Oldřich SUCHORADSKÝ píše:
1. Je-li takové dítě ve správných rukách, pak se před příchodem do školy jeho stav zlepší, aby mohl nastoupit. Je-li jeho stav stále špatný, pak do normální školy vůbec nepříjde, odborník by to neměl dovolit a rodičům by to měl vysvětlit.
2. Také nějaké spádové školy se dnes už nevedou a zapsat můžete dítě na jakoukoliv školu.
3. Škola má nástroje, jak na rodiče problémových dětí působit.
Milý pane Oldřichu,
zajímalo by mě, jestli jsme opravdu oba dva ve stejném školství. Jsem jen řadová učitelka a nevidím do "vyšších sfér", ale ani jeden z bodů, které jsem si dovolila vytvořit z vašeho příspěvku, jsem neviděla v praxi. Se sebezapřením bych snad přiznala bod č. 3, ale přesně nevím, kde bych měla jeho naplnění hledat.
Nikdy jsem nezažila situaci, kterou popisujete v bodu 1 .Nedovedu si představit, že nějaký odborník "zakazuje" rodičům dát žáka na školu. S Jednou takovou "neřízenou střelou" se potýkám ve své třídě a i když vím, že si paní učitelky ve škole oddechly, nemám nejmenších pochyb, že žádný odborník v do života tohoto výtečníka nezasáhl. Jak to? ptám se.
Jsem zmatena z bodu 2. Chápu to tak, že sice spádové školy neexistují, ale pokud rodič požádá o docházku pro své dítě, pak jsme povinni ho přijmout, pokud k tomu nemáme pádné důvody. Předpokládám, že těmi pádnými důvody může být pouze plný stav tříd v daném ročníku. Existují i jiné důvody proč dítě nepřijmout?
Zajímavé, protože nám na schůzích stále zdůvodňují nové a nové děti právě pojmem "spádová škola"...
Třetí bod je asi takovým evergreenem všech škol, ředitelů, zástupců a učitelů. Bylo by báječné, kdyby někdo už konečně objevil nástroje, které fungují. Snad kdyby se ředitelé dohodli a napsali takovou malinkatou kuchařku ve stylu: Zkuste tohle. Když to nezabere, zkuste tohle. Nefunguje? Přitvrďte a vyzkoušejte tohle apod.
Někdy mám pocit, že se v tom plácáme všichni tak zoufale! A navíc - s výměnou vedení začíná to hledání nejefektivnějších postupů znovu. Není to trochu marná práce?
Omlouvám se, že jsem tahle rozpitvala Váš příspěvek. Doufám, že se dopátrám některých odpovědí dřív, než to se mnou švihne