Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 56 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: ned 10. říj 2010 17:09:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. zář 2009 13:21:21
Příspěvky: 88
Jak jsou na tom starší žáci s MM? Inu, jak si je naučíme, tak to pak máme. Snažím se s MM začínat brzy, krůček po krůčku, takže ti starší už pak vědí co a jak....zejména v zeměpise se mi mapy osvědčily velmi. O AJ ani nemluvím, to je jasné :D

Jsou MM vytvořené žáky bez použití "moderních pomůcek v podobě PC" méně hodnotné? Proč ke všemu používáme PC? :shock:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: ned 10. říj 2010 18:34:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dagmar Csatová píše:
Jsou MM vytvořené žáky bez použití "moderních pomůcek v podobě PC" méně hodnotné? Proč ke všemu používáme PC? :shock:


Já si naopak myslím, že v realitě našeho školství není možné používat počítače tak často, jak bychom si možná přáli. Jinými slovy - myšlenkové mapy ve spojení s PC by byly sice fajn, ale kolik z nás tu možnost má?
Já ve třídě nemám (zatím) ani jeden počítač. Takže? Měla bych pokaždé, když budu chtít vytvořit s žáky MM, jít do PC učebny? To bychom se asi nachodili...
A až budu mít ve třídě ty dva PC, které si sama přinesu z domova? Lepší to nebude - s dvěma PC toho moc nevytvoříme - tedy ne ve smyslu, že bude každý tvořit svou MM.

Takže si opravdu myslím, že papír a tužka (nebo papír, tužka a nůžky) budou ještě nadlouho našimi nejlepšími kamarády, které k tvorbě MM budeme mít.

Spíš mě zajímalo, jestli tvoříte MM rovnou "načisto" nebo spíše pracujete formou brainstormingu a pak teprve třídíte a seskupujete? Který postup je lepší?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: ned 10. říj 2010 18:59:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Zkusila jsem s žáky ruku i PC a dávám přednost jednoznačně ruce.
Většinou tvoříme MM společně na tabuli a současně do sešitů. Na PC můžeme, to by nebyl až takový problém, ale mám pocit, že se žáci víc soustředí na obsluhu programu než na obsah mapy a tak mi použití PC přijde kontraproduktivní. Než ji uděláme :roll: , tomu teď něco nejde, druhému něco jiného, pak vytisknout,... raději ruku :D
Ale je to jen můj osobní názor :P

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 9:49:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. zář 2009 13:21:21
Příspěvky: 88
Jak postupujeme? je to různé (podle typu učiva i žáků)...většinou to formou brainstormingu seskupíme (informace), prodiskutujeme a pak již žáci pracují buď individuálně či ve dvojici, malé skupince. je to opravdu odlišné a na každého funguje něco jiného,že?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 17:13:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Velmi se mi osvědčila interaktivní tabule (ano, mám ji ve třídě, mám skvělou startovní pozici). Slova mi děti diktují, já rychle zapisuji na IT (druháčci by slova psali nesmyslně dlouho), pak začneme diskutovat a přemýšlet, jak by bylo třeba přeskupit.
Nakonec můžeme vše společně zapsat.

Jak složité/rozsáhlé MM s žáky děláte? Předpokládám, že budou s vzrůstajícím věkem žáků také košatější... Je to tak?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 22:32:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
- POužíval jsem myšlenkové mapy jako prostředek k zopakování učiva: ve skupinách si prošli celý tematický celek a vypracovali myšlenkovou mapu celého tématu. Pak jsem jim obvykle zadal vypracovat j jednotlvým hlavním částem opakovací otázky. Sami žáci si to velmi pochvalovali. V klidu si prošli celý tematický celek za pomoci učebnice a sešitu a dali si věci do souvislostí.
- Také si ovykle měli zpracovat jednotlivé maturitní otázky formou myšlenkové mapy. Po maturitě byla vždy velmi pozitivní odezva.
- Další použití bylo při práci s delším textem v rámci seminářů. Zpracovat takto text jim pomáhalo více vidět souvislosti. Zapamatování bylo obvykle také lepší.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: úte 12. říj 2010 15:57:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Milý Jendo,
děkuji. Přesně tak bych si představovala práci s MM, pokud se nepracuje s úvodním brainstormingem.
Jednou jsem postupovala podobně:
  • každý si vytvořil svou MM k tématu (vlastivěda - dějepisná část) podle svých znalostí;
  • společně jsme dotvořili MM tak, aby tam bylo vše, co považujeme za důležité (slabším žákům jsem tuto souhrnnou MM vytiskla);
  • následující hodinu mi měli MM vytvořit znovu jako test - nejasnosti jsme pak řešili ústně (někdy bylo třeba jen vysvětlit myšlenkový pochod žáka).

Bylo to zajímavé, žáci sice zpočátku brblali, ale známky z tohoto testu byly průměrně lepší než všechny ostatní z téhož předmětu.
Možná to bylo novou metodou, možná jsme se tomu mohli věnovat trochu hlouběji.
Pro mne velké ALE - zabralo to dost času, pak jsme museli některá témata trochu "zkrouhnout".

Zrychluje se tvorba MM se zkušenostmi?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: pát 15. říj 2010 23:25:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Možná bychom mohli rozšířit diskusi i o další grafické nástroje, které mohou pomoci při učení.
Hezky o jejich využití píše Ludmila Kovaříková na svých stránkách.
Používáte některé?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: ned 21. lis 2010 20:52:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Zajímavé informace o použití myšlenkových map jsou zde.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
PříspěvekNapsal: ned 21. lis 2010 21:53:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 03. čer 2008 7:01:06
Příspěvky: 35
workaholic.bloguje.cz stojí za to! Ne jen kvůli MM. (jde o odkaz z minulého příspěvku)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 56 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron