětli mi to.

Ráda.

Autor píše....
suportivní= podporující
suportivní metody jsou metody aktivizující žáky, umožňující jejich podíl na výchovně vzdělávacím procesu, např.: skup. výuka, brainstorming, projekty, dramatické metody, myšlenková mapa, problémové vyučování.

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: ned 30. srp 2009 12:53:12 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Hezký den!
Vaše diskuse je zajímavá. Zatím mně to vyznívá tak, že za nekázeň žáků může škola. :D Je to tak?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: sob 12. zář 2009 8:37:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Jan Zouhar píše:
Hezký den!
Vaše diskuse je zajímavá. Zatím mně to vyznívá tak, že za nekázeň žáků může škola. :D Je to tak?

Dobrý den,
nemyslím si, že by za nekázeň žáků mohla pouze škola. Základ výchovy je přece v rodině. Každá rodina si vytváří svá pravidla (má-li je vůbec?), vyžaduje rozdílný respekt k rolím (vyžaduje-li vůbec), vytváří rodinné tradice. Ve škole se setkávají dětí z různého rodinného prostředí. Na učitelích tedy je, aby dokázaly všechny tyto rozdílnosti skloubit, najít optimální řešení pro všechna prostředí, z kterých děti přicházejí. Není to lehká záležitost. Vyžaduje od pedagogů důslednost a jednotné působení na žáka (jeden učitel povolí např. používání mobilu, druhý učitel prosazuje tvrdý zákaz toho samého - je naprosto stejné, jako když matka zakáže diskotéku a otec ji povolí), pedagogický um, asertivitu, komunikaci (včetně naslouchání!!) i přirozenou autoritu. Některé školy si s tímto umí velmi dobře poradit, jiné cesty hledají.
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: pon 12. říj 2009 13:50:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Dobrý den,

v příspěvku paní Dany zaznělo jedno klíčové slovo - důslednost.
Shodou okolností publikoval nedávno Zdeněk Brom zajímavý příspěvek v blogu právě na toto téma: Něco na té důslednosti je.

Máte snad podobné zkušenosti? Případy, kdy to zcela nefugovalo a museli jste jednat ještě jinak?
Daří se vám důslednost uplatňovat i mezi kolegy (tedy není vás hrstka důsledných a ostatní to kazí?)?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kázeňské problémy ve škole
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 11:15:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 18. úno 2010 13:35:11
Příspěvky: 15
Všem krásný den. Přečetl jsem si Vaše příspěvky k tématu a musím konstatovat, že každý/á má v něčem pravdu a v něčem ne!
Vše bych přirovnal přísloví: "Jaký pán takový krám". Již více než 20 let realizuji prevenci na školách k různým tématům. Například k šikaně, ke kriminalitě dětí a mládeže, k drogám, k právnímu vědomí, k SPJ, k Listině základních práv a svobod, k dopravním nehodám, k práci bezpečnostních složek,...... apod.. Zároveň jsem realizoval mnoho projektů pro samotné učitele, pedagogy, výchovné poradce, ředitele škol k možnostem řešení závažných problémů ve škole, k prevenci na školách a k drogám. Z vývoje našeho školství, z přijímání různých právních úprav odtržených od reality, k čím dál tím většímu omezování práv pedagogů ve vztahu k výuce a k žákům vůbec musím pouze konstatovat, že mi je z toho velmi smutno. Zároveň však také musím říci (osobní zkušenosti), že úroveň pedagogického sboru velmi výrazně poklesla. Tím nemám na mysli vzdělání pedagogů, ale myslím tím nejen celkový přístup k profesi učitele, pedagoga, vychovatela apod., ale především i přístup lidský. Dokonce se setkám s přístupem některých ředitelů škol, že problémy neřešit a zamétá vše pod kobereček a to mám na mysli i prohřešky samotných učitelů. Když na toto poukážu, v průběhu mého působení ve škole, že takhe určitě ne, tak mě pan ředitel nebo vedení školy nepříjme a nevyslechne. Možná metodik prevence, možná výchovný poradce nebo psycholog školy a když vidím (mám zjištěno na cca 80% škol), že tyto vysoce odborné aprobace pan ředitel řeší tím, že rozšíří uvazek některému z učitelů/ek a má tím splněno, tak potěž pánbůch. V duchu pouze konstatuji, že asi máme velmi všetranné, fundované, šikovné, psychický a fyzicky odolné učitele. Smutný, ale velmi častý fak našeho školství. Dokonce mám zkušenost, že v průběhu mého působení ve škole, o přestávce, za vámi příjdou samotní žácí a řeknou vám, že v této škole již nechtějí být, že si sami podali žádost o přeřezení na jinou školu z důvodů toho, že žáci si zde mohou vše dovolit a učitelům to je úplně jedno. V této škole jsem poukázal ne mnoho nedostatků, třeba na nedostatečné dozory na chodbách, používání mob. telefonů a to i ve spojení s vyvěšování fotek na věřejných komunikačních portálech v PC apod.. Mohl bych pokračovat, ale popsal bych moc stránek a to není úkolem mého příspěvku.
Chtěl jsem pouze upozornit, že nemůžete věci řešit bez oznámení rodičů, zákonnému zástupci. To, že paní dělá u pásu nebo v jiné provozovně je hezké, ale nepracuje přece 24 hodin. Informace je nutností a dá se přece naplánovat pracovní schůzka, kde se věci musí řešit. Také neopomeňte, že existuje ŠKOLNÍ ŘÁD a jaký si jej škola udělá takový bude. Škola má v této věci právní subjektivitu. Příslušná další opatření, případná omezení (musí být odůvodněné) v rámci bezpečného chodu školy a bezpečnosti žáků jsou ve fomě dodatků k řádu školy. Rodič, zákonný zástupce by měl být s tímo dodatkem seznámen a svým podpisem potvrdil, že s tím souhlasí.
Vždyť jde o to, aby se vám v práci líbilo, dobře učilo, žáky vzdělávaly a vychovávaly v bezpečném prostředí pro Vás i pro samotné žáky.

Pavel Daniš
odborný referent, útvaru prevence kriminality MP hl.m.Prahy

Všem přeji mnoho zdaru ve Vaší práci.

Ptejte se dál, třeba v mém fórú, které je zaměřeno právě na prevnci.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: