Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodnocení
PříspěvekNapsal: sob 11. kvě 2013 13:45:06 
Dobrý den, dovolte mi, obrátit se na Vás s dotazem. Existují daná pravidla, co lze považovat za specifickou chybu u dysortografika v diktátě? Čím se má učitel při hodnocení řídit? Měla jsem za to, že kromě chybějících háčků a čárek, chybějících písmen či přesmyček jsou to i slova spojená, resp. chybějící hranice slov "Táta piječaj" - lze to u dysortografika považovat za spec.chybu, bez věkového omezení (zda to tak napíše druhák nebo pátˇák?). Počítá se za chybu chybějící čárka mezi větou hlavní a vedlejší? I-Y po měkkých a tvrdých souhláskách se počítá jako běžná chyba? Chybování ve znělých a neznělých souhláskách? Velké písmeno na začátku věty a znaménko za větou - běžná chyba? Ve vyjmenovaných slovech?

Mám tedy jako učitel tzv. kroužkovat pouze chybějící čárky a háčky, chybějící písmeno a přesmyčku a ostatní považovat za běžnou chybu, protože jde o učivo, které se ve již škole probírá? V literatuře ke SPU jsem na doporučení týkající se diktátu konkrétně zatím nenarazila, resp. narazila, ale jsou hodně obecná. Ve zprávě z PPP je doporučení, co procvičovat v nápravných hodinách, ale co může učitel ČJ žákovi v diktátě, např. ve 4. třídě (vyjmenovaná slova i měkké a tvrdé souhlásky jsou již probrány) hodnotit jako chybu specifickou a co běžnou, mi není stále úplně jasné. Vím, že bych měla ověřovat znalosti také ústně, ale na to při 30 žácích (včetně 3 integrovaných) opravdu kolikrát není časový prostor.

Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: sob 11. kvě 2013 20:39:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Zkuste se podívat sem:

http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogic ... ortografie
http://is.muni.cz/th/54628/pedf_b/BK_29_1_.3..pdf

Více bude v knihách nebo na nějakém školení...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: sob 11. kvě 2013 20:59:17 
Děkuji za tipy, ale jsou to známé, obecné informace. Není v nich odpověď, kterou potřebuji. Snad budu mít štěstí a zavítá zde někdo z praxe. Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: sob 11. kvě 2013 22:04:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Ale ano, v tom druhém odkazu máte i tipy, jak s těmito žáky pracovat...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 8:17:06 
Děkuji, jak s nimi pracovat vím. Zajímalo mě konkrétně opravování specifických chyb v diktátě. Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 10:37:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Píše se tam například, aby učitelé těmto žákům diktáty nedávali. Místo nich jim mohou dát text diktátu jako doplňovací cvičení... Rovněž se tam píše to, že projevy této dysfunkce jsou individuální, z čehož vyplývá, že jen učitel, který žáka učí, může vědět, jak s ním pracovat a na čem (konzultoval bych to tedy přímo s poradenským pracovištěm, které tento žák navštívil)...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 11:32:57 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
saja píše:
Dobrý den, dovolte mi, obrátit se na Vás s dotazem. Existují daná pravidla, co lze považovat za specifickou chybu u dysortografika v diktátě? Čím se má učitel při hodnocení řídit?

I když existují nějaká obecná pravidla (viz doporučené odkazy), rozhodující pro vás by měla být zpráva z OPPP. Zde by měla být přesně napsána doporučení pro práci konkrétního žáka včetně výpisu potíží, které je doporučeno tolerovat.
Jinak doporučuji spojit se se speciálním pedagogem a konkrétní informace si zjistit.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 13:24:25 
Radek Sárközi píše:
Píše se tam například, aby učitelé těmto žákům diktáty nedávali. Místo nich jim mohou dát text diktátu jako doplňovací cvičení... Rovněž se tam píše to, že projevy této dysfunkce jsou individuální, z čehož vyplývá, že jen učitel, který žáka učí, může vědět, jak s ním pracovat a na čem (konzultoval bych to tedy přímo s poradenským pracovištěm, které tento žák navštívil)...


Nedávat diktáty platí u těžkých dysortografiků. U lehčích forem se dávají buď doplňovací, jak píšete, případně zkrácené. Jde mi o zkušenosti učitelů z praxe, co oni ještě tolerují, co už ne. Je to hodně konkrétní a individuální, proto budu ráda za jakýkoli podnět, i ten Váš. Ze zpráv z PPP toho občas nelze vyčíst mnoho, ale samozřejmě z nich vycházím. Ještě jednou díky!


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 14. kvě 2013 9:30:25, celkově upraveno 2
doplnění citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 13:32:06 
Pavlína Hublová píše:
"I když existují nějaká obecná pravidla (viz doporučené odkazy), rozhodující pro vás by měla být zpráva z OPPP. Zde by měla být přesně napsána doporučení pro práci konkrétního žáka včetně výpisu potíží, které je doporučeno tolerovat.
Jinak doporučuji spojit se se speciálním pedagogem a konkrétní informace si zjistit."


Děkuji za odpověď, možná Vás teď šokuji, ale ten speciální pedagog (začátečník) na ZŠ jsem já ;) . Proto sbírám informace, kde se dá. Jak jsem již psala výše, některé zprávy z PPP nejsou úplně konkrétní, je jistě na místě se informovat přímo tam (což praktikuji). Jen mě zajímají zkušenosti jiných učitelů. Např. to, co já bych považovala za specifickou chybu (např. nerespektování hranic slov ve větě, spojení dvou slov dohromady), třídní učitelka daného žáka opraví jako běžnou chybu apod.. Jsem nováček, nechci dělat vlny, proto sbírám zkušenosti z praxe od jiných. Pěkný den!


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 14. kvě 2013 9:30:02, celkově upraveno 2
doplnění citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Specifické chyby v diktátě u dysortografiků a jeho hodno
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 14:52:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Pro paní třídní učitelku bude určitě pádnějším argumentem, pokud jí to vyhledáte v nějaké odborné literatuře (knize, článku), než když jí to jen řeknete. Určitě by dala i na to, kdyby to měla písemně z poradny nebo jí to někdo z poradny řekl (třeba by stačilo i telefonicky)... Já jsem se třeba setkal s tím, že předsedkyně předmětové komise češtiny nějaká "dys" vůbec neuznávala!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 20 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: