Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jaké máte zkušenosti s integrací žáků na vaší škole?
PříspěvekNapsal: stř 27. kvě 2009 12:48:23 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
Kdy ano, kdy ne? Máte s tím nějaké zkušenosti? Jako speciálního pedagoga by mě to moc zajímalo...
lenkari

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne ned 15. kvě 2011 12:47:48, celkově upraveno 2
úprava názvu tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 27. kvě 2009 19:28:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Naše škola je malá a vesnická .. s integrací máme dnes již šestileté zkušenosti. Teď nemyslím integrace dětí s poruchami učení .. to je dnes již celkem běžná záležitost a i těch tu máme požehnaně.
Před šesti lety jsme do školy přijali holčičku s těžkým zrakovým, lehkým tělesným postižením .. postupně se projevovaly další poruchy v chování. V pátém roce integrace došli odborníci k tomu, že dívčina je mimo jiné i autista. A v tom byl vlastně celé ty roky problém. Ać ji děti znaly už od MŠ, s přibývajícím učivem jim více a více vadilo vytrhování z práce různými výkřiky. Tu a tam jim integrovaná žákyně ubližovala. Bylo toho dost.
Integrace nám přinesla také potíže s financemi na asistentku. Každoroční kolotoč a dohady s krajským úřadem. Veselé to bylo zejména první rok, kdy holka nastoupila v září do školy a ještě v listopadu peníze na asistentku nebyly, ač ta od září ve škole fungovala. Pomohl až telefonát na příslušný odbor ministerstva.
Integrace fungovala, spolupráce s rodiči byla celkem v pořádku, jen se holka začala příliš spoléhat na přítomnost asistentky a byla méně samosttaná, než by možná byla bez ní.
Po dohodě s mamnikou, že její dceři nemáme ve škole už co nabídnout (přecházela na II. stupeň) ji teď rodiče vozí do speciálky a holka je tam asi spokojenější než u nás.

Další integrovanou je dívka s ADHD. I pro ni máme již několik let asistentku. Hlavně proto, že ve svých výbuších je schopná hodně ublížit. I ona už bude v září na II. stupni, doporučení na asistentku (na částečný úvazek) má i na příští rok. Tady by to fungovalo, kdyby fungovala spolupráce s rodiči .. v tomto případě je vážně problematická (hlavně dohoda s maminkou).

Ve čtvrté třídě máme integrovaná dvojčata, jedna z holčiček je vozíčkářka s lehkým mentálním postižením. Tenhle případ integrace je jediný, který funguje 100%. Ideální spolupráce s rodinou, výborné vztahy integrovaná děvčata a zbytek třídy (i ostatní děti ve škole), asistentku děvčata dostaly na celých pět prvních let, takže odpadá dohadování s úřady, pravidelně se ve škole objevují pracovnice ze speciálky, konzultují individuální plán, vycházejí vstříc při řešení některých problémů. Tahle integrace má smysl.

Ve škole máme další děti s lehkým mentálním postižením a chlapečka se sluchovou vadou.

Shrnu to. V současnosti ve škole pracují tři asistentky. Podotýkám, že máme 9 ročníků spojených do sedmi tříd. Ve škole je včetně ředitelky deset učitelů. Dnes už zvládáme, co je třeba, víme co integrace přináší z hlediska vyřizování a zařizování financí. Také docházíme k závěru, že v některých případech nemůžeme dát dítěti víc, než by jim umožňovala škola speciální. Vycházíme rodičům vstříc, protože do speciálek je od nás vážně daleko, ale začíná to být nad naše síly.

Strašně závisí na spolupráci s rodinou a také s poradenskými zařízeními. V tomhle ohledu máme špatnou zkušenost s naší nejbližší PPP, která nikdy děti, kterým dala doporučení na integraci, neviděla v běžném školním provozu. Zatímco ze vzdálenějších speciálek se na děti jezdí dívat, těch 25 km z Tachova k nám je příliš daleko.

To je zatím asi všechno :)

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 27. kvě 2009 20:16:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý den.

Měla jsem ve třídě chlapce na vozíčku (nevím odborné pojmenování jeho nemoci, ale "svaly mu postupně vypovídaly poslušnost" - v 1. třídě ještě chodil, ve 2. už o berlích, od 3. třídy už seděl na vozíčku).
Souhlasím s předchozím názorem, že rozhodující je spolupráce s rodinou. Já jsem měla štěstí na výbornou rodinu, především pomocného dědečka.
Ve třídě měl Martin u sebe asistenta (zařídili si rodiče) a oba se společně učili s námi bez sebemenších problémů. Když jsme měli nějakou akci, tak s námi ještě jel dědeček, takže byli na Martina dva chlapi. Všechno šlo vyřešit, takže s námi byl Martin na celodenním výletě v Táboře, na dopoledním výletě v Klánovicích...

S přestupem na II. stupeň Martin přestoupil na nedalekou školu, kde je bezbariérový přístup. Jak ho ale občas ještě potkávám (jsem ráda, že se nemoc trochu zbrzdila), tak mi vždy hlásí, že je vše o.k. 8-)

Shnuto: Zatím zkušenosti jen a jen kladné.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2009 7:42:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 15:18:17
Příspěvky: 7
Ahoj všichni,
ráda se zapojím do debaty k tomuto tématu. Samotnou mě velmi zajímají Vaše názory na současné trendy v integraci žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.

Pracuji na základní škole praktické s dětmi, které mají lehké a v poslední době i středně težké mentálním postižení. Dovedu si představit integraci na běžnou ZŠ děti s tělesným, zrakovým či sluchovým postižením, děti s výukovými vzdělávacími potřebami - DYS, , ale děti s mentálním postižením jakéhokoliv stupně? Tam jsem na rozpacích.

Z praxe dobře vím, jak je důležité přistupovat k dětem s LMP individuálně, povzbuzovat je a dát jim možnost zažít úspěch. Ve třídě, kde je 25 dětí, z toho např. 2 žáci s diagnostikou LMP to může paní učitelka zvládat jen určitou dobu. Potom do naší školy přicházejí děti ve 4. nebo i vyšším ročníku, které mají velké mezery v učiva a vše pomalu dohánějí, nehledě na jejich záporný vztah ke škole a učení se.

Myslím si, že systém speciální pedagogky, který se tady dlouhou dobu tvořil, byl správný. Nechci v žádném případě děti s LMP izolovat od ostatních, ale skutečně mají jiné vzdělávací potřeby než jejich vrstevníci. Vždyť integrace neprobíhá jen na půdě škol, může probíhat i jinou, příjemnější formou. Např. organizováním společných volnočasových aktivit, táborů, sportovních či hudebních soutěží.

Jsou Vaše zkušenosti s integrací žáků s LMP podobné? Ráda si přečtu i další názory a zkušenosti z praxe.

Věra K.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2009 19:53:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 22:47:03
Příspěvky: 108
Velice rád přispěji svou troškou do mlýna ...

Jsem matikář na druhém stupni ZŠ. Shodou okolností učím několik integrovaných dětí na naší škole, každé z nich má svého asistenta - downův syndrom, autista, chlapec na vozíku - atrofie svalů, slečna se sluchovým postižením.

Z mého pohledu vidím v integraci zejména problém v komunikaci učitel-asistent-škola-rodina. Ideální model vidím v osamostatnění integrovaného žáka do skupiny jemu přibližně stejně integrovaných - u nás takto máme předmět Dovednosti pro život a integrované děti společně s asistenty procvičují základní životní dovednosti. Integrovaný žák je zároveň i ve své domovské třídě, "normální" a tak se účastní života školy - školní akce, výlety, život třídy, podpora jeho cesty dětmi ze třídy.

Velice obsáhlé téma, pokud bude vůle, uvítal bych klidně diskusní vlákna pro jednotlivá postižení zvlášť :-)

PetrN


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2009 20:39:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
Vítám příspěvky k tomuto tématu. Integrace je pěkná věc, ale i já si myslím, že žáci s mentální retardací jsou trochu výjimka, pokud to má být skutečná integrace, ne jen pobyt vedle sebe v jedné skupině. Retardovaného spolužáka ti ostatní mohou mít rádi, respektovat jeho zvláštnosti, ale jen tak "povídat" si s ním bude málokdo (není třeba o čem), nepřijdou pro něj, aby šel s nimi ven nebo na nějakou akci. Vždyť i v běžné populaci si děti (a dospělí) vybírají kamarády s přibližně stejnou inteligencí, se kterými si mají co říct. Možná, že to může fungovat v předškolním věku a tak do 2. třídy...

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: ned 21. čer 2009 19:34:06 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Bohužel moc dobrou zkušenost nemám.

Chlapec po obrně + SPU. Pobyl celých devět let. Problémy? Střídání asistentů různých kvalit, malé finance na asistenta, úřad přiznával stále menší úvazek... Ale hlavně: nemáme šanci na běžné ZŠ poskytnout rehabilitaci, plavání, prostě přiměřený a odborně kontrolovaný pohyb.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. čer 2009 14:29:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 20. kvě 2009 16:19:32
Příspěvky: 38
Dobrý den,
jsem velmi potěšena sdílením vašich zkušeností k tématu integrace, mrzí mne, že je mezi námi i někdo, kdo má negativní zkušenost, ale i díky těmto zkušenostem se učíme, hledáme cesty jak dál.
Připojuji se s mými zkušenostmi (asi jsem měla štěstí): zažila jsem integraci 2 chlapců autistů, jeden z nich přešel i na 2.stupeň, úspěšně jej dokončil, měl u sebe asistentku (také se mu změnila na 2.stupni, ale zvládl/i to výborně), účastnil se školy v přírodě i s asistentkou, všech akcí školy, výjimkou byly pracovní činnosti To vše za vynikající spolupráce s rodinou a SPC. Druhý chlapec byl na 1.stupni v 5.ročníku, rozhodovalo se o jeho přechodu na 2.stupeň, kantoři se velmi bránili, ale nakonec jsme to zkusili - opět výborná spolupráce s rodinou a SPC (jedná se o jiné SPC). Sama jsem měla ve střídě dívku s poruchami sluchu - ale opět skvělá spolupráce s rodinou, jinak děti s SPU/ADHD, které mj. byly integrovány skoro v každé třídě, ale ve spolupráci se spec.pedagogem, VP a PPP vše běželo bez výrazných obtíží.
Obecně integraci jako "problém "spatřuji nejen v komunikaci mezi zainteresovanými subjekty, ale také ve vzdělání kantorů, kteří tyto děti mají ve třídách, v jejich pochopení stavu takového žáka a někdy hledání způsobů "jak na něj".

Jitka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. čer 2009 16:20:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Nesouhlasím. Nejde o komunikaci, ale o objektivní podmínky.

Co asistent, který si hledí sám sebe, protože studuje?
Co stále se zmenšující úvazek asistenta?
Co nemožnost rehabilitace? (Naše SPC uznalo - komunikace zcela bez problému-, že některé věci prostě nemůžeme.)

Zdravím, Zdeněk


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Integrace žáků s postižením na běžnou ZŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. čer 2009 16:42:57 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
další problém je třeba pohyb vozíčkáře po škole .. máme starou budovu a poměrně hodně členitou .. zatím je holčina na I. stupni, takže minimalizujeme nutnost pohybu do patra tím, že třída zůstává v přízemí a do patra ji sem tam vynesou starší žáci. Teď pravda získali rodiče schodolez .. ale II. stupeň s pravidelným přesunem mezi odbornými učebnami to příliš neřeší .. zejména kvůli různé šířce schodů

_________________
H.


Naposledy upravil Mgr. Hana Pilařová dne stř 24. čer 2009 20:41:30, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: