Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: pát 11. kvě 2012 19:56:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 11. kvě 2012 19:02:28
Příspěvky: 1
Dobrý den,
učím ve specializované třídě pro děti se SPU a chování, ve 4. třídě. Tyto třídy jsou zřízeny při základní škole a i tematické plány vychází z ŠVP dané základní školy. Ve třídě mám 2 děti, které mají podle našeho SPC pro MP intelekt v pásmu vyjímečně nízkých rozumových schopností a postupně jak přibývalo učivo, stalo se, že tyto děti přestaly zvládat učivo ČJ, M a AJ základního vzdělávání úplně. S rodiči jsem opakovaně projednávala, ať tuto situaci řeší, ale rodiče jednoho z žáků se mnou nespolupracují a další maminka se s holčičkou učí, ale bohužel to není v možnostech dítěte, aby zvládalo učivo ZŠ a maminka je na stejné úrovni jako holčička, což mluví za vše. Proto jsem kontaktovala SPC pro MP, které má tyto děti v péči. Navrhovala jsem, aby tyto děti byly přeřazeny do ZŠ praktické, kde budou zažívat úspěch a i v kolektivu budou více začleněny, ale bylo mi řečeno, že tyto děti by se najednou staly příliš úspěšné, že na ZŠ praktickou nepatří, protože jejich mentální výkon není na úrovni ZŠ praktické. Proto jim byl doporučen IVP. Jedna maminka jej odmítla, proto holčička bude muset bohužel opakovat ročník a rodiče druhého z žáků jej přijali. Nicméně jsme se speciální pedagožkou a psycholožkou řešily, co zahrneme do IVP a toho se i týká moje otázka. Největší problém je pro tyto děti angličtina a bylo mi řečeno, že tyto děti mohou probírat angličtinu na předškolní úrovni, že pokud mají doporučený IVP, výstupy, které jsou v ŠVP dané, pro tyto děti nejsou směrodatné. A i v ČJ a M se budeme muset vrátit na úroveň asi 2. - 3. třídy ZŠ. Učím teprve 2. rokem, a proto mi není jasné, jak mohou tyto děti absolvovat ZŠ, když skončí na úrovni možná 5. třídy, protože více to nebude v jejich možnostech. Píšu děti, protože jednoho chlapečka, kterému neustále upravujeme IVP, již ve třídě mám. Vím, že IVP se přizpůsobuje možnostem dítěte, ale mohu jej opravdu neustále přizpůsobovat, přestože rozdíl oproti ostatním dětem ve třídě bude 3 ročníky a možná i více? A jaký intelektový výkon by měly mít děti, které mohou být zařazeny na ZŠ praktickou? Když jsem řekla, že s navrhovaným řešením SPC nesouhlasím, byla jsem osočena, že nerespektuji speciální vzdělávací potřeby žáků a neměla bych učit ve specializované třídě.
Budu ráda za jakékoli odpovědi a názory z praxe.
Děkuji moc.
Veronika


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: sob 12. kvě 2012 13:33:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 05. úno 2011 10:17:10
Příspěvky: 16
Dobrý den,nevím zda vám má odpověď pomůže.
Pracuji již mnoho let právě na základní škole praktické.Před 15 lety byl snížen IQ na nižší úroveň tj. děti,které mohou být zařazeny do praktické školy my měli mít IQ max. 69 bodů.Tím se snížila i možnost přeřazovat tyto žáky k nám do praktické školy. Dřívě mohly být zařazovány i děti v tzv.hraničním pásmu,pokud byly dlouhodobě neúspěšné na ZŠ a rodiče s přeřazením souhlasili. Dnes je trendem tzv. inkluzivní vzdělání,kdy se chce, aby se děti vzdělávaly v základním proudu. Jenže to vede k mnoha problémům, neboť tato cesta je zcela nepřipravena legislativně, finančně, personálně...Děti zažívají dlouhodobé neúspěchy na základní škole a to přesto, že se mnozí rodiče s nimi intenzivně učí. Individuální vzdělávací plán NENÍ to, o čem píšete. I dítě vzdělávané podle IVP MUSÍ splňovat výstupy v daném ročníku (to jsou ta OVO ve škol. vzdělávacím plánu).Není možné, aby žák 5.třídy se učil učivo třídy 2. neboť by tím nesplnil dané výstupy. Několikrát jsme se na toto informovali a takto jsme byli informováni z různých zdrojů.IVP pouze nabízí speciálnější pomůcky, menší skupiny dětí, možnost asistenta(když na něj jsou peníze), jiné metody práce.
Problémem je,že se prostě jisté spolky snaží zničit speciální školství pod pláštíkem jakési humánnosti a lidskosti (děti si zaslouží být vzdělávány stejně nehledě na jejich obtíže, nesmí být segregovány).Jakýmsi "hurá" systémem jsou nuceny učitelé základek, aby se jako vy, vypořádávali s těmito problémy, aniž by pro to měli byť elementární podmínky.Sama jste již zažila, že přes vaši velkou snahu i snahu rodičů jste se zádných zásadně lepších výsledků nedočkala.A co teprve s dítětem, jehož rodiče jsou na stejné nebo ještě nižší úrovni než dítě.Jenže zkuste to vysvětlit "papalášům" nahoře( zkusila jsem Agenturu pro sociální začleňování,p.Košatkovou z Ministerstva,p.Cíglerovou z Agentury a další.)Vždy to skončí tak, že vy budete ten blbý a neschopný pedagog a oni mají pravdu.
Přeji pevné nervy v tomto nerovném boji.Jste mladá,vy to zvládnete.
Karvaiová J.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: ned 13. kvě 2012 13:10:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Máte naprostou pravdu, že IVP není samospasitelný. Někteří rodiče si ovšem myslí, že pokud má dítě IVP, končí věškerá práce, dítě propluje. Faktem je, že opakovat ročník může i integrované dítě a to právě proto, že pokud není vyučováno podle osnov praktické školy, musí splnit všechny výstupy v daném ročníku- byť třeba na základní úrovni. Je také pravda, že hraniční děti se snaží plavat, ale legislativa jim drží nohy ( viz článek na České škole, která zvěřejnila záznam jednání na MŠMT o této problematice- skoro to vypadá, že rozhodují i některé osoby zralé pro IVP....)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: ned 13. kvě 2012 16:07:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Nejsem si jist stoprocentní závazností OVO, viz výklad k vyhlášce 116 ze stránek MŠMT k odpovědi na otázku Jak postupovat v případě žáka, který nemá mentální postižení, ale učivo na běžné základní škole nezvládá?

"V rámci RVP ZV je možné upravovat i vzdělávací obsah (aniž by šlo o převedení do jiného vzdělávacího programu, včetně převedení do vzdělávání podle přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením). Pro úpravu obsahu vzdělávání není nutné vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (individuální vzdělávací plán upravuje naopak zejména organizační oblasti, způsoby hodnocení apod.).(...) Pro úpravu vzdělávacího obsahu je ovšem nutné zakotvení ve školním vzdělávacím programu (dále ŠVP). Viz část 8 RVP ZV: „Na úrovi ŠVP je možné přizpůsobit a upravit vzdělávací obsah základního vzdělávání pro tyto žáky (tj. žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků."

Mně z toho vyplývá, že změnit vzdělávací obsah, tedy OVO, je možné. Nebo ne?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: pon 14. kvě 2012 12:26:09 
V tomto případě může nastat i situace, že dítě je hraniční a tudíž nedostane doporučení k integraci- tj. nemůže být považováno za dítě se SVP a tím pádem mu nelze pomoci takovou úpravou. Ale také nelze OVO upravovat tak, že v páté bude zvládat druhou, pokud toto nemá opodstatnění v doporučení k integraci- a to nedostane, pokud není opravdu pro praktickou školu. Všichni víme, jak by to mělo být, ale kontroly jdou velmi ostře na doložení všech papírů...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: stř 05. zář 2012 10:13:11 
Dobrý den,

RVP ZV: „Na úrovi ŠVP je možné přizpůsobit a upravit vzdělávací obsah základního vzdělávání pro tyto žáky (tj. žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků."

RVP ZV: "umožnit ve ŠVP – pokud zdravotní postižení žáka (žáka) objektivně neumožňuje realizaci vzdělávacího obsahu některého vzdělávacího oboru RVP ZV nebo jeho části – nahradit příslušný vzdělávací obsah nebo jeho část příbuzným, případně jiným vzdělávacím obsahem, který lépe vyhovuje jeho (jejich) vzdělávacím možnostem"

Máme ve škole žáky, kteří potřebují tzv. redukci učiva - u nás na ZŠ se toto praktikuje - tzn., že pokud je žák dyskalkulik a má obtíže zládnout některé části vzdělávacího obsahu (nedosáhne na ně) k IVP je přiložen upravený prováděcí plán předmětu matematika, který je "okrájen" o širší obsah, nebo je žák s některým obsahem jen seznámen. U každého žáka s SVP je míra úprav vzdělávacího obsahu jiná (podle toho, co je v jeho silách). Moje otázka zní: jak máme dle výše zmíněných citací, toto obecně zanést do ŠVP (umožnit ve ŠVP), abychom mohli žákovi přizpůsobit a upravit vzdělávací obsah?

Děkuji za odpověď
školní speciální pedagog


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: stř 05. zář 2012 11:51:23 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
To, jakým způsobem zabezpečíte vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do vašeho ŠVP, by se mělo objevit v části Charakteristika ŠVP. Ze zaměření školy by mělo být patrné, že např. žáci jsou integrovaní do tříd, mají k dispozici asistenta učitele, IVP, jsou v kontaktu se speciálním pedagogem, jak je toto zohledněno v klasifikaci, podle čeho hodnotíte, jestli mají možnost nějakých předmětů speciálně pedagogické péče... a jaké další podmínky pro jejich vzdělávání máte.
Doporučuji vycházet z kapitoly 8 v RVP ZV a zohlednit to také v rámci výchovných a vzdělávacích strategií.

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: IVP a nároky a dítě
PříspěvekNapsal: stř 05. zář 2012 15:07:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Návštěvník píše:
V tomto případě může nastat i situace, že dítě je hraniční a tudíž nedostane doporučení k integraci- tj. nemůže být považováno za dítě se SVP a tím pádem mu nelze pomoci takovou úpravou. Ale také nelze OVO upravovat tak, že v páté bude zvládat druhou, pokud toto nemá opodstatnění v doporučení k integraci- a to nedostane, pokud není opravdu pro praktickou školu. Všichni víme, jak by to mělo být, ale kontroly jdou velmi ostře na doložení všech papírů...


Opravdu?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron