www.czechkid.czNáboženské i jiné tradice a současnost
Mnoho dnešních dětí neslaví Velikonoce/Vánoce jako křesťanský svátek/tradici. Dárky pod stromečkem či volné odpoledne u televize nejsou minulou tradicí.
Velikonoce vnímá většina lidí jako svátky jara, moderní doba je posunula do záležitosti čokoládových zajíčků, barvených vajíček, pomlázek se stuhami, chlebíčků a případně alkoholu. Pro křesťany jsou Velikonoce největšími svátky v roce, důležitějšími než Vánoce. Jsou to svátky, které vystihují podstatu křesťanství.
Tradice má tedy jak ve vztahu ke společenství, tak ve vztahu k jednotlivci především stabilizující funkci. To je její největší síla a také její úskalí. Nadměrné zdůraznění této stabilizující funkce totiž může vést k absolutní vládě minulosti nad přítomností, k nábožensky legitimované regresi a autoritářství ve jménu zkostnatělé představy o „nadčasovém“ posvátném řádu lidského života. viz
http://www.czechkid.cz/si1150.htmlA co tradice dětí-cizinců? V jakém prostředí vyrůstaly, než přišly do ČR? Jak dalece byly vychovávány s ohledem na náboženství, na zvyky a obyčeje dané země?
K rozvoji multikulturality ve školním prostředí mohou vést hry zaměřené na rozvoj empatie a prosociálního cítění, nebo mohou být realizovány jednotlivé krátkodobé projekty a akce zaměřené na prezentaci jiných kultur, národností, zvyků apod.
K typickým akcím ve školách, které přibližují rodinám z jiného sociokulturního prostředí život v České republice, patří například pečení štrúdlů a jiných sladkostí, vydlabávání dýní a výzdoba prostředí, lampiónový průvod, společná předvánoční odpoledne (ať už tvořivá nebo kulturní), vánoční posezení s rodiči dětí a nejbližšími příbuznými, výroba krmítek a následné krmení ptáků, program ke Dni matek, sportovní odpoledne je Dni dětí (společné soutěžení dětí s rodiči), vynášení Morany, "hon" na velikonočního zajíčka a oslava Velikonoc (včetně zvyků), čerti aj. viz
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/18773/multikulturni-vzdelavani-v-predskolnim-obdobi.html/A co třeba zvyky jako pletení věnečků z pampelišek na jaře, pouštění draků na podzim?
Zvyky a tradice související s ročním obdobím, ke kterému se váží, mohou sloužit jako inspirace při práci s dětmi a zároveň mohou přiblížit život jiné kultury.