Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Čtenářská gramotnost v MŠ
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=351&t=20477
Stránka 1 z 1

Autor:  Jaroslava Bergerová [ úte 31. črc 2012 11:22:39 ]
Předmět příspěvku:  Čtenářská gramotnost v MŠ

Jako doplňkový program máme "Kopretina čte dětem". Jedná se o projekt o čtenářské gramotnosti na naší škole.

Z Obsahu:
KOPRETINA ČTE DĚTEM
(doplňkový program)

Vypracovala : Jaroslava Bergerová
Obsah:

1 PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR
1.1 Rámcové cíle čtení v MŠ
1.2 Očekávané výstupy
1.3 Časová organizace

2 VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činností

3 VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE

4 VE SPOLUPRÁCI S RODIČI
4.1 Pravidelné čtení v rodině a jeho význam pro dítě

5 VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU

6 VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH

7 PŘÍLOHY:
7.1 Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“
7.2 Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“

„Pravidelné čtení pomáhá škole plnit její
vzdělávací a výchovnou funkci“.

1. PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR
chceme školní vzdělávací program obohatit doplňkovým programem v průběhu celého školního roku, vést děti k lásce ke knize, čtenému slovu, pravidelným předčítáním učit děti jazyku, myšlení, obohacovat jejich paměť a obrazotvornost, upevňovat u dětí vzorce morálních chování, posilovat dětské sebevědomí. Čtením posilovat jazykové dovednosti, všeobecné vědomosti, pokládat základy pro vlastní návyk čtení, předcházet závislosti na počítačích a televizi, a u dětí, kterým nikdo nečte, poskytnout příležitost ke každodennímu kontaktu s knihou a psaným slovem.

1.1 Rámcové cíle čtení v MŠ
- Rozvíjet schopnost přemýšlet, rozvíjet řeč a schopnost
komunikovat, podporovat dětskou představivost
- Formovat čtecí návyky
- Učit děti morálním hodnotám, napomáhat při vzdělávání
- Rozšiřovat znalosti, zlepšovat soustředění
- Podporovat prosociální vztahy, prohlubovat kamarádství,
přátelství, vzájemnou pomoc

1.2 Očekávané výstupy
- Projevovat zájem o knížky
- Soustředěně poslouchat četbu
- Sledovat a vyprávět čtenou pohádku, příběh
- Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku, příběhu,
sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
- Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony,
slovně reagovat
- Chápat slovní vtip a humor
- Vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý
dokončí myšlenku, sledovat řečníka, ptát se)
- Na základě čteného příběhu rozvíjet dramatické
činnosti, krátké epizody
- Možnost spolupodílet se na volbě čtených témat
- Sledovat se zájmem literární dílo, hodnotit svoje
zážitky, říci, co bylo zajímavé
- Odmítnout text, který je dítěti nepříjemný
- Dodržovat dohodnutá pravidla při předčítání ve skupině
dětí
- Prostřednictvím čtení získat morální poučení, upevňovat
kamarádské vztahy

1.3 Organizace časová
Doplňkový projekt „Kopretina čte dětem“ je projekt celoroční

2. VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činnosti
- Zaměříme se na každodenní předčítání
- V ranních činnostech budeme děti motivovat k prohlížení
leporel a obrázkových knih, vybízet děti k vyprávění o
obrázcích, k vyprávění pohádky nebo příběhu podle
obrázků v knihách a chvilku věnujeme k předčítání
- Do ranního kruhu zařadíme čtení na pokračování jak k
tématickému bloku pro motivaci k činnosti, nebo pro
prohlubování vědomostí, či ke krátkému čtení v příjemné
atmosféře jen tak
- Do ranního kruhu, volných i řízených činností budeme
zařazovat rozhovory o domácím čtení v rodině
- Využijeme i volné chvilky při špatném počasí, kdy děti
nemohou jít ven, čtení zařadíme pro celou skupinu nebo
jen pro několik dětí, kdy ostatní si hrají, nebo
vykonávají jiné činnosti
- Zařadíme čtení pro skupinu nespavých dětí nebo těch,
kteří odcházejí po obědě domů
- V odpoledních činnostech se bude objevovat předčítání
pro jednotlivce, malé skupinky nebo celou skupinu dětí
dle tématického plánu, či vlastního zájmu dětí
- Zařadíme hru Na knihovnu, Na prodejnu knih
- Uspořádáme prodejní výstavu dětských knih ve spolupráci
s prodejnou DOMEČEK v období před vánoci
- Při pobytu venku navštívíme prodejnu s knihami a
zakoupíme společně s dětmi knihu, na které jsme se
dohodli
- Využijeme "Malované čtení" z nabídky, nebo vlastní

3. VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE:
- Zařazovat do měsíčních plánů návštěvu knihovny
- Seznámit děti s významem půjčování knih a významem
čtenářského průkazu
- Zařazovat do plánu besedy s knihovnicí s předčítáním
textů pohádek, o přírodě, o dopravě o ekologii i četbu
dětské poezie
- Poskytnout knihovně výtvarné práce z besed a čtení,
fotodokumentací – elektronicky

4. VE SPOLUPRÁCI S RODIČI:[/b]
- Připravit pro rodiče anketu pro zjištění počátečního
stavu čtení doma a na základě výsledku zahájit
spolupráci
- Uspořádat prodejní výstavku knih
- Ve volných vstupech vyzvat rodiče ke krátkému čtení
- Rodičům poskytnout informace o tom, „co ano a ne při
čtení“
- Do „Zpráviček“, na ww stránky školy, zařazovat
informace o knize, ze které mateřská škola právě čerpá
čtení pro děti
- Zadávat dětem domácí úkoly – nakreslit obrázek o
čem jsme četli v MŠ, o tom, co četli rodiče dětem
- Vytvořit čtenářské průkazy pro děti a realizovat
půjčování knih domů, ze kterých rodiče dětem budou číst
- Na závěr školního roku provést evaluaci domácího
čtení i čtení v MŠ - anketa
4.1 Význam pravidelného čtení rodičem pro dítě:
- Vytváří se pevné pouto mezi rodičem a dítětem
- Napomáhá při rodinné výchově
- Podporuje získávání vědomostí od rodičů
- Podílí se na jeho emočním vývoji
- Je tou nejlepší investicí do budoucnosti dítěte
- Upevňují se rodinné vztahy
5. VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU:
- Uspořádat návštěvu v 1. třídě základní školy a
vyslechnout starší kamarády, jak se již naučili číst
- Uspořádat setkání s žáky 1. třídy v mateřské škole,
připravit výstavku knih, seznámit se s tím jak se v
průběhu školního roku naučili číst.
6 VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH:
- Při pobytu venku navštívit prodejnu s knihami a
zakoupit knihu, na které jsme se dohodli.

7 PŘÍLOHY:
7.1 Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“
7.2 Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“

7.2.ANKETA

1. Čtete svému dítěti denně ?
2. Kolik času věnujete čtení dítěti (týdně
3. Která je oblíbená kniha vašeho dítěte
4. Má vaše dítě poličku na knihy, místo pro své knížky?
5. Půjčujete si knihy v knihovně?
6. Čte někdo jiný vašemu dítěti kromě vás (a kdo)
7. Jaké knihy má dítě rádo?
- leporela
- obrázkové
- veršované
– pohádky
– encyklopedie
8. Vzpomenete, jaká byla jeho první knížka - název
9. Název první knížky, která se vám stala oblíbenou?
a) Mamka:………………………………………………
b) Taťka:………………………………………………

Autor:  Jana Kneřová [ úte 31. črc 2012 13:11:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Gramotnosti v MŠ - kde lze najít více informací?

Máte to p. Bergerová pěkně promyšlené. :idea:
Dík za inspiraci.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 31. črc 2012 13:25:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost v MŠ

Skvělé, že? Chcete se na něco zeptat?
Jak s čtenářskou gramotností pracujete u vás? Hodí se i vyslovené drobničky!

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ úte 31. črc 2012 14:41:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost v MŠ

Myslím, že příspěvek paní Bergerové by s zasloužil být vložen do WIKI

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 01. srp 2012 6:54:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čtenářská gramotnost v MŠ

Děkuji paní Bergerové za svolení vložit její text do modulu Wiki.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/