Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
A nepřeceňujete to tmelení sborovny? Kolik % práce dělá učitel v týmu? Připravy si dělám sám, opravuji sám, v hodině jsem - kupodivu - sám... Co vlastně zbývá na týmovou práci?
Myslím, že nepřeceňujeme. V dnešní době je ve škole zapotřebí hodně "společných" kroků pedagogických pracovníků. Připomínám průřezová témata. Pokud by se je každý "šudlal" na svém, no nevím....A co příprava projektů? A jejich samotná realizace? Nedovedu si vůbec představit, že by to byla záležitost pouze jednoho učitele. Těžko by přesvědčoval kolegy o potřebnosti projekt vůbec uskutečnit (pokud by mu vůbec někdo naslouchal). Další nutnou oblastí spolupráce jsou výchovně vzdělávací strategie - mimochodem...
U svých žáků máš rozvíjet KK - mimochodem komunikaci, respektování, týmovou spolupráci... Jak může tyto dovednosti rozvíjet učitel, který tuto dovednost sám nemá???
A pokud by učitel žákům říkal - musíte spolupracovat - a nebyl by příkladem, co si žáci o takovém učiteli pomyslí?
Přípravy si jistě dělá učitel sám, pokud nechce vidět a vnímat mezipředmětové vztahy a propojení (ale pak to nevidí ani žáci) s PT (např.).
Pokud opravování vnímáš jako proces k hodnocení, pak to ale také nemusí být nutně pouze na Tobě. Opravovat a hodnotit může i žák! Nejen sám sebe, ale i spolužáka a dokonce i svého učitele.
Světe, div se, v hodině už vůbec nejsi sám! Jsou tam přece žáci, s kterými by měl učitel také umět spolupracovat. A mimochodem, je hodně učitelů, kteří musí umět spolupracovat s asistenty, kteří bývají také velmi často v jejich třídách. A na prvním stupni si jen těžko představuji, že učitel nespolupracuje např. s vychovatelkou ŠD - i co se týká samotného žáka, obsahu vzdělávání, plánování apod....
Dana