Kdybyste tuto diskuzi opravdu četl (čímž se oháníte a vytváříte si soudy o diskutujících), pak víte, jakou zkušenost s integracemi u nás ve škole máme:
- Před sedmi lety jsme měli první integrovanou slečnu: oční vada + tělesné postižení + autismus - od šestého ročníku dojíždí jednou týdně s maminkou do speciální školy
- jako integrovanou máme šest let slečnu ze 6. ročníku, která má ADHD .. a vzhledem k chování, je nebezpečná svým spolužákům a hrubě narušuje chod hodiny - má asistentku na dvacet hodin týdně
- následovala dvojčata o jednom z nichž, je řeč v poslední době: jedna slečna lehké tělesné spotižení, druhá je vozíčkářka + LMP - ta integrujeme 5 let, asistentku mají od nástupu do školy
- ve třetím ročníku máme dalšího žáka s LMP a ve druhém ještě jednoho se sluchovým postižením - oba mají doporučenou asistentku, ve třídě pracuje jedna pro oba současně .. tady jsme museli spojit dva ročníky do jedné třídy
kromě toho vytváříme IVP pro dalších šest dětí se SPU
Možná vás to překvapí, ale vzhledem k rozpočtu školy je třeba integraci také zajistit po stránce materiální. Ve škole máme tři asistentky - podle legislativy mají předepsané určité vzdělání. Nesplňuje ho ani jedna. Ono už je v našich podmínkách potíž zajistit člověka, který bude ochotný pracovat na částečný úvazek. Z běžného rozpočtu kde máme cca 100.000,- na opravy (což spolkne malování) a cca 100.000,- na nákup vybavení, opravdu neufinancujeme vybudování plošin na schodiště, aby se pohyb vozíčkáře urychlil. Těžko jsme také mohli koupit potřebné kompenzační pomůcky, pro žákyni se zrakovým postižením.
Budete se divit, ale i ostatní děti, které ve škole máme, mají své potřeby, i ony potřebují pomůcky, i jim máme věnovat svůj čas.
Že řeším náplň práce asistenta pedagoga a osobního asistenta .. ano, řeším, protože jestliže má asistentka zvedat 50 kg, pak překračujeme zákoník práce a bezpečnostní limity.
Že se snažím zjistit, podle jakého RVP máme pro příští rok naplánovat výuku, pro dítě s LMP a radím se s těmi, které s tím mají zkušenost (tedy s kolegyněmi ze speciálního školství) .. to je také zajisté známkou toho, jak moc jsme proti integracím.
Ano, otázka integrací je široká a narozdíl od vás, já ji tady řešit hodlám. Už proto, že se tu objevují různé zkušenosti z praxe. Uź proto, že tu mohu prokonzultovat otázky, které aktuálně řeším (jistě, jsou velmi přízemní .. ). Já si potřebný čas najdu. I na to, abychom integrované slečně do konce školního roku připravili plán, podle kterého bude u nás moci pokračovat v šestém ročníku. I na to, abychom dořešili, kde bude mít její třída kmenovou učebnu a jak zabezpečíme její pohyb po škole.
Sami pedagogové ze speciálního školství tu vyslovili názor "integrace - jak kdy, případ od případu" (já tu diskuzi četla). Nevidím rozdíl mezi svými příspěvky a příspěvky ostatních diskutujících, ale zcela jistě jsem vám poskytla další důkazy o své omezenosti a o tom, jak hledám důvody proti integraci.
Přeji hodně zdaru v dalších teoretických studiích a až vás přestane bádání od stolu bavit, rádi vás přivítáme v některé z našich tříd s integrovanými žáky. Někdo to přece musí začít dělat pořádně.