Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=377&t=1099
Stránka 5 z 6

Autor:  Dagmar Csatová [ ned 10. říj 2010 17:09:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Jak jsou na tom starší žáci s MM? Inu, jak si je naučíme, tak to pak máme. Snažím se s MM začínat brzy, krůček po krůčku, takže ti starší už pak vědí co a jak....zejména v zeměpise se mi mapy osvědčily velmi. O AJ ani nemluvím, to je jasné :D

Jsou MM vytvořené žáky bez použití "moderních pomůcek v podobě PC" méně hodnotné? Proč ke všemu používáme PC? :shock:

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 10. říj 2010 18:34:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Dagmar Csatová píše:
Jsou MM vytvořené žáky bez použití "moderních pomůcek v podobě PC" méně hodnotné? Proč ke všemu používáme PC? :shock:


Já si naopak myslím, že v realitě našeho školství není možné používat počítače tak často, jak bychom si možná přáli. Jinými slovy - myšlenkové mapy ve spojení s PC by byly sice fajn, ale kolik z nás tu možnost má?
Já ve třídě nemám (zatím) ani jeden počítač. Takže? Měla bych pokaždé, když budu chtít vytvořit s žáky MM, jít do PC učebny? To bychom se asi nachodili...
A až budu mít ve třídě ty dva PC, které si sama přinesu z domova? Lepší to nebude - s dvěma PC toho moc nevytvoříme - tedy ne ve smyslu, že bude každý tvořit svou MM.

Takže si opravdu myslím, že papír a tužka (nebo papír, tužka a nůžky) budou ještě nadlouho našimi nejlepšími kamarády, které k tvorbě MM budeme mít.

Spíš mě zajímalo, jestli tvoříte MM rovnou "načisto" nebo spíše pracujete formou brainstormingu a pak teprve třídíte a seskupujete? Který postup je lepší?

Autor:  Jitka Rambousková [ ned 10. říj 2010 18:59:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Zkusila jsem s žáky ruku i PC a dávám přednost jednoznačně ruce.
Většinou tvoříme MM společně na tabuli a současně do sešitů. Na PC můžeme, to by nebyl až takový problém, ale mám pocit, že se žáci víc soustředí na obsluhu programu než na obsah mapy a tak mi použití PC přijde kontraproduktivní. Než ji uděláme :roll: , tomu teď něco nejde, druhému něco jiného, pak vytisknout,... raději ruku :D
Ale je to jen můj osobní názor :P

Autor:  Dagmar Csatová [ pon 11. říj 2010 9:49:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Jak postupujeme? je to různé (podle typu učiva i žáků)...většinou to formou brainstormingu seskupíme (informace), prodiskutujeme a pak již žáci pracují buď individuálně či ve dvojici, malé skupince. je to opravdu odlišné a na každého funguje něco jiného,že?

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 11. říj 2010 17:13:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Velmi se mi osvědčila interaktivní tabule (ano, mám ji ve třídě, mám skvělou startovní pozici). Slova mi děti diktují, já rychle zapisuji na IT (druháčci by slova psali nesmyslně dlouho), pak začneme diskutovat a přemýšlet, jak by bylo třeba přeskupit.
Nakonec můžeme vše společně zapsat.

Jak složité/rozsáhlé MM s žáky děláte? Předpokládám, že budou s vzrůstajícím věkem žáků také košatější... Je to tak?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 11. říj 2010 22:32:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

- POužíval jsem myšlenkové mapy jako prostředek k zopakování učiva: ve skupinách si prošli celý tematický celek a vypracovali myšlenkovou mapu celého tématu. Pak jsem jim obvykle zadal vypracovat j jednotlvým hlavním částem opakovací otázky. Sami žáci si to velmi pochvalovali. V klidu si prošli celý tematický celek za pomoci učebnice a sešitu a dali si věci do souvislostí.
- Také si ovykle měli zpracovat jednotlivé maturitní otázky formou myšlenkové mapy. Po maturitě byla vždy velmi pozitivní odezva.
- Další použití bylo při práci s delším textem v rámci seminářů. Zpracovat takto text jim pomáhalo více vidět souvislosti. Zapamatování bylo obvykle také lepší.

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 12. říj 2010 15:57:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Milý Jendo,
děkuji. Přesně tak bych si představovala práci s MM, pokud se nepracuje s úvodním brainstormingem.
Jednou jsem postupovala podobně:
  • každý si vytvořil svou MM k tématu (vlastivěda - dějepisná část) podle svých znalostí;
  • společně jsme dotvořili MM tak, aby tam bylo vše, co považujeme za důležité (slabším žákům jsem tuto souhrnnou MM vytiskla);
  • následující hodinu mi měli MM vytvořit znovu jako test - nejasnosti jsme pak řešili ústně (někdy bylo třeba jen vysvětlit myšlenkový pochod žáka).

Bylo to zajímavé, žáci sice zpočátku brblali, ale známky z tohoto testu byly průměrně lepší než všechny ostatní z téhož předmětu.
Možná to bylo novou metodou, možná jsme se tomu mohli věnovat trochu hlouběji.
Pro mne velké ALE - zabralo to dost času, pak jsme museli některá témata trochu "zkrouhnout".

Zrychluje se tvorba MM se zkušenostmi?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 15. říj 2010 23:25:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Možná bychom mohli rozšířit diskusi i o další grafické nástroje, které mohou pomoci při učení.
Hezky o jejich využití píše Ludmila Kovaříková na svých stránkách.
Používáte některé?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ ned 21. lis 2010 20:52:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

Zajímavé informace o použití myšlenkových map jsou zde.

Autor:  matejkoj@seznam.cz [ ned 21. lis 2010 21:53:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Myšlenkové mapy a jejich využití ve škole

workaholic.bloguje.cz stojí za to! Ne jen kvůli MM. (jde o odkaz z minulého příspěvku)

Stránka 5 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/