Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=389&t=10849
Stránka 1 z 1

Autor:  Lucie Slejšková [ stř 19. kvě 2010 9:52:33 ]
Předmět příspěvku:  Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců a jak je řešíte?

Na portále vyšel k tomuto tématu článek paní Vodňanské, kde se uvádí minimálně tyto největší problémy:
    - Výuka ČJ jako cizího jazyka a výukové materiály
    - Vzdělávání žáků-cizinců s nulovou či nedostatečnou znalostí češtiny (včetně jejich zařazení do ročníku) a výukové materiály
    - Odborná příprava pedagogů pro práci s žáky-cizinci
    - Kapacita pro důsledný individuální přístup k cizincům jako žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.


Jak to vidíte vy?
Řeší se nějak tyto problémy?
Jak se s nimi potýkáte vy?

Autor:  Anna Flanderková [ čtv 03. čer 2010 8:37:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Dobré dopoledne,
problémů, se kterými se jak učitel, tak i jeho cizí žák, musí vypořádat, je opravdu nemálo. Počínaje neznalostí českého jazyka, přes nedostatek vhodných materiálů až k finačním otázkám. Finanční otázku lze vyřešit pomocí státních dotací od MŠMT, ale otázku tíživé finanční situace rodiny cizinců to neřeší. Neznalost českého jazyka řešíme kroužkem čj pro žáky - cizince, kde se s cizinci intenzivně pracuje. Nečekejte, že se cizinec naučí česky za týden nebo za měsíc. Je to běh na dlouhou trať, ale budete z toho mít minimálně dobrý pocit, že někomu takto pomáháte.
Jedním z dalších mnoha problémů je například hodnocení a známkování cizinců ve škole. Na toto téma teď připravuji takový článeček. Opět z mých zkušeností. O různých přístupech učitelů k žákům-cizincům, o nutnosti vytvoření IVP, a vůbec z praxe co se podařilo a co ne. Nebude to žádný odborný text, ale bude to oravdu z vlastních zkušeností jedné učitelky :)

Autor:  Ivana Černá [ úte 03. kvě 2011 20:10:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Pro spolužáky a někdy i pro učitele je komplikované protrpět s žákem - cizincem i tzv. tiché období. Ačkoli se všichni snaží, aby "už promluvil ", tak různě dlouhou dobu jen vstřebává a uklízí v mozku nové podněty - méně zasvěcené okolí, včetně kolegů, je dobré o tom informovat, aby byli trpěliví. Taky jste měli obavu, že ta doba nemá konce?

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 04. kvě 2011 7:29:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Domnívám se, že záleží na stupni. Na 1. stupni máme spíš problém, jak nového žáka (a cizince zvlášť) ochránit před zájmem dětí. Většinou se všichni na nováčka vrhnou, obklopí jej a začnou jej zpovídat. To by mne na jeho místě naprosto vyděsilo.
Tiché období jsem nezaznamenala.

Jaké potíže řešíte s příchodem žáka-cizince ve třídě vy?

Autor:  Ivana Černá [ úte 17. kvě 2011 18:45:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Čerstvé prvostupňové postřehy - do stejné třídy vpluli v rozmezí týdne dva žáci cizinci, třída připravena předem, vybraná místa atd. Výrazný adaptační moment poskytuje tělesná výchova, výtvarka a práce ve školním skleníku. Děti zapadnou do kolektivu svým výkonem, upozorní na své schopnosti a klady a nedrtí je jazyková bariéra. Mimo třídu je jim poskytována individuální péče - výuka jazyka, aby se hlavně nemluvící žák mohl brzy integrovat.
Jako největší problém se při vstupu do třídy v květnu jeví paradoxně blížící se prázdniny - naruší se jazyková výuka, neupevní se dostatečně vztahy ve třídě. Malé děti jsou flexibilní, v září se to - snad - rychle spraví.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 17. kvě 2011 19:02:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Ivano, to máte tedy plné ruce práce. Obdivuji Vás.
Napadlo mě, že by se hodily podobné jazykové prázdninové tábory, jako jsou pro česká děcka (s angličtinou...), ale v češtině - pro cizince.

Neexistuje náhodou něco takového?

Autor:  Ivana Černá [ úte 17. kvě 2011 19:14:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Tábory existují,v rámci grantů je lze zajistit, mluvil o nich p. ředitel Vodsloň-já zastávám teorii malých kroků - tábor je stres, adaptaci je potřeba neuspěchat. Pro čerstvě příchozí asi postupným navykáním na běžný život města nebo vesnice. A další rok může dítě do světa táborů. Pokusím se najít kontakty pro "pokročilé" cizince.Pokud je někdo máte - včetně rad a zkušeností, poslal byste je prosím sem?

Autor:  Jana Petrů [ stř 18. kvě 2011 14:20:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Měla jsem od páté do osmé třídy žákyni z Japonska (její bratr chodil s mými syny o tři ročníky výš). Nikdo z rodiny nemluvil jinak než japonsky, jen otec špatně anglicky. Děti se jí velmi aktivně ujaly, musela jsem jenom kočírovat jejich češtinu, protože měly tendenci na ni mluvit v infinitivech. Aktivní použití jazyka šlo strašně rychle. Možná na základě toho rodiče nebyli u obou dětí důslední v návštěvách kurzů češtiny pro cizince. Nejdřív dostávala v hodinách speciálně připravené pracovní listy a jako obrázkový slovník používala pexesa, pak už jsem chtěla, aby i poslouchala. Holčina ale při mluveném slovu "vypínala". Průběžně jsem se setkávala s japanoložkou, která mi vysvětlila japonskou mentalitu a strukturu jazyka. Pochopila jsem, že roli hraje postavení ženy v asijské rodině, japonské "přikyvování", a v neposlední řadě i osobnost daného dítěte, v tomto případě velice komplikovaná.

Autor:  Ivana Černá [ čtv 19. kvě 2011 20:15:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co jsou největší problémy při vzdělávání žáků-cizinců?

Setkala jsem se s podobnou situací u čínských žáků, je těžké proniknout do mentality, několikrát jsem se mylně domnívala, že žák učivo umí, má ho zažité a při opakování např. po měsíci zela hlava prázdnotou. Memorování naučeného simuluje pochopení učiva někdy naprosto dokonale. Někdy je to velká brzda - po hovoru s tlumočnicí na téma, jak se učí dítě v Číně, jsem se zbavila pocitu vlastního totálního selhání a šla jsem na totéž učivo různými metodami s různými výsledky.Pomohlo mi, když jsem si našla informace o mentalitě asijského žáka a chtě nechtě jsem byla vážnější a důraznější, zdánlivě téměř neústupná ve svých nárocích. :D

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/