| 
					
						 Jako doplňkový program máme "Kopretina čte dětem". Jedná se o projekt o čtenářské gramotnosti na naší škole.
  Z Obsahu: KOPRETINA ČTE DĚTEM (doplňkový program) 						 Vypracovala : Jaroslava Bergerová Obsah:
  1	PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR 1.1	Rámcové cíle čtení v MŠ 1.2	Očekávané výstupy 1.3	Časová organizace
  2	VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činností
  3	VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE
  4	VE SPOLUPRÁCI S RODIČI 4.1	Pravidelné čtení v rodině a jeho význam pro dítě
  5	VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU
  6	VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH
  7	PŘÍLOHY: 7.1	Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“ 7.2	Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“
  „Pravidelné čtení pomáhá škole plnit její  vzdělávací a výchovnou funkci“.
  1.	PEDAGOGICKÝ ZÁMĚR chceme školní vzdělávací program obohatit doplňkovým programem v průběhu celého školního roku, vést děti k lásce ke knize, čtenému slovu, pravidelným předčítáním učit děti jazyku, myšlení, obohacovat jejich paměť a obrazotvornost, upevňovat u dětí vzorce morálních chování, posilovat dětské sebevědomí. Čtením posilovat jazykové dovednosti, všeobecné vědomosti, pokládat základy pro vlastní návyk čtení, předcházet závislosti na počítačích a televizi, a u dětí, kterým nikdo nečte, poskytnout příležitost ke každodennímu kontaktu s knihou a psaným slovem.
  1.1	Rámcové cíle čtení v MŠ -	Rozvíjet schopnost přemýšlet, rozvíjet řeč a schopnost       komunikovat, podporovat dětskou představivost -	Formovat čtecí návyky  -	Učit děti morálním hodnotám, napomáhat při vzdělávání -	Rozšiřovat znalosti, zlepšovat soustředění -	Podporovat prosociální vztahy, prohlubovat kamarádství,       přátelství, vzájemnou pomoc
  1.2	Očekávané výstupy -	Projevovat zájem o knížky -	Soustředěně poslouchat četbu -	Sledovat a vyprávět čtenou pohádku, příběh -	Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku, příběhu,       sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách) -	Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony,       slovně reagovat -	Chápat slovní vtip a humor -	Vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý       dokončí myšlenku, sledovat řečníka, ptát se) -	Na základě čteného příběhu rozvíjet dramatické       činnosti, krátké epizody -	Možnost spolupodílet se na volbě čtených témat -	Sledovat se zájmem literární dílo, hodnotit svoje       zážitky, říci, co bylo zajímavé -	Odmítnout text, který je dítěti nepříjemný -	Dodržovat dohodnutá pravidla při předčítání ve skupině       dětí -	Prostřednictvím čtení získat morální poučení, upevňovat       kamarádské vztahy 
  1.3	Organizace časová Doplňkový projekt „Kopretina čte dětem“ je projekt celoroční
  2.	VLASTNÍ PRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY – nabídka činnosti -     Zaměříme se na každodenní předčítání  -	V ranních činnostech budeme děti motivovat k prohlížení       leporel a obrázkových knih, vybízet děti k vyprávění o       obrázcích, k vyprávění pohádky nebo příběhu podle       obrázků v knihách a chvilku věnujeme k předčítání -	Do ranního kruhu zařadíme čtení na pokračování jak k       tématickému bloku pro motivaci k činnosti, nebo pro       prohlubování vědomostí, či ke krátkému čtení v příjemné       atmosféře jen tak -	Do ranního kruhu, volných i řízených činností budeme       zařazovat rozhovory o domácím čtení v rodině -	Využijeme i volné chvilky při špatném počasí, kdy děti       nemohou jít ven, čtení zařadíme pro celou skupinu nebo       jen pro několik dětí, kdy ostatní si hrají, nebo       vykonávají jiné činnosti -	Zařadíme čtení pro skupinu nespavých dětí nebo těch,       kteří odcházejí po obědě domů -	V odpoledních činnostech se bude objevovat předčítání       pro jednotlivce, malé skupinky nebo celou skupinu dětí       dle tématického plánu,  či vlastního zájmu dětí -	Zařadíme hru Na knihovnu, Na prodejnu knih -	Uspořádáme prodejní výstavu dětských knih ve spolupráci       s prodejnou DOMEČEK v období před vánoci -	Při pobytu venku navštívíme prodejnu s knihami a       zakoupíme společně s dětmi knihu, na které jsme se       dohodli -     Využijeme "Malované čtení" z nabídky, nebo vlastní
  3. VE SPOLUPRÁCI S KNIHOVNOU VINCENCE PRIESSNITZE: -	Zařazovat do měsíčních plánů návštěvu knihovny -	Seznámit děti s významem půjčování knih a významem       čtenářského průkazu -	Zařazovat do plánu besedy s knihovnicí s předčítáním       textů pohádek, o přírodě, o dopravě o ekologii i četbu       dětské poezie -	Poskytnout knihovně výtvarné práce z besed a čtení,       fotodokumentací – elektronicky 
  4. VE SPOLUPRÁCI S RODIČI:[/b] - 	Připravit pro rodiče anketu pro zjištění počátečního       stavu čtení doma a na základě výsledku zahájit       spolupráci - 	Uspořádat prodejní výstavku knih - 	Ve volných vstupech vyzvat rodiče ke krátkému čtení -	Rodičům poskytnout informace o tom, „co ano a ne při       čtení“ - 	Do „Zpráviček“, na ww stránky školy, zařazovat       informace o knize, ze které mateřská škola právě čerpá       čtení pro děti - 	Zadávat dětem domácí úkoly – nakreslit obrázek o       čem jsme četli v MŠ, o tom, co četli rodiče dětem -	Vytvořit čtenářské průkazy pro děti a realizovat       půjčování knih domů, ze kterých rodiče dětem budou číst -	Na závěr školního roku provést evaluaci domácího       čtení i čtení v MŠ - anketa 4.1 Význam  pravidelného čtení rodičem pro dítě: -	Vytváří se pevné pouto mezi rodičem a dítětem -	Napomáhá při rodinné výchově -	Podporuje získávání vědomostí od rodičů -	Podílí se na jeho emočním vývoji -	Je tou nejlepší investicí do budoucnosti dítěte -	Upevňují se rodinné vztahy 5. VE SPOLUPRÁCI SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU: -	Uspořádat návštěvu v 1. třídě základní školy a       vyslechnout starší kamarády, jak se již naučili číst -	Uspořádat setkání s žáky 1. třídy v mateřské škole,       připravit výstavku knih, seznámit se s tím jak se v       průběhu školního roku naučili číst. 6	VE SPOLUPRÁCI S MÍSTNÍMI PRODEJNAMI KNIH: -	Při pobytu venku navštívit prodejnu s knihami a       zakoupit knihu, na které jsme se dohodli.
  7	PŘÍLOHY: 7.1	Drobné rady pro rodiče: „Co ano a ne při čtení“ 7.2	Anketa pro rodiče : „Jak s dětmi čteme doma“
  7.2.ANKETA
  1.	Čtete svému dítěti denně ? 2.	Kolik času věnujete čtení dítěti  (týdně 3.	Která je oblíbená kniha vašeho dítěte 4.	Má vaše dítě poličku na knihy, místo pro své knížky? 5.	Půjčujete si knihy v knihovně?   6.	Čte někdo jiný vašemu dítěti kromě vás (a kdo) 7.	Jaké knihy má dítě rádo? 	- leporela  	- obrázkové 	- veršované  	– pohádky  	– encyklopedie 8.	Vzpomenete, jaká byla jeho první knížka - název 9.	Název první knížky, která se vám stala oblíbenou? a)	Mamka:……………………………………………… b)	Taťka:……………………………………………… 
					
  
						
					 |