Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní třídě
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=389&t=5735
Stránka 1 z 1

Autor:  Pavlína Nakládalová [ čtv 08. dub 2010 11:17:03 ]
Předmět příspěvku:  Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní třídě

Má otázka je směřována na učitele základních škol, kteří mají s výukou cizince osobní zkušenosti. Které znalosti, dovednosti a postoje jsou podle Vás nepostradatelné při výuce žáka-cizince?

Autor:  Ivana Černá [ úte 03. kvě 2011 19:54:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní tř

Kreativita, trpělivost, empatie,nadhled- to je pro mě základ. Kromě odborných znalostí je nutné se postupně dostat k informacím o socio-kulturních zvláštnostech země původu žáka,čím dřív, tím líp. Vyhneme se tak nedorozumění, zklamání a naopak najdeme účinné cesty pro společnou práci. Taky mám na paměti, že kromě žáka přišli také noví rodiče a patří jim stejný servis jako českým, jen je složitější najít všechny možnosti, jak toto zvládat. pokud jde o třídní schůzky - např. - vždy nabídnu služby tlumočníka, pokud je to potřeba/nemluvící rodič. Taky připravuju ve spolupráci s dítětem písemný podklad pro tř. schůzku ve dvojjaz. verzi - stačí hlavní body. Uvítám Vaše nápady a zkušenosti, děkuju. Ivana

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 03. kvě 2011 21:07:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní tř

Ivana Černá píše:
Kreativita, trpělivost, empatie, nadhled - to je pro mě základ. Kromě odborných znalostí je nutné se postupně dostat k informacím o socio-kulturních zvláštnostech země původu žáka,čím dřív, tím líp. Vyhneme se tak nedorozumění, zklamání a naopak najdeme účinné cesty pro společnou práci.


Zcela souhlasím s vyjmenovanými postoji učitele. A přidávám:
  • otevřenost;
  • vstřícnost;
  • znalost nějakého společného jazyka.

Za velmi důležitou dovednost považuji tvořivost. Ať chceme nebo nechceme, tak žák-cizinec ve třídě vyžaduje specifický přístup nejen k žákovi samotnému, ale také k celému kolektivu. A někdy učitel nevystačí se "starými osvědčenými způsoby"...
Máte podobné zkušenosti?

Autor:  Ivana Černá [ úte 17. kvě 2011 19:50:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní tř

Staré osvědčené způsoby je potřeba akčně vyměnit za vše, čeho je člověk v rámci školního prostředí ochoten a schopen. Multikulturní třídní schůzka - příprava podkladů písemně pro rodiče "do ruky", aby si třeba mohli doma jednoduše formulované informace v klidu přeložit a doplnit si tím, co pochytili...Komunikace s tlumočníkem v průběhu třídní schůzky, pružné prohození náplně práce hodiny - speciálně připravené- v okamžiku, kdy nesedí. Je to jako adrenalinový sport, poselství, náplň..Někdy to ovšem trochu zmáhá. Co zmohlo vás a jak jste si s pocitem náhlé marnosti poradili??? Děkuji všem za vzpruhu.

Autor:  Jana Vanhees [ pát 20. kvě 2011 21:19:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Znalosti, dovednosti, postoje učitele v multikulturní tř

Je dostatečně známo, že syndrom vyhoření ohrožuje všechny učitele, kteří pracují poctivě a s velkým nasazením. Ohromné nasazení je z Vašich řádků zjevné, Ivano, máte můj obdiv! Učitel ale musí pamatovat na prevenci syndromu vyhoření, neměl by věnovat veškerou svou energii výuce žáků-cizinců, musí si najít čas na sebe, na relaxaci, i na zábavu, při které se uvolní.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/