Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: úte 16. říj 2012 20:10:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Pan kolega Sárközi se zde nejprve zeptal, jaký cíl má výuka chemie pro "nechemikáře", pak prozradil, že onen cíl zná, že nás jen zkouší. Těch cílů je ale u každého předmětu asi víc, než ty dva, které uvádí - paní Petrů uvedla další dva: nabídka volby zaměření nerozhodnutým studentům G (zde dodám: lze žáka získat pro určitý obor, ale taky mu ukázat, že některý obor neodpovídá jeho nadání) a např. chemie jako výzva pro humanitně orientované studenty (leckdy je to vnímáno tak, že např. jazykově orientovaní žáci mají jakési právo úlev od matematiky a přírodních věd x matematici a přírodovědci přece musejí ovládat cizí jazyky).
Pan kolega se pak ptá, zda si učitelé chemie připouštějí onen druhý úkol - praktickou chemii pro život pro většinu. Myslím, že učitelé to berou vážně, žáci ne. Co mám říkat tomu, když v TV v cestopisném pořadu ukazují pláž s běžným pískem - tedy křemenem a jednou slyším, že jde o "křemíkovou" pláž, jindy je "silikonová". U svých žáků vím, že je jim to upřímně jedno. Pan kolega se taktně vyhnul mému náznaku, že z botaniky nebo mineralogie si možná nepamatuje ani plačící spolužačku. Ale možná, že si pamatuje víc, než bych čekal. Těch, kteří si ale nepamatují nic z chemie, nic z botaniky, nic z mineralogie najdeme dost. Je to pak učitelem jednoho předmětu? Taky jsem nadhodil Seiferta - jak je to s výukou literatury u generace, která nečte? Není ve stejné nebo dokonce větší krizi než výuka chemie? Samozřejmě, že lze odpovědět, že jde aspoň o pokus otevřít žákům cestu k nějakým hodnotám, formovat jejich osobnost - o to se chemie pokouší taky. I učivo chemie má formativní charakter - již zde bylo zmíněno, že pochopení adice rozvíjí logické myšlení - tedy u těch několika žáků, kteří se o to pokusí ...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: úte 16. říj 2012 23:50:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Mně ani tak nezajímá názor pana Melichara, jako spíš studentů - budoucích učitelů chemie. Snad můj původní dotaz dobře pochopili. O žádných cílech jsem ve svém upřesnění ovšem nepsal. Psal jsem o dvou rovinách. Zajímalo by mě, jaké cíle vidí budoucí učitelé chemie jako nejdůležitější v rovině:

2) Naučit všechny studenty SŠ (ZŠ) praktické využití chemie v jejich životě

Nebo to tak nevidí? A s touto rovinou výuky pro "nechemikáře" nepočítají? Prostě učí všechny studenty jako by byli budoucí chemikáři?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 17. říj 2012 7:19:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Pane kolego S., psal jste o 2 horizontech - to jsou spíše cíle než roviny (aspoň podle mě).

Představa laiků o jakési "praktické chemii" je bohužel naivní. Praktickou ch. ve výuce třeba reprezentuje složení kypřícího prášku do pečiva, ale co pomůže tato znalost při pečení? Praktická chemie jsou dnes hlavně léky, ale bližší informace o nich znamenají hlubokou teorii. Podobně třeba správná výživa - např. otázka vyšších mastných kyselin.

Jinak jsem si uvědomil, že dlužím dodat: Elektrofilní adici u alkenů sám neučím vůbec podrobně. Letos jsem ji po řadě let podrobněji probíral v semináři - na dotaz studentky. A na její dotaz se k tématu ještě jednou vrátím a výklad ještě doplním.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: úte 23. říj 2012 23:22:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Ukázka, jak se učí chemie v Indii: http://www.youtube.com/watch?v=RZ6y4NgFahw

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 5:54:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Jana Petrů píše:
Jsem přesvědčena, že otázka nezní "CO?", ale "JAK?".

To je klasický omyl, vážená kolegyně. Zapotřebí je vyvážit jednak obsah (content knowledge), metody (pedagogical knowledge) i užití technologií (technological knowledge). Přemýšlet tedy jen jak něco vyučovat je první chybou. Právě didaktická transformace obsahu pak dává učivo, nikdy jinak.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 5:59:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Radek Sárközi píše:
Mně ani tak nezajímá názor pana Melichara, jako spíš studentů - budoucích učitelů chemie.

Naopak! Na semináři nestrčíme hlavu do písku. Studenti budou konfrontovat svůj postoj s postojem kolegy Melichara.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 6:09:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Miroslav Melichar píše:
Představa laiků o jakési "praktické chemii" je bohužel naivní. Praktickou ch. ve výuce třeba reprezentuje složení kypřícího prášku do pečiva, ale co pomůže tato znalost při pečení? Praktická chemie jsou dnes hlavně léky, ale bližší informace o nich znamenají hlubokou teorii. Podobně třeba správná výživa - např. otázka vyšších mastných kyselin.

Pane kolego, když už se začínám radovat, že je tu po dlouhé době nesouhlas s Vaší koncepcí, povede se Vám mě přesvědčit. Nesouhlasím tak napůl :)
Spousta praktických poznatků je založena na učení miskoncepcí, to máte pravdu. V učivu chemie ale najdeme praktično v tom, co učíme, už u složení směsí . Ano, moc toho nebude u suspenze či aerosolu, přesto ale budeme mluvit řečí, které žáci rozumí (pěna, emulze, při výběru příkladů i u výpočtů).
Nejde tedy o to, jestli žáci rozumí mastným kyselinám až do acetylcoenzymu A vycházejícího z Lynenovy spirály, ale o to, že ví, že jde o oxidaci, a tak vyhodnotí zumbu a podobné výstřelky jako tahák na peníze a nikoli možnost zhubnout. Je to vlastně stejné i u projektové výuky - hlavně reálný výsledek. Ten můžeme získat i bez hlubokých znalostí.
Hezký den. :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 8:45:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Já mám dojem, že veřejnost si praktickou chemii představuje ještě daleko a daleko praktičtěji - už jen nějaké mastné kyseliny jsou přece teorie.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 9:25:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Co a jak? - Plně s Vámi souhlasím. Zároveň si ale myslím, že paní kolegyně je moudrá dáma, která jen zdůraznila jednu složku v daném kontextu. Avšak spolu jsme, pane kolego, tvrdě narazili u atomu. Mám stále dojem, že pro Vás je existence atomu okrajová záležitost, že jste ve svém hojně komentovaném článku právě tvrdě zdůraznil ono "jak" .


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Praxe na SŠ
PříspěvekNapsal: stř 24. říj 2012 9:43:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Ano, protože ono co? je zrovna u atomu žákům do 18 let geneticky nepoznatelné :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 73 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: