Dobrý den, učím ve specializované třídě pro děti se SPU a chování, ve 4. třídě. Tyto třídy jsou zřízeny při základní škole a i tematické plány vychází z ŠVP dané základní školy. Ve třídě mám 2 děti, které mají podle našeho SPC pro MP intelekt v pásmu vyjímečně nízkých rozumových schopností a postupně jak přibývalo učivo, stalo se, že tyto děti přestaly zvládat učivo ČJ, M a AJ základního vzdělávání úplně. S rodiči jsem opakovaně projednávala, ať tuto situaci řeší, ale rodiče jednoho z žáků se mnou nespolupracují a další maminka se s holčičkou učí, ale bohužel to není v možnostech dítěte, aby zvládalo učivo ZŠ a maminka je na stejné úrovni jako holčička, což mluví za vše. Proto jsem kontaktovala SPC pro MP, které má tyto děti v péči. Navrhovala jsem, aby tyto děti byly přeřazeny do ZŠ praktické, kde budou zažívat úspěch a i v kolektivu budou více začleněny, ale bylo mi řečeno, že tyto děti by se najednou staly příliš úspěšné, že na ZŠ praktickou nepatří, protože jejich mentální výkon není na úrovni ZŠ praktické. Proto jim byl doporučen IVP. Jedna maminka jej odmítla, proto holčička bude muset bohužel opakovat ročník a rodiče druhého z žáků jej přijali. Nicméně jsme se speciální pedagožkou a psycholožkou řešily, co zahrneme do IVP a toho se i týká moje otázka. Největší problém je pro tyto děti angličtina a bylo mi řečeno, že tyto děti mohou probírat angličtinu na předškolní úrovni, že pokud mají doporučený IVP, výstupy, které jsou v ŠVP dané, pro tyto děti nejsou směrodatné. A i v ČJ a M se budeme muset vrátit na úroveň asi 2. - 3. třídy ZŠ. Učím teprve 2. rokem, a proto mi není jasné, jak mohou tyto děti absolvovat ZŠ, když skončí na úrovni možná 5. třídy, protože více to nebude v jejich možnostech. Píšu děti, protože jednoho chlapečka, kterému neustále upravujeme IVP, již ve třídě mám. Vím, že IVP se přizpůsobuje možnostem dítěte, ale mohu jej opravdu neustále přizpůsobovat, přestože rozdíl oproti ostatním dětem ve třídě bude 3 ročníky a možná i více? A jaký intelektový výkon by měly mít děti, které mohou být zařazeny na ZŠ praktickou? Když jsem řekla, že s navrhovaným řešením SPC nesouhlasím, byla jsem osočena, že nerespektuji speciální vzdělávací potřeby žáků a neměla bych učit ve specializované třídě. Budu ráda za jakékoli odpovědi a názory z praxe. Děkuji moc. Veronika
|
|